מחלות ילדים ותינוקות

הטיפול בילדים ברפואה סינית

מחלות ילדים ותינוקות הן תחום נוסף בו אני מתמחה בעבודתי קליניקה. כהורה לילדה קטנה אני מכיר מקרוב את הקשיים והאתגרים בבריאות תינוקות וילדים, ובעיקר יודע ממקור ראשון, עד כמה קשה לנו כשילדינו חולים וסובלים.

מניסיוני הרב הן בקליניקה והן בבית, נוכחתי לראות עד כמה יעילה ונהדרת הרפואה הסינית לטיפול במחלות ובעיות בריאות אצל ילדים ותינוקות, ועד כמה הטיפול הוא מקיף, מהיר ותומך, ללא תופעות לוואי.

אתגרים בריאותיים אצל תינוקות וילדים

הטיפול בתינוקות וילדים ברפואה סינית שונה ונפרד מטיפול במבוגרים, ודורש התמחות והכשרות בתחום זה, בשל מספר משתנים והבדלים מרכזיים במבנה הגוף, בשלבי התפתחות שונים וברגישות ומהירות התגובה אצל ילדים.

מבנה הגוף ותהליכי התפתחות

מבנה גופם של תינוקות וילדים שונה ממבנה הגוף של מבוגרים. מערכות רבות בגוף רק מתחילות להתפתח, וישנם איברים ומערכות שטרם סיימו את התפתחותם והבשלתם לכדי תפקוד מלא כמו אצל מבוגר. מערכת השלד והשרירים למשל, נמצאת בהתפתחות וגדילה מתמדת.

מערכת הנשימה והעיכול מבשילות ומתפתחות אף הן בהדרגה, ועל-פי הרפואה הסינית יסיימו את הבשלתן באופן סופי בגיל 5, לכן נראה עד גיל 5 רגישות של מערכת העיכול ומחלות הקשורות למערכת הנשימה.

במקביל לכך וכפועל יוצא, תינוקות וילדים עוברים תהליכי התפתחות משמעותיים ומהירים, בעיקר בשנים הראשונות לחייהם. לפיכך, לשמירה על הבריאות וחיזוקה יש ערך חשוב בשל החשש לפגוע או להפריע למהלך התפתחות תקין.

המערכת החיסונית

המערכת החיסונית מתפתחת בשנים הראשונות לחייו של הילד, ובעיקר מגיל לידה עד גיל שנתיים. הדרך בה מתפתחת המערכת החיסונית היא באמצעות אותן מחלות ויראליות ומחלות ילדים, אשר בונים למעשה את מערך החיסון בגוף, למרות כל הקושי והסבל הכרוך במחלות עצמן.

מאחר שהמערכת החיסונית נמצאת בתהליך מתמיד של התפתחות, התגבשות והתחסנות הרי שבשנים הראשונות נראה יותר מחלות ויראליות, מחלות חורף, מחלות מעיים, ועוד. כמובן, ברגע שתינוק או ילד נכנסים לגן ונחשפים לילדים אחרים המערכת החיסונית מגיבה בהתאם ויש חשיבות מיוחדת לטיפול, מניעה וחיזוק בשלבים אלו.

רגישות ומהירות תגובה

אנו יודעים ורואים שילדים ותינוקות רגישים יותר, הן בשל מבנה הגוף ותהליכי התפתחות שטרם הסתיימו, והן בשל תלותם בהורים ובגורמים המטפלים. רגישותם של תינוקות וילדים גורמת לכך שהם מגיבים הרבה יותר למעברים, לשינויים סביבתיים, לשינויי מזג אויר, לשינויים בתזונה, בשגרה ובהתנהגות, ולפיכך מפתחים מחלות או מעלים חום בתדירות גבוהה יותר. לא מעט פעמים יצא לי לראות כיצד שינוי בסביבה או בשגרה שהיה קשה לילד גרר תגובה בריאותית בצורות שונות כגון: העלאת חום, הידבקות מהירה יותר במחלות ויראליות ועוד.

הרגישות הכל כך אופיינית לתינוקות וילדים הופכת אותם חשופים יותר וגורמת לכך שהם עשויים לחלות באופן מהיר ופתאומי ובעוצמה חזקה. מצד שני, ילדים גם מגיבים מהר יותר לריפוי, לכן זהו גם יתרון במקרה של טיפול ברפואה סינית, כי אכן מניסיוני ילדים מגיבים מהר וטוב יותר לטיפול, כפי שאסביר בהמשך.

מחלות ובעיות ילדים נפוצות

אני פוגש בקליניקה תינוקות וילדים עם בעיות נפוצות רבות כגון:

  • מחלות דרכי נשימה – אסטמה, ברונכיטיס, דלקת ריאות, שיעול כרוני.
  • מחלות אוזניים וגרון – דלקות אוזניים חוזרות, דלקות גרון וסטקפטוקוק.
  • בעיות עיכול – עצירויות, שלשולים, וירוס בטן, ריפלוקס, ריבוי פליטות אצל תינוקות.
  • בעיות שינה ומצב רוח – שינה לא איכותית, קושי בהרדמות, עצבנות, חרדה ופחדים.
  • אלרגיות
  • מחלות עור – פריחות, אטופיק דרמטיטיס
  • מחלות עונתיות – שפעת ומחלות חורף
  • מחלות ויראליות – פה וגפיים, וירוס הקאות ושלשולים.
  • כאבי ראש וטיקים
  • הרטבות לילה.

ניתן לחלק מחלות ובעיות בריאות אצל תינוקות וילדים למספר קבוצות עיקריות הקשורות לגורם הפנימי או סביבתי המשפיע:

  • בעיות ומחלות ילדים הקשורות למערכת חיסונית צעירה ומתפתחת
  • בעיות ומחלות ילדים הקשורות להתפתחות מוטורית
  • בעיות ומחלות ילדים הקשורות למעברים ושינויים סביבתיים

מחלות הקשורות למערכת חיסונית מתפתחת

כפי שציינתי קודם לכן, המערכת החיסונית של תינוקות וילדים, בעיקר עד גיל שנתיים, נמצאת בהתפתחות ולמידה מתמדת. לצערנו ולשמחתנו, דרכה של המערכת החיסונית להתפתח ולהתחסן היא באמצעות המחלות בהן ילדינו חולים. עם זאת, כאשר המחלות הופכות כרוניות הן כבר מחלישות את מערכת החיסון ולא מחזקות אותה, ועל כן מומלץ לסייע ולתמוך במקרים אלו אף יותר.

במהלך הילדות נראה אצל ילדים סוגים שונים של בעיות בריאותיות ומחלות ילדים אשר מאפיינות מערכת חיסונית צעירה ומתפתחת – הכוונה היא למחלות ויראליות כגון וירוס שלשולים והקאות, דלקת גרון ויראלית, וכן למחלות עונתיות כגון מחלות חורף ודרכי הנשימה (שפעת, ברונכיטיס, דלקת ריאות).

כאשר המערכת החיסונית של תינוקכם או ילדכם אינה מצליחה להתמודד בצורה מיטבית, ילדכם יסבול ממחלות חוזרות, יחלה יותר או יפתח מצבים כרוניים כגון:  אלרגיות, אסטמה, ועוד. לפיכך אני ממליץ במיוחד לפנות לטיפול ברפואה סינית כאשר יש תבנית של מחלות חוזרות או מחלה שהופכת כרונית.

בעיות הקשורות להתפתחות מוטורית

תינוקות וילדים גדלים ומתפתחים בקצב מואץ, בעיקר בהיבט המוטורי. לעיתים חל עיכוב או שנראה קושי על רקע התפתחות מוטורית. בקיעת שיניים לדוגמא היא שלב התפתחותי מאתגר שכולנו מכירים היטב כהורים. בקיעת שיניים עשויה לגרום לתינוק לעצירות, שלשולים, כאבי חניכיים ואף דלקות אוזניים. הרפואה הסינית נהדרת להקלה על כאבי בקיעת שיניים אצל תינוקות ולהתמודדות עם תופעות קשורות נוספות.

דוגמא נוספת לבעיה מוכרת הקשורה להתפתחות המוטורית היא תופעה בשם טורטיקולוזיס (הזזת הראש לכיוון אחד בלבד) אשר נפוצה אצל תינוקות בחודשים הראשונים לחייהם. באמצעות דיקור ילדים (שונישין) ניתן לטפל בבעיה ביעילות ובמהירות ולראות שיפור בטווח התנועה של צוואר התינוק כבר מהטיפול הראשון.

בעיות הקשורות למעברים ושינויים סביבתיים

תינוקות וילדים מגיבים מהר ובאופן רגיש במיוחד לשינויים בסביבה, תזונה, שינה ומזג אויר. מעברים חדים בין חום לקור, כניסה לגן, מעבר לאכילת מוצקים – משפיעים מיידית על ילדים ותינוקות ועשויים לעורר קושי, כאב או בעיה רפואית על רקע זה.

הדוגמא הקלאסית אותה אני פוגש הרבה בקליניקה היא עצירות וגזים עקב מעבר לתזונת מוצקים. מערכת העיכול הצעירה והרגישה של תינוקות מגיבה במעבר למוצקים ועשויה לפתח קושי מול סוגי מזונות מסוימים כגון: דברי חלב, קטניות ועוד. למזלנו, הרפואה הסינית נהדרת לבעיות עיכול אצל ילדים ויכולה להפוך את המעבר לחלק וקל יותר באמצעות שילוב של דיקור ילדים (שונישין) וייעוץ תזונתי.

דוגמא נוספת היא בעיות שינה אצל ילדים, אשר עשויה להתעורר בכל שלב ולגרום לכך ששנתו של הילד אינה איכותית – התעוררויות מרובות, עייפות, קושי בהרדמות ועוד. גם על בעיות שינה אצל ילדים ניתן להקל משמעותית באמצעות דיקור ילדים, אשר מאזן ומרגיע את ילדכם ומסייע לשינה טובה יותר.

יעילותה של הרפואה הסינית בטיפול במחלות ילדים ותינוקות

כפי שהסברתי קודם לכן, הטיפול ברפואה סינית בילדים ותינוקות הוא טיפול יעיל ויסודי שנותן תוצאות נהדרות ומהירות כפי שאני רואה מידי יום בקליניקה וגם מטיפול בבתי הקטנה.

באמצעות הטיפול ברפואה סינית בילדים, ובעיקר באמצעות דיקור ילדים אשר מתבצע ללא מחטים (שונישין) אנו משיגים תוצאות נהדרות כגון:

  • הקלה מהירה בסימפטומים וכאבים.
  • טיפול יעיל ומקיף שאינו מתמקד רק בסימפטום, אלא מטפל בשורש הבעיה.
  • חיזוק המערכת החיסונית של התינוק או הילד.
  • שיפור יכולת ההתמודדות של הגוף מול וירוסים וחיידקים לטווח ארוך.
  • קיצור משמעותי של זמן המחלה ומניעת מחלות חוזרות.
  • ריפוי והקלה ללא תופעות לוואי.

כיצד אני מטפל בילדים ותינוקות בקליניקה?

טיפול בילדים ברפואה סינית יכול להתבצע במגוון כלים ודרכים כגון: דיקור ילדים, שונישין, צמחי מרפא, ייעוץ תזונתי והדרכת ההורים להמשך טיפול בבית.

באופן טבעי, כאשר מדובר בתינוקות וילדים, אני רוצה להבטיח שהטיפול יהיה מהיר ובעיקר נעים לילד וכמה שפחות מציק. לכן אני משתמש בדיקור ללא מחטים ועושה כל מה שניתן כדי להבטיח שהטיפול יהיה מדויק לצרכי הילד ויהיה טיפול נעים, זורם ומהנה.

במהלך הטיפול הילד יכול לשבת על אחד ההורים על המיטה או לשבת על השטיח ולשחק (כמובן, יש צעצועים בקליניקה בדיוק לשם כך). אני מטפל בקליניקה בתינוקות וילדים מגיל חודשיים ועד גיל 8-9. אני יכול להעיד כי ילדים מרגישים נינוחים ושמחים בזמן הטיפול בקליניקה.

שונישין (דיקור ילדים ללא מחטים)

בקליניקה שלי אני מטפל בילדים בעיקר באמצעות שונישין. מניסיוני הרב, שונישין הוא טיפול יעיל ונהדר לילדים, ללא מחטים. הטיפול נעים לילדים ותינוקות ומביא לתוצאות מהירות וטובות.

הטיפול בשונישין מתבצע באמצעות כלי מתכת עדינים שילדים אוהבים לחקור ולשחק בהם. את כלי המתכת הקטנים אנחנו מעבירים בצורה נעימה (כמו ליטוף או לחיצה עדינה) מעל נקודות דיקור הקשורות לאיברים או מערכות בהם נרצה לטפל.

הטיפול בשונישין יעיל במיוחד גם ללא החדרת מחט משום שתגובתם של ילדים הן למחלה והן לטיפול היא תגובה מהירה, כפי שציינתי קודם לכן.

הטיפול עצמו קצר וניתן בסיומו להדריך את ההורים להמשיך אותו בבית אם צריך. כאשר מדובר במחלות עונתיות ומחלות ויראליות, לרוב יספיקו טיפול או שניים כדי לראות ריפוי מלא או הקלה משמעותית במצב הילד. במצבים כרוניים יותר יידרשו כמובן טיפולים נוספים, הכל בהתאם לאבחון ולמצב הילד או הילדה.

ייעוץ תזונתי

בחלק מן המקרים אשלב בטיפול בילד או בתינוק ייעוץ תזונתי. התזונה הסינית נהדרת להקלה, תמיכה וריפוי של מחלות וניתן באמצעות המלצות תזונתיות לקצר זמן החלמה, להקל על תופעות שונות ולשמור על בריאות הילד לאורך זמן.

לרוב, כאשר מדובר בבעיות עיכול כגון עצירות, שלשולים, ובעיות עיכול נוספות, אשלב בטיפול ייעוץ תזונתי כבר בהתחלה. ניתן להקל באמצעות ייעוץ תזונתי גם במקרים של אלרגיות, מחלות חורף ומחלות דרכי נשימה.

לסיכום

הרפואה הסינית מצוינת ומומלצת לטיפול בילדים ותינוקות והיא מציעה מגוון כלים בטוחים, נעימים ומאוד יעילים, אשר מחזקים את בריאות הילד והתינוק, מסייעים במהירות לריפוי והקלה על כאבים ומאזנים את הגוף לשמירה על תוצאות לאורך זמן.

אם ילדכם סובל מבעיה, כאב או תופעה מציקה, אני ממליץ בחום להביא אותו לטיפול ומבטיח שתראו תוצאות טובות כבר לאחר הטיפול הראשון.

אשמח לענות לכל שאלה בקשר לבעיה ממנה סובל ילדכם או בקשר למהלך הטיפול,

אני כאן בשבילך וגם בשביל ילדיך,

יריב.