הטיפול בשלשולים ברפואה הסינית

מה זה שלשול?

שלשול הוא תופעה של הפרשת צואה נוזלית מפי הטבעת המלווה לעיתים בכאבי בטן והתכווצויות, לצד עלייה בתדירות מתן הצואה יחסית לימים רגילים.

שלשול יכול להיגרם ממגון סיבות וגורמים:

  • אכילת מזון מקולקל או שתיית מים מזוהמים – דרכם נכנסים לגוף טפילים, תולעים, אמבות, חיידקים ונגיפים (וירוסים)
  • צריכה עודפת של מזון מסוים – למשל פירות, סלק (צובע את הצואה באדום), ירוקים
  • נטילה של תוספי מזון ווויטמינים – עשוי לגרום לרגישות, למשל ברזל
  • נטילת תרופות – תרופות שעשויות לגרום לשלשולים, למשל אנטיביוטיקה שפוגעת באוכלוסיית החיידקים הטובים בגוף
  • רגישות ואלרגיה למזון – רגישות ללקטוז, צליאק (רגישות לגלוטן), רגישות לממתיקים מלכותיים (אצל חולי סכרת בעיקר)
  • הפרעות ומחלות במערכת העיכול – קרוהן, קוליטיס כיבי, תסמונת המעי הרגיז
  • מחלות אחרות – פעילות יתר של בלוטת התריס, סרטן המעי, גידולים סרטניים בגוף
  • סטרס, לחץ וחרדה

לפני שאסביר את ההבדל בין שלשול חולף לשלשול כרוני, אשמח להסביר בקצרה על פעילות מערכת העיכול בהקשר של שלשולים.

מערכת העיכול שלנו

מערכת העיכול שלנו היא מערכת מורכבת ומעורבים בה איברים ומערכות רבות. תהליך העיכול שלנו אחראי להזין את הגוף בנוזלים, ויטמינים, מינרלים, וחומרי בנין חשובים אחרים לגוף, באמצעות המזון והשתייה אותם אנו צורכים.

תהליך העיכול מתחיל בפה ועובר דרך הושט, הקיבה, כיס המרה, המעי הדק, המעי הגס עד לפי הטבעת. במהלך העיכול התקין, המזון אותו אכלנו ולעסנו יורד לקיבה מתערבב עם רוק, חומצות וחומרי עיכול עד להגעתו למעי הדק. במעי הדק נספגים חומרים לדם (ויטמינים, מינרלים וכו') ומה שנותר מועבר כפסולת למעי הגס. תהליך זה לוקח מספר שעות. בסופו, מגיע למעי הגס כל מה שנותר מהמזון בשילוב נוזלים והנוזלים נספגים לגוף גם הם עד שנותרת רק הצואה וזו מופרשת החוצה דרך פי הטבעת.

במצב של שלשול, המזון עובר במערכת העיכול במהירות. אפשר לומר שהכל קורה "מהר מדי" ואז חומרים חיוניים לא נספגים וכך גם נוזלים. נוצרת צואה מימית ונוזלית שמופרשת החוצה זמן קצר יחסית לאחר הארוחה. מצב זה קורה משום שהגוף מנסה להיפטר מוירוסים וחיידקים ולהפרישם מהגוף במהירות, אך אם מדובר במצב מתמשך הדבר עשוי לגרום נזק לגוף.

הסיכונים בשלשול הם התייבשות ואי ספיגה של מינרלים וויטמינים הכרחיים. כאשר מדובר בשלשול כרוני או מתמשך קיים גם סיכון גבוה להיווצרות דלקת במעי.

במקרים בהם השלשול מלווה בחום גבוה או הקאות מומלץ להיות במעקב רפואי.

שלשול חולף

רובנו סבלנו או נסבול משלשול חולף אשר נגרם מזיהום חיידקי או ויראלי. במקרים רבים הזיהום מועבר דרך המזון אותו אנו אוכלים או המים אותם אנו שותים.

הנגיפים (וירוסים) הנפוצים אשר גורמים לשלשול הם: וירוס הרוטה (Rotavirus), הפטיטיס ו-CMV.

בין החיידקים המוכרים והנפוצים אשר גורמים לשלשול ניתן למנות את חיידק הסלמונלה, חיידק קולי (Escherichia coli) וקמפילובקטר (campylobacter).

ישנם זיהומים שנגרמים ע"י טפילים וחיידקים שחודרים למערכת העיכול ודורשים טיפול תרופתי אנטיביוטי. ישנם שלשולים שנגרמים עקב נוכחות תולעים ואמבות בקיבה.

ברוב המקרים השלשול וכאבי הבטן הנלווים יעברו לאחר כארבעה עד שבעה ימים. שלשול חולף נגרם כתוצאה מוירוס או חיידק שתוקף את מערכת העיכול ויש בו סכנה להתייבשות, משום שהגוף מפריש נוזלים בצואה ולא סופג אותם כהלכה ומשום שתדירות ההפרשות בעת שלשול עולה.

במקרים של שלשול חולף אני ממליץ להרבות בנוזלים, להימנע ממוצרי חלב, קפאין ושוקולד, ולאכול אורז לבן או צנימים. ניתן להקל גם באמצעות תה קמומיל או שתיית מים שהורתחו עם קליפת רימון.

מומלץ מאוד לשתות מים שבושלו בהם אורז וגזר, על מנת להחזיר לגוף נוזלים ומינרלים חיוניים. ניתן לקנות בבתי המרקחת ורשתות הפארם משקה אלקטרוליטים או טבליות להכנת משקה כזה כאמצעי נוסף להשלים לגוף חומרים חיוניים לאחר שלשול.

שלשול כרוני

שלשול כרוני הוא שלשול מתמשך אשר אינו חולף מעצמו ודורש אבחון ובדיקה לעומק. שלשול כרוני מעיד לרוב על בעיה אקוטית או עמוקה יותר במערכת העיכול ועל כן חשוב לבדוק את התופעה לעומק.

מהם התסמינים לשלשול כרוני?

להלן כמה תסמינים שעשויים להעיד על כך שאתם סובלים משלשול מתמשך או כרוני:

  • צואה נוזלית או מימית.
  • תחושת דחיפות וקושי להתאפק
  • כאבי בטן והתכווצויות לפני ובמהלך מתן צואה.
  • שלשול שאינו חולף מעצמו ונמשך למעלה מ-3 שבועות
  • עלייה בתדירות היציאות במהלך יממה – כעיקרון, מצב של למעלה מ-3 יציאות ביום גם אם אינו מלווה בשלשול הוא מצב שיש לבדוק אותו ומעיד על חוסר איזון במערכת העיכול. אני ממליץ לבוא לטיפול ברפואה סינית גם אם יש מספר רב של יציאות צואה ביום ללא תופעות אחרות משום שזה מצב שעשוי להחמיר וניתן בהחלט לאזן את מערכת העיכול ולחזק באמצעות רפואה סינית.

מהם הגורמים לשלשול כרוני?

כפי שציינתי קודם לכן, שלשול מתמשך מחייב בירור רפואי ובדיקה לעומק. בין אם התחלתם בירור רפואי או לא ובכל שלב של טיפול ואבחון רפואי, אין מניעה לטפל באמצעות רפואה סינית, והטיפול באמצעות רפואה סינית יעיל ובעל תוצאות נהדרות.

כאמור, שלשול כרוני או שלשול מתמשך הם מצב שעשוי להעיד על בעיה, הפרעה במערכת העיכול או על מחלה שמתרחשת בגוף ומתבטאת בין היתר באמצעות שלשול. להלן מספר מצבים רפואיים, הפרעות או מחלות שעשויות לגרום לתופעה של שלשול מתמשך:

  • תוספי מזון – לעיתים ישנה רגישות לתוספי מזון וויטמינים וכתוצאה מכך נראה תופעה של שלשול. הדוגמא הנפוצה היא נטילת ברזל אצל ילדים אשר גורם לעיתים לשלשול בשל רגישות לתוסף או בשל עודף. שלשול כתוצאה מנטילת ברזל יהיה שלשול בצבע ירקרק או ירוק כהה עד שחור.
  • שימוש בתרופות – ישנן תרופות רבות אשר שלשול הוא תופעת לוואי ידועה של השימוש בהן. לעיתים נטילת תרופות מסוימות באופן זמני או קבוע עשויה לגרום להפרת האיזון במערכת העיכול ולשינוי בפלורה בטבעית (סביבת החיידקים הטובים) של מערכת העיכול. הדוגמא הנפוצה היא שימוש בתרופות אנטיביוטיות אשר הורגות חיידקים בגוף עקב זיהום, אך במהלך הטיפול הורגות גם חיידקים טובים במערכת העיכול וגורמות להפרת האיזון לאורך זמן. ישנם מקרים בהם השלשול הנובע משימוש באנטיביוטיקה ימשיך גם לאחר סיום הטיפול התרופתי ולכן יש צורך בנטילת פרוביוטיקה, בחיזוק והשבת האיזון למערכת העיכול באמצעות רפואה סינית.
  • רגישות ללקטוז – לקטוז הוא סוג של סוכר המצוי בחלב ומוצרי חלב. אנשים הרגישים ללקטוז אינם מצליחים לעכל את החלבון הזה והדבר מתבטא בשלשולים וכאבי בטן. רגישות ללקטוז היא גורם נפוץ לשלשול מתמשך וקיימת היום הנחה כי אחוז ניכר מהאוכלוסייה רגיש ללקטוז ואינו מודע לכך.
  • צליאק – צליאק, כרסת או רגישות לגלוטן הם שמות שונים למחלה אוטואימונית בה הגוף מפריש תאי חיסון לתקוף את תאי מערכת העיכול בתגובה לספיגת חומרים שמצויין בחלבון החיטה (גלוטן). המחלה גורמת, בין היתר, לשלשולים מתמשכים בחשיפה מתמדת למזון שיש בו גלוטן כגון: לחם, פסטה, וכד'. את המחלה מאבחנים היום ע"י שילוב של בדיקות דם לנוגדנים ובדיקת אנדוסקופיה של המעי הדק, אשר במהלכה נלקחת דגימה מהמעי (ביופסיה) לאישור סופי של האבחון. מחלת הצליאק יכולה לפרוץ גם במהלך החיים ולאו דווקא במהלך הילדות בלבד.
  • תסמונת המעי הרגיז – תסמונת המעי הרגיז (IBS), אשר נקראת גם תסמונת המעי הרגיש, היא תסמונת שמתבטאת בכאבי בטן, שלשולים או עצירות כרוניים, ואבחונה מתבצע לאחר שלילה של שאר מצבים ומחלות דומים. ניתן לקרוא עוד על תסמונת המעי הרגיז כאן.
  • קרוהן וקוליטיס – קרוהן וקוליטיס הן שתי מחלות מעי דלקתיות שלכל אחת מהן תסמינים, אבחון וטיפול שונה. שלשול כרוני הוא תסמין שעשוי להופיע בשתיהן. מחלת קרוהן (Crohn's disease) – מחלה דלקתית של מערכת העיכול בה מתפתחת דלקת בחלק מסוים של מערכת העיכול, לרוב המעי הדק. המחלה מתבטאת בכאבי בטן ושלשולים כרוניים. קוליטיס כיבי (ulcerative colitis) – מחלה בה מתפתחים כיבים דלקתיים במעי הגס או ברקטום.
  • פעילות יתר של בלוטת התריס – פעילות יתר של בלוטת התריס (hyperthyroidism) היא מצב בו בלוטת התריס מפרישה כמויות עודפות של הורמני בלוטת התריס, T3 ו-T4. במצב זה התסמינים הנפוצים הם: ירידה במשקל, הזעה, דופק מהיר, ותיאבון מוגבר. פעילות יתר של בלוטת התריס עשויה להתבטא גם בשלשול מתמשך או נטייה לשלשולים.
  • סטרס, לחץ וחרדה – מצבים ממושכים של סטרס, לחץ או התקפי חרדה משפיעים על מערכת העיכול ויכולים בהחלט לגרום לנטייה לשלשולים או לשלשול מתמשך. חשוב לי לומר כי גם במצבים אלו רפואה סינית יכולה להקל ולעזור באיזון הגוף והנפש, חיזוק המערכת החיסונית והרגעה כללית.
  • גורמים נוספים – גורמים לנוספים לשלשול כרוני עשויים להיות: הפרעות עצביות במעי, גידולים סרטניים, סרטן במעי.

אבחון וטיפול בשלשול כרוני ברפואה המערבית

כאמור, שלשול ממושך ושלשולים כרוניים מחייבים בדיקה, אבחון ומעקב רפואי. ברוב המקרים יומלץ על בדיקות דם, בדיקות צואה ובדיקות עומק נוספות כגון קולנוסקופיה, אנדוסקופיה ובדיקות גסטרו אחרות.

הטיפול בשלשולים ברפואה המערבית תלוי באבחנה ובסוג ההפרעה, בעיה או מחלה שנמצאו במערכת העיכול. כאשר אין מחלה מאובחנת מסוימת עם טיפול פרטני יתמקד הטיפול לרוב בנוגדי שלשול ואנטיביוטיקה במקרה של דלקת במעי.

שלשולים בראי הרפואה הסינית

שלשול מוגדר ברפואה הסינית כיציאה משוחררת או יציאה מימית.

ברפואה הסינית מצב של שלשול חוזר, מתמשך או כרוני, כמו גם מצבים של קיבה רכה וריבוי יציאות לאורך זמן מעידים כולם על חוסר איזון במערכת העיכול. ברפואה סינית אנו מתבוננים לעומק על איזון הגוף כולו ועל כלל מערכות הגוף, ולפיכך חשוב לאבחן במדויק כל מקרה לגופו ואין טיפול אחיד לכל האנשים הסובלים משלשול מתמשך או שלשולים כרוניים.

חשוב לי להסביר כי גם במקרה שישנה אבחנה ספציפית למחלה או בעיה רפואית, למשל: קרוהן או קוליטיס, עדיין אין טיפול אחיד ואת הטיפול נתאים לך במדויק לאחר אבחון מקיף בקליניקה הכולל תשאול, אבחון דופק ואבחון לשון.

שלשול עפ"י הרפואה הסינית יכול להיגרם ממגוון של מצבים גופניים והוא קשור לא רק למערכת העיכול אלא גם לאיברים מרכזיים אחרים בגוף כגון הכבד, הטחול והכליות. לפיכך, הטיפול ברפואה סינית מאזן ומחזק את מערכת העיכול, כדי להשיב אותה לפעילות בריאה והרמונית אך הוא גם מתייחס לאיזון הכבד, הטחול או כל איבר אחר, בהתאם לאבחון המדויק למצבך.

כאשר אני מאבחן מקרה של שלשול מתמשך בקליניקה אני בודק, בין היתר, האם זהו שלשול הנובע ממצב של לחות חמה במערכת העיכול או שלשול הנובע ממצב של קור במערכת העיכול. לדוגמא:

  • בשלשול על רקע של לחות חמה נראה תופעות של שלשול "שורף", שלשול כהה ובעל ריח חריף. בנוסף, המטופל ידווח על שתן כהה ומועט, צמאון וגלים של הזעות בעיקר בשעות אחר-הצהריים.
  • במקרים של עודף חום אנו עשויים לראות גם שלשול דמי, אשר נוכח גם במקרים של קרוהן וקוליטיס.
  • במקרים של שלשול על רקע קור (לחות קרה) במערכת העיכול נראה שלשול מימי ללא ריח, בטן קרה שיש רצון לחמם אותה וכן המטופל יעיד על תחושת כבדות ואיבוד חוש טעם.
  • כאשר השלשול נובע מחוסר איזון של הכבד נראה שלשולים ועצירויות לסירוגין, והמטופל יעיד על שלשול שמחריף בתקופות סטרס ומתח.

בכל מקרה לגופו נבדוק איזו מערכת סובלת מעודף או חוסר ואילו מערכות או איברים זקוקים לאיזון, חיזוק והתייחסות לעומק במהלך הטיפול ברפואה סינית. בהתאם לכך, ובהתאם לממצאי האבחון נוכל לבנות לך טיפול מדויק ואישי שיסייע לך להקל משמעותית על התסמינים ולחזור לשגרה ולאיזון במהירות האפשרית.

הטיפול בשלשולים באמצעות הרפואה הסינית

בטיפול בשלשול מתמשך, נטייה לשלשולים או כל בעיה ומחלה אשר מתבטאת בשלשול אמליץ לרוב על דיקור סיני בשילוב ייעוץ תזונתי סיני. במקרים מסוימים אמליץ גם על שילוב צמחי מרפא.

הדיקור הסיני מאפשר לך טיפול עמוק, מקיף ויעיל במיוחד להקלה בתסמינים כגון שלשול, כאבי בטן, תכיפות ודחיפות יציאות, ומסייע לך לאזן את מערכת העיכול ומערכות קשורות נוספות.

באמצעות דיקור סיני ניתן:

  • לסלק חום וליחה מהגוף במצבים של עודף
  • לחמם את המערכת ולסלק קור במצבים של קור במערכת העיכול
  • להקל על תדירות ותכיפות השלשולים
  • להקל על כאבי בטן, גזים ותופעות נוספות שנלוות לעיתים לשלשול
  • לייצב את מרקם וצבע הצואה
  • לאזן ולחזק את מערכת העיכול,
  • לחזק המערכת החיסונית
  • לאזן ולחזק איברים הקשורים לתפקוד מערכת העיכול: הכבד, הלבלב, הקיבה, כיס המרה והטחול.
  • להקל על רמות הדלקתיות עד לריפוי כליל של דלקת במעי.

במקרים מורכבים או כרוניים אני ממליץ גם להרכיב לך פורמולה ייעודית של צמחי מרפא סיניים בהתאם לאבחון המדויק שלך. צמחי המרפא הסיניים מסייעים לנו לאזן את מערכת העיכול, לסלק חום, לחות וקור, לחזק את המערכת החיסונית ולרפא דלקות.

הייעוץ התזונתי האישי יסייע לך בהתאם למצבך להתאים את התזונה ובכך לשפר את יעילות הטיפול ולזרז הקלה והחלמה. באמצעות ייעוץ תזונתי נוכל להתאים לך תפריט שיתחשב הן באבחון והן ברגישויות או אלרגיות אם ישנן.

לסיכום

שלשול הוא תופעה נפוצה ומוכרת שעשויה להיות תופעה חולפת אך עשויה גם להימשך ולהפוך כרונית.

בכל מקרה של שלשול מתמשך, או נטייה כרונית לשלשולים ויציאות רכות, אני ממליץ לפנות למעקב רפואי, אך במקביל וללא כל קשר לאבחנה אני ממליץ להגיע לטיפול ברפואה סינית, משום שהטיפול ברפואה סינית הוא טיפול יעיל, ללא תופעות לוואי ויכול להביא אותך להקלה ואיזון לטווח ארוך.

מניסיוני הרחב בקליניקה, הטיפול בבעיות מערכת העיכול ושלשולים באמצעות רפואה סינית מביא לתוצאות נהדרות, להקלה משמעותית ושיפור איכות החיים לאורך זמן.

אשמח לענות לכל שאלה ולייעץ לך,

אני כאן בשבילך,

יריב.