הטיפול בעצירות ברפואה הסינית

מהי עצירות?

עצירות היא בעיה נפוצה באוכלוסייה (כ-20% מהאוכלוסייה), אשר עשויה להימשך תקופה מסוימת או להפוך לעצירות כרונית הפוגעת משמעותית באיכות החיים.

ניתן להבחין בתופעה של עצירות בכל גיל, אפילו אצל ילדים, אך הבעיה שכיחה יותר בקרב מבוגרים ונשים בהריון. כמו כן, נשים סובלות מהבעיה בערך פי 2 מגברים.

אנו מגדירים עצירות עפ"י מספר מאפיינים, ולא רק עפ"י תדירות היציאות, כפי שנהוג לחשוב.

המדדים להגדרת עצירות הם:

  1. תדירות עשיית הצרכים – תדירות נמוכה של עשיית צרכים המוגדרת כעצירות היא תדירות
    של  3 פעמים בשבוע ומטה. בפועל ראיתי גם מקרים בהם מטופלים הסובלים מעצירות הגיעו לתדירות של פעם בשבוע ואפילו פעם בעשרה ימים.
  2. אופי ההתרוקנות –  עצירות יכולה להתבטא גם בקושי בהתרוקנות, כלומר, התרוקנות לא מלאה או עשיית צרכים שדורשת הפעלת לחץ רב ושהייה ממושכת בשירותים.
  3. מרקם הצואה – מדד נוסף למצב של עצירות הוא צואה יבשה מידי.

המצב הרצוי הוא עשיית צרכים פעם או פעמיים ביום. במצב בריא עשיית הצרכים עצמה צריכה להיעשות בקלות יחסית ללא צורך בישיבה ממושכת או לחיצות חזקות.

במקרים של עצירות כרונית המטופל או המטופלת עשויים לסבול גם מכאב מקומי, כאבי בטן, גזים, נפיחות בטנית, טחורים ופיסורה.

סיבות וגורמים לעצירות

לעצירות יש מגוון סיבות וגורמים אפשריים, להלן הגורמים הקלאסיים. כמובן, לעיתים יש שילוב של כמה גורמים או מצב בריאותי אחר אשר מפר את האיזון בגוף וגורם לעצירות.

  • תזונה דלה בסיבים (ירקות, פירות, דגנים).
  • חוסר בנוזלים עקב שתייה בכמות לא מספקת.
  • חוסר בפעילות גופנית וישיבה ממושכת.
  • בעיות משקל – עודף משקל או תת משקל
  • סיבות רגשיות ונפשיות – לחץ, מתח (סטרס), חרדה, דיכאון.
  • עצירות שנובעת ממחלות כרוניותתת פעילות של בלוטת התריס, מחלות מעיים כגון מעי רגיז (IBS).
  • אצל ילדיםפחד מהליכה לשירותים, חרדה מהפרשות.
  • תרופות – הכוונה לתרופות הגורמות לעצירות כחלק מתופעות הלוואי.

הטיפול המערבי רפואי בעצירות

הרפואה המערבית מטפלת בעצירות לרוב בשני שלבים:

  • בשלב הראשון – יומלץ למטופל מעבר לתזונה עשירה בסיבים (פירות, ירקות, דגנים), שתיית מים מוגברת וביצוע פעילות גופנית.
  • בשלב השני – אם ההמלצות מהשלב הראשון לא שיפרו את המצב המטופל, יומלץ על שימוש בתרופות ייעודיות אשר מורכבות לרוב מחומר משלשל עדין.

הבעיה בתרופות אלו היא שהמעיים "מתרגלים" לתרופה והופכים ל"מעיים עצלים", כלומר, מתרגלים לעבוד פחות, ואז במקרה של הפסקת התרופה העצירות חוזרת ולעיתים אף מחריפה.

מדוע המלצה לתזונה עשירה בסיבים אינה מתאימה לכולם?

חשוב לי לציין, כי המלצה אחידה על תזונה עשירה בסיבים, שתיית מים מוגברת ופעילות גופנית אינה מתאימה ומדויקת לכולם. המלצה זו מתייחסת לסימפטום המידי של הבעיה ולא מתייחסת לבעיה לעומקה – חוסר איזון של פעילות הקיבה והמעייםישנם מטופלים אשר עבורם תזונה עשירה בסיבים אינה מתאימה ואף מחריפה את הבעיה, ואילו למטופלים אחרים ההמלצה על הגברת כמויות המים עשויה לא להתאים משום שכבר שותים המון גם כך, דבר שעשוי להשפיע לרעה על איזון המלחים והמינרלים בגוף. נוסף, על כך, המלצות אלו אינן מסייעות למטופלים שאצלם הבעיה אינה נובעת מתזונה או פעילות אלא ממתח או בעיה רפואית אחרת.

מניסיוני, הטיפול בעצירות באמצעות רפואה סינית מיטיב משמעותית עם מטופלים הן משלבים מוקדמים של הבעיה והן במצבים כרוניים, וזאת משום שהרפואה הסינית מטפלת במקור הבעיה ומחזירה את מערכת העיכול כולה לאיזון מבלי להתמקד רק בתוצאה הסימפטומית שהיא עשיית צרכים בתדירות גבוהה יותר.

כיצד הרפואה הסינית מטפלת בעצירות?

יעילותה של הרפואה הסינית בטיפול בבעיות מערכת העיכול, לרבות עצירות, נבדקה והוכחה במסגרת מחקרים רפואיים שנערכו בעשור האחרון ופורסמו בכתבי עת רפואיים מובילים. עפ"י תוצאות מחקרים אלו, עולה כי הטיפול בבעיות עיכול באמצעות דיקור סיני משפר את התנועתיות של מערכת העיכול, מסייע לריפוי דלקות במעי ומשפר את תדירות עשיית הצרכים והנינוחות בעת עשיית צרכים ללא תופעות לוואי.

כאמור קודם לכן, הטיפול בעצירות ברפואה סינית יעיל, בטוח ומומלץ ביותר, משום שהוא מטפל בבעיה לעומק ומהשורש, ואינו מתמקד רק בסימפטום. לפיכך, כאשר מגיעים אלי מטופלים עם עצירות לטיפול אני עורך תשאול מקיף, לרבות אבחון באמצעות דופק, לשון ומדדים נוספים. התשאול במקרים של בעיות מערכת העיכול הוא חשוב משום שאנו מתחקים ביחד ובודקים לעומק מתי ואיך התפתחה הבעיה, מהי תזונתו היום-יומית של המטופל, מהות מצב רוחו, אורח חייו ועוד.

לרוב, אמליץ על שילוב של דיקור סיני עם ייעוץ תזונתי וצמחי מרפא. כמובן, עבור כל מטופל יש להתאים ייעוץ תזונתי וצמחי מרפא שמדויקים עבורו, ולעולם לא אמליץ על פתרון דומה למטופלים הסובלים מעצירות, הכל תלוי באבחון המדויק של מקור הבעיה ובמערכות הגוף שיש להניע, לרפא ולהשיב לתפקוד בריא ומאוזן.

מניסיוני הרב בבעיות עיכול בכלל ובמקרים של עצירות בפרט, השילוב בין דיקור סיני לתזונה סינית וצמחי מרפא מזרז את הריפוי, מטפל בבעיה לעומק ומביא לאיזון כולל ותפקוד מיטבי של מערכת העיכול של כל מערכותיה ואיבריה.

כיצד הטיפול ברפואה סינית מסייע לבעיות עצירות?

ברצוני לפרט לעומק כיצד מסייעת הרפואה הסינית לטיפול בבעיה של עצירות:

  • חיזוק מערכת העיכול – מערכת העיכול היא צינור ארוך המורכב ממספר גדול של איברים ומערכות שאמורים לפעול ביחד בצורה הרמונית ובאיזון. לפיכך, כאשר אני מטפל בעצירות בקליניקה, אני לעולם לא אטפל רק במעיים או רק באיזור הרקטום, אלא אני בודק, מאבחן ומתיחס בטיפול לכלל המערכות והאיברים – הפה והלשון, הושט, הקיבה, המעיים וכן הלאה. הטיפול ברפואה סינית מחזק את מערכת העיכול בכך שהוא מתייחס מערכת כולה הוא מחזק את ההנעה של המזון בגוף, מחזק את דפנות הקיבה ופעילותה, מחזק את המעיים, וכמובן משפר את תנועת הצרכים החוצה.
  • הנעה ושיפור התנועתיות במעיים – במחקרים רפואיים רשמיים שנערכו בשנים האחרונות הוכח כי הטיפול בבעיות מערכת העיכול באמצעות דיקור סיני, צמחי מרפא ותזונה מניע את מערכת העיכול ממקום מאוזן ולא באופן מלאכותי, משפר את התנועתיות במעיים ומגביר את תדירות עשיית הצרכים במקרים של עצירות, ללא תופעות לוואי. בין היתר, הדיקור הסיני משפר את זרימת הדם והצ'י לאורך מרידיאנים הקשורים למערכת העיכול, ובכך מסייע להנעת המערכת ואיזונה.
  • חיזוק המערכת החיסונית – הטיפול ברפואה סינית תורם גם לחיזוק המערכת החיסונית. מדוע זה חשוב לנו במקרים של עצירות? משום שבעצירות כרונית המטופל סובל גם מכאבי בטן, גזים וכאבים מקומיים, אשר עשויים להתפתח למצב דלקתי. באמצעות דיקור סיני אנו מחזקים את המערכת החיסונית בגוף על מנת שלא תתפתח דלקת וכן על מנת לעודד את יכולת הריפוי והאיזון הטבעית של הגוף.
  • הפחתת רמות סטרס וחרדה – במקרים רבים לעצירות יש גם מאפיין רגשי שקשור למצב הרוח שלנו ורמות במתח הנובעות מאורח חיינו. לעיתים עשויה להתפתח עצירות בתקופות של מתח (סטרס) גבוה, או על רקע של חרדה ודיכאון. הטיפול בדיקור סיני מסייע לשיפור מצב הרוח, מעודד הפרשת אנדורפינים ומשרה רוגע על המטופל, לפיכך, הטיפול מסייע גם לשיפור מצב הרוח ולהתמודדות עם מתח וחרדה, ומשפר בכך את תפקוד מערכת העיכול גם כן.

לסיכום

עצירות היא בעיה נפוצה שפוגעת משמעותית באיכות החיים שלנו. אני פוגש מטופלים ומטופלות רבים, מגיל צעיר (ילדים ותינוקות) ועד גיל מבוגר, אשר סובלים מעצירות הן באופן תקופתי, עקב הריון למשל, והן באופן כרוני.

אני יכול להעיד כי הטיפול בעצירות באמצעות רפואה סינית מביא הקלה וריפוי לחיי המטופלים שלי וכי התוצאות הנהדרות נשמרות לאורך זמן.

אני מזמין אותך להגיע לטיפול בעצירות בקליניקה, הן אם מדובר בבעיה "חדשה" יחסית, והן אם מדובר במצב כרוני המוכר לך היטב.

אני זמין לכל שאלה, ואשמח לעמוד לרשותך,

יריב