תסמונת המעי הרגיז – IBS

מהי תסמונת המעי הרגיז?

תסמונת המעי הרגיז (באנגלית: Irritable Bowel Syndrome) היא מחלה תפקודית של מערכת העיכול, אשר מתבטאת בכאבי בטן והפרעות עיכול נוספות כגון: התכווצויות, שלשולים ועצירויות. המחלה, אשר נקראת גם תסמונת המעי הרגיש, היא מחלה כרונית והיא נפוצה בעיקר בקרב אנשים מתחת לגיל 50 ובעיקר בקרב נשים (נשים חולות פי 2 במחלה).

המחלה מוגדרת כתסמונת משום שהאבחון שלה נעשה לאחר שלילה של מחלות והפרעות עיכול אחרות, ולפיכך עשוי לעבור זמן עד לאבחון המחלה והדבר כרוך לעיתים בבדיקות רבות.

החדשות הטובות הן שלרפואה הסינית יכולת מוכחת ומצוינת לטפל בתסמונת ללא כל תלות באבחון הרשמי ובכל שלב של התסמונת, כך שגם אם ישנו חשד כי מדובר בתסמונת זו, או אם אתם סובלים מכאבי בטן כרוניים והפרעות עיכול נוספות, דעו כי ניתן להקל ולטפל בבעיה לעומק, לטווח ארוך, וללא תופעות לוואי.

תסמונת המעי הרגיז – תסמינים

כפי שציינתי קודם לכן, תסמונת המעי הרגיז מתבטאת קודם כל ובעיקר בכאבי בטן כרוניים. הכוונה היא לכאבי בטן על בסיס יום-יומי למשך תקופה של לפחות 3 חודשים. ברוב המקרים תורגש הקלה בכאבי הבטן לאחר יציאות אך כאבי הבטן יחזרו לרוב לאחר ארוחה או בהמשך היום.

תסמינים נוספים של תסמונת המעי הרגיז הם:

  • התכווצויות בבטן התחתונה
  • עצירויות
  • שלשולים
  • תכיפות במתן צואה
  • נפיחות ותחושת מלאות קבועה בבטן
  • גזים
  • בחילות
  • צרבת
  • יציאות ריריות

עפ"י מחקרים וסטטיסטיקות, התסמינים מחריפים אצל החולים בתסמונת זו בתקופות לחץ וסטרס.

במקרים כרוניים חמורים התסמונת פוגעת פגיעה של ממש באורח החיים ובתפקוד היום יומי בשל כאבי בטן חזקים והפרעות עיכול שמקשות על חולים מסוימים לצאת מהבית או מכריחות אותם להישאר בקרבת שירותים זמינים.

הגורמים לתסמונת המעי הרגיז

הגורמים לתסמונת המעי הרגיז אינם ידועים באופן ברור עפ"י הרפואה המערבית וכיום סבורים כי מדובר ברגישות כללית של מערכת העיכול או רגישות ספציפית של מערכת העצבים הגסטרואינטסטינלית שגורמת לגירוי יתר של עצבי מערכת העיכול ולתגובתיות יתר של המערכת כולה.

למרות שהגורמים לא הוכחו באופן חד משמעי, ידוע כיום על טריגרים וגורמי סיכון לתסמונת המעי הרגיז כמו למשל:

  • חרדה ודיכאון – בקרב אנשים בעלי הפרעות חרדה או דיכאון נמצא יותר חולים בתסמונת זו, וזאת מאחר שלחץ נפשי וסטרס מגבירים את הסיכון לתסמונת.
  • עישון וצריכת אלכוהול – נמצא כי עישון וצריכת אלכוהול עשויים להגביר את הסיכון לחלות בתסמונת זו.
  • תזונה – נמצא כי מוצרי חלב, קפאין (שוקולד וקפה בפרט) ומזון שומני עשויים להחמיר את התסמינים ולהוות טריגר לפרוץ התסמונת בגוף.
  • שינויים הורמונליים – קיימת השערה שנשים חולות יותר בתסמונת זו בשבל שינויים הורמונליים אשר גורמים להחמרה של התסמונת בתקופות מסוימות ובעיקר בזמן הוסת.

אבחון תסמונת המעי הרגיז

כפי שציינתי קודם לכן, מאחר שמדובר בתסמונת המורכבת מאוסף של תסמינים שיכולים להופיע גם במחלות ומצבים רפואיים אחרים, אבחון המחלה מורכב יותר והאבחנה תינתן רק לאחר שלילה של מחלות ומצבים רפואיים אחרים.

בין היתר יש לשלול אנמיה, סרטן ומחלות אחרות בהן יש ירידה בברזל, ירידה במשקל והימשכות של התסמינים מעבר לגיל 50. במהלך האבחון יש לשלול גם מצבים כגון רגישות ללקטוז וצליאק, שגורמים אף הם לכאבי בטן כרוניים והפרעות עיכול שונות.

בדיקות רפואיות שניתנות בדרך כלל כוללות: דגימת צואה, בדיקות דם לצליאק ורגישות ללקטוז, וקולנוסקופיה במקרים חמורים יותר. אם לאחר הבדיקות נשללו מחלות ומצבים רפואיים אחרים, תינתן אבחנה של תסמונת המעי הרגיז.

הטיפול המערבי בתסמונת המעי הרגיז

הטיפול המערבי הנפוץ הוא טיפול סימפטומטי (שמתייחס לתסמינים) בעיקרו וכולל תרופות נגד שלשולים, תרופות נוגדות עצירות, ומשככי כאבים. כמו כן נתנות לרוב המלצות תזונה הכוללות המלצה להימנע מצריכת קפאין ולהגביל צריכת מוצרי חלב, וכן המלצה להפסיק עישון וצריכת אלכוהול.

הטיפול בתסמונת המעי הרגיז ברפואה סינית

כפי שאני מסביר תכופות למטופלים שלי, ברפואה הסינית אנו מסתכלים לא רק על מערכת העיכול אלא על איזון הגוף כולו ותפקוד כלל המערכות והאיברים. עפ"י הרפואה הסינית, תסמונת המעי הרגיז נגרמת במקרים רבים בשל חוסר איזון של איברי הכבד, הקיבה והטחול.

ברפואה הסינית, הקיבה הכבד והטחול הם האיברים העיקריים האחראים על מערכת העיכול ותפקודה התקין. הטחול אחראי על מטבוליזם ועל הובלת נוזלים בגוף. כמו כן, הוא שולט על זרימת הדם. כאשר הטחול נפגע, יוצא מאיזון או סובל מחולשה, זרימת הדם והצ'י נפגעות ונוצר חוסר איזון הן בקיבה והן בכבד. הדבר יכול לגרום לבעיות רבות במערכת העיכול, ותסמונת המעי הרגיז היא בהחלט אחת מהן.

הכבד בראייה של הרפואה הסינית אחראי להזרמת דם וצ'י (אנרגיה) לכלל איברי הגוף, ובנוסף הוא שולט ברגשות כגון: כעס, תסכול ולחץ. כאשר הכבד יוצא מאיזון, למשל עקב סטרס ומתח, הזרמת הדם והצ'י לשאר האיברים נפגעת והכבד מתאפיין בתקיעות (סטגנציה) או פלישה (הפרעה) לאיברים אחרים כמו הקיבה והטחול. לפיכך, במצבים של פלישה לאיברי הטחול והקיבה (שמשויכים לאלמנט האדמה) נראה חוסר איזון בין אלמנט העץ ולאלמנט האדמה, והדבר יתבטא בבעיות עיכול רבות וביניהן תסמונת המעי הרגיז.

לפיכך, אצל רוב המטופלים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז נראה באבחון מקיף בקליניקה חוסר איזון שקשור לשלושת האיברים האלו (הטחול, הקיבה והכבד) והטיפול יתמקד באיזון וחיזוק לפי סוג החולשה או הפגיעה שאובחנה.

הטיפול בתסמונת המעי הרגיז בקליניקה

בטיפול בקליניקה אני עורך כמובן אבחון מקיף ועמוק, משום שאין טיפול אחד ואחיד לכל חולי תסמונת המעי הרגיז ויש לאבחן הן באמצעות תשאול והן באמצעות בדיקת דופק ולשון היכן בגוף יש חוסר איזון, תקיעות או מצב של חוסר, ובהתאם לכך להתאים טיפול מדויק יותר.

באמצעות דיקור סיני נוכל לטפל בנקודות דיקור שאחראיות לתפקוד הכבד ואיזונו וכן לחזק ולאזן את הקיבה והטחול. במקרים מסוימים אמליץ גם על פורמולה מצמחי מרפא שיכולה לאזן את האיברים שנפגעו או יצאו מאיזון.

במסגרת הטיפול במטופלים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז אני נותן גם ייעוץ תזונתי עפ"י תזונה סינית והמלצות לתפריט מותאם ומדויק בהתאם לאבחון שנעשה.

חשוב לציין לגבי חולים בתסמונת המעי הרגיז כי ההמלצה להימנע מעישון ומצריכת מוצרי חלב, אלכוהול, שוקולד וקפה הן כמובן המלצות נכונות, כמו גם ההמלצה להקפיד על ארוחות קטנות ופעילות גופנית, אך ניתן לדייק ולסייע בהמלצות פרטניות יותר לפי מצבך, בהתאם לאבחון בקליניקה. המלצות התזונה מחזקות את הטיפול ומאיצות את ההקלה בתסמינים אך לצערנו לא ניתן לטפל בתסמונת זו רק באמצעות תזונה.

חשוב לי לציין כי לרפואה הסינית יש הרבה מה לעזור בהפרעות עיכול בכלל ובפרט בתסמונת המעי הרגיז וניתן להגיע לתוצאות נהדרות בטיפול, לטווח ארוך, וללא תופעות לוואי.

בין היתר, הטיפול ברפואה סינית בקליניקה יסייע לך ב:

  • הקלה בכאבים והתכווצויות
  • שיפור בהפרעות עיכול כגון שלשולים ועצירויות
  • הפחתת סטרס ומתח
  • איזון מערכת העיכול, הטחול והכבד

לסיכום

אם אובחנת כלוקה בתסמונת המעי הרגיז או אם יש לך חשד כי מדובר בתסמונת זו, אני ממליץ בחום על הטיפול ברפואה סינית כדרך בטוחה, יעילה ומוכחת להקל על התסמינים ולאזן את מערכות הגוף לטווח ארוך.

אם הפרעות עיכול משבשות את חייך ומפריעות לתפקודך, אני מזמין אותך ליצור קשר.

אשמח לייעץ ולענות לכל שאלה,

אני כאן בשבילך,

יריב