אנדומטריוזיס Endometriosis

מה זה אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס (Endometriosis) היא מחלה גניקולוגית שבה הרקמה הרירית של הרחם (אנדומטריום) "נודדת" אל מחוץ לחלל הרחם. כאשר הרקמה הרירית חורגת וגדלה על פני איברים או חללים אחרים של הגוף נוצרים נגעים רקמתיים ולעיתים אף ציסטות (אנדומטריומה), אשר גורמים לכאבים קשים, דימומים וסימפטומים נוספים.

מאחר שהרקמה הרירית מגיבה להורמונים ממש כמו רירית הרחם, הנגעים הרקמתיים שנוצרים מחוץ לחלל הרחם מדממים אף הם בזמן הוסת, ואין לדימום לאן להתנקז, לכן נוצרות הצטלקויות והידבקויות שגורמות לכאבים קשים, עויתות ופגיעה בתפקוד האיברים עליהם צמחה הרקמה הרירית.

ברוב המקרים, רקמת רירית הרחם נודדת וגדלה על פני איברים בחלל האגן והבטן התחתונה כגון: איברי רבייה (שחלות, חצוצרות) ורצועות התמיכה של הרחם. במקרים פחות נפוצים, הרירית חורגת ונדבקת לשטח הפנים של איברים במערכת העיכול והשתן (מעי דק, מעי גס, שלפוחית השתן, שופכה). במקרים נדירים ממש, הרקמה הרירית חורגת לאיזור חלל החזה, הריאות והמוח ועשויה אף לגרום לחסימה במעי.

אנדומטריוזיס – תסמינים

הסימפטום העיקרי של המחלה הוא כאבים קשים ועויתות באגן, בבטן התחתונה ובגב, בעיקר בזמן הביוץ והוסת. הכאבים עשויים להקרין גם לירכיים ולרגליים. מחקרים בנושא העלו כי לרוב אין קשר בין גודל הנגעים לעוצמת הכאב. ישנן נשים עם נגעים גדולים ורבים שלא תחוונה כאבים, בעוד ישנן נשים עם נגעים קטנים ומעטים שסובלות מכאבים בעוצמה קשה מאוד.

אדגיש מניסיוני, כי ברוב המקרים תהיה נוכחות של סימפטומים שונים במהלך המחזור החודשי, כלומר לאורך החודש כולו, עם החמרה משמעותית בזמן הוסת.

להלן הסימפטומים העיקריים של המחלה:

  • כאבי בטן וכאבי אגן קשים בזמן הוסת.
  • כאבי גב קשים בזמן הוסת
  • התכווצויות חזקות מאוד בזמן הוסת
  • עצירות או שלשולים לאורך החודש ובעיקר בזמן הוסת
  • כאבים במתן שתן וצואה, המתגברים בזמן הוסת
  • דימום מפי הטבעת
  • בחילות והקאות
  • כאבים בעת קיום יחסי מין
  • בעיות פוריות – אי-פריון ועקרות
  • אי-סדירות של הוסת
  • פגיעה בתפקוד היומיומי וביכולת לתפקד ולעבוד

אנדומטריוזיס – גורמים וסטטיסטיקה

המחלה פוגעת בנשים, בעיקר בגילאים שבין 25-40. לעיתים תעבורנה מספר שנים בין הופעת הנגעים להופעתם של כאבים וסימפטומים, ובנוסף, בשל האבחון המורכב, לעיתים תעבורנה עוד מספר שנים עד לאבחון סופי.

הגורמים למחלה אינם ידועים. קיימת השערה כי המחלה נגרמת עקב חריגה של רירית הרחם אל מחוץ לחלל הרחם בזמן הוסת וכישלון של המערכת החיסונית (עקב חולשה) להילחם ברירית במקומות שאינה שייכת אליהם. השערה נוספת היא שמדובר בתאים אפיתליים (תאים המצפים איברים פנימיים ונמצאים גם בחלל הפה) שהחלו "לחקות" רקמה רירית ולתפקד כמוה.

ישנה גם השערה לפיה למחלה יש מרכיב גנטי, אך השערה זו לא הוכחה באופן חד משמעי.

אבחון אנדומטריוזיס

כפי שציינתי קודם לכן, אבחון המחלה הוא מורכב, ויתכן שתעבורנה מספר שנים עד לאבחון סופי של המחלה. הסיבות לכך הן:

  • זלזול בחומרת הכאבים או התעלמות מהמצב – ישנם מקרים בהם הסביבה החברתית והרפואית מזלזלות במובן מסוים בחומרת הכאבים ומייחסות אותם לכאבי מחזור מתוך מחשבה מוטעית ש"ככה זה" ואין מה לעשות. ישנן נשים שלא פונות לטיפול רפואי בעצמן ולא חושדות כי מדובר במחלה כרונית או מצב בעייתי מובחן.
  • אמצעי האבחון – אבחון רשמי ומדויק של אנדומטריוזיס יבוצע באמצעות הליך של לפרוסקופיה, הליך ניתוחי שכולל הרדמה מלאה והחדרת סיב אופטי לחלל הבטן. למעשה, רק באמצעות הליך זה ניתן להבחין בנגעים הרקמתיים מחוץ לחלל הרחם. מאחר שבכל הליך ניתוחי יש סיכון מסוים, רופאים נוטים להפנות מטופלות לביצוע לפרוסקופיה רק במקרים של כאבים קשים והפרעה לתפקוד ובמקרים של אי-פריון, כאשר יש צורך לברר אם ההפרעה בכניסה להריון נובעת מאנדומטריוזיס.

הטיפול באנדומטריוזיס ברפואה המערבית

לצערנו, לרפואה המערבית אין פתרון או ריפוי למחלה, והטיפול מתמקד בהקלה על הסימפטומים או הסרת הנגעים וההידבקויות בהליך ניתוחי במקרים קשים יותר.

טיפול תרופתי

הטיפול התרופתי הראשוני ייעשה באמצעות משככי כאבים. במקרים חמורים יותר, ינתנו למטופלות תרופות הורמונליות (דאנזול, דקפפטיל) אשר מדמות מצב הריון ומדכאות את הפרשת ההורמונים שגורמת לרקמה הרירית לדמם ולשגשג מחוץ לחלל הרחם, וע"י כך עוצרות את הנגעים מלגדול עוד. לצערנו, נמצא כי כאשר מפסיקים לקחת תרופות אלו הנגעים חוזרים לגדול.

לפרוסקופיה

במקרים בהם הטיפול התרופתי כשל ועוצמת הכאבים והסימפטומים מחמירה תופנה המטופלת להליך של לפרוסקופיה. כך גם במקרה של מטופלת בגיל הפוריות אשר מתקשה להיכנס להריון. הלפרוסקופיה היא הליך ניתוחי בהרדמה מלאה. באמצעות החדרת סיב אופטי לחלל הבטן ניתן לאבחן ולמצוא נגעים וציסטות, וכן לצרוב נגעים או לפתוח הידבקויות.

אנדומטריוזיס בראיית הרפואה הסינית

על מנת לפרט איך מאבחנים ומטפלים באנדומטריוזיס ברפואה סינית, עלי להסביר קודם לכן שהאבחון ברפואה סינית שונה מהותית מאבחון של מחלות ומצבים רפואיים ברפואה המערבית כפי שהתרגלנו אליה. בראייה של רפואה סינית אין סוג אחד של אנדומטריוזיס ואין טיפול אחיד לכל המטופלות הסובלות מהמחלה. בין אם אני פוגש מטופלת שאובחנה כבר באופן סופי ובין אם זו מטופלת שיש חשד למחלה, האבחון ברפואה סינית הוא אבחון אישי ומעמיק יותר, ואינו סותר או תלוי באבחון הרפואה המערבית. המשמעות היא שאין לנו צורך לדעת היכן הנגעים ומה גודלם על מנת ולטפל, ושניתן לטפל בכל שלב, גם אם ישנו רק חשד.

בראייה הסינית אנחנו מתייחסים למצב הכולל של בריאות האישה, לכלל הסימפטומים והתופעות. בבואנו לאבחן ולבדוק איך ניתן לסייע אנו בודקים את הגוף כולו ומאבחנים היכן בגוף יש מצבים של תקיעות (סטגנציה) או חסר. ע"פי התפישה הסינית, מערכת או איבר שפועלים בחסר או תחת תקיעות, יוצרים הפרעה בזרימת הצ'י בגוף וכך נוצר חוסר איזון שעשוי לגום לכאב וסימפטומים אחרים.

להלן מספר מצבים נפוצים אצל חולות אנדומטריוזיס:

חסר צ'י

במצבים של חסר צ'י כללי בגוף תיווצר תקיעות בזרימת הדם, משום שהצ'י אחראי להנעה והזרמה של הדם לכל חלקי הגוף. במקרים אלו נתמקד בהנעת הצ'י והדם וחיזוקם ע"י דיקור בנקודות ייעודיות לכך. כמו כן, במקרים אלו אמליץ על פעילות גופנית מתונה שתניע מבלי להחליש את הגוף יותר מדי.

תקיעות של הצ'י בכבד

הכבד אחראי לזרימה של הצ'י בגוף ולהזנה של הדם. בזמן הוסת הכבד אחראי לשחרור הדם החוצה. לכן, כאשר יש תקיעות של צ'י הכבד נראה הפרעה בזרימת הדם והצ'י וכן הפרעה בוסת עד כדי אי סדירות. במקרים אלו נראה גם דלקות בבטן התחתונה שעשויות לגרום להתכווצויות בטניות חזקות, בחילות, הקאות ושלשולים. הטיפול יתמקד בנקודות דיקור שמסייעות להנעת הצ'י והדם על מנת לשחרר את התקיעות.

מצב של קור ברחם

כאשר יש מצב של קור ברחם זרימת הדם מואטת יותר. כאשר מצב של קור ברחם הוא דומיננטי אצל מטופלת הכאב יהיה חד ומכווץ והמטופלת תרגיש שהבטן התחתונה קרה בהשוואה לשאר הגוף. בטיפול נתמקד בחימום האזור ע"י דיקור נקודות יעודיות באמצעות מוקסה עם מחט או באמצעות מנורת חימום מיוחדת (TDP). כמו כן, במצבים אלו אמליץ על פורמולת צמחי מרפא לחימום פלג הגוף התחתון.

לחות בבטן התחתונה

כאשר יש הצטברות של לחות באיזור הרחם, תיווצר תקיעות והפרעה לזרימת הדם ברחם. מצב זה עשוי לגרום לשלשולים ועויתות בבטן. בטיפול נתמקד בסילוק הלחות באמצעות ייבוש והנעה החוצה. לעיתים אמליץ על צמחי מרפא שמסייעים לסילוק לחות וייבושה.

הטיפול באנדומטריוזיס ברפואה הסינית

הטיפול באנדומטריוזיס ברפואה סינית הוא טיפול בטוח ויעיל, אשר מניסיוני מסייע למטופלות רבות בהפחתת רמות הכאב ושיפור איכות החיים. כפי שהסברתי קודם לכן, הטיפול באנדומטריוזיס ברפואה סינית מתחיל באבחון מקיף ומדויק של מצבך כמטופלת: באמצעות אבחון מדדי דופק לשון ושאלות נוספות, ניתן לאבחן את מצבך האישי ולשלב מספר כלים מתחום הרפואה הסינית לצורך הטיפול.

ברוב המקרים, הטיפול יתחיל בדיקור סיני, כאשר בהמשך נשלב גם ייעוץ תזונתי וצמחי מרפא. הייעוץ התזונתי בראייה סינית חשוב ומסייע לאיזון הגוף, לסילוק לחות אם ישנה ולהזרצת הצ'י והדם.

במקרים רבים, ובעיקר במקרים של כאבים חמורים וסימפטומים שמשבשים את תפקוד המטופלת, אני ממליץ ומתאים פורמולה של צמחי מרפא סיניים שמסייעים לסילוק תקיעות, לשיפור הצ'י והזרימת הדם, לחיזוק הדם והפחתת כאבים ודימומים.

מניסיוני בטיפול במחלה זו אני יכול להבטיח שהטיפול באנדומטריוזיס ברפואה סינית יסייע לך באופן משמעותי וישפר את איכות החיים. הטיפול יסייע לך במספר רבדים עיקריים:

  • שיפור זרימת הדם וחיזוק הדם
  • הקלה בכאבים
  • הסדרת הוסת
  • איזון ותמיכה במערכת העיכול
  • שיפור רמות האנרגיה בגוף

המלצות תזונה לחולות אנדומטריוזיס

ברצוני לפרט מספר המלצות תזונה לחולות אנדומטריוזיס. אדגיש שוב, כי מדובר בהמלצות כלליות בלבד, שאינן מחליפות ייעוץ תזונתי אישי,ולפיכך גם אינן מדויקות כמוהו. כאמור קודם לכן, לכל מטופלת אני מתאים בקליניקה טיפול ויעוץ תזונתי על פי האבחנה הייחודית והמדויקת שלה, בהתבסס על תשאול מקיף, בדיקת דופק ולשון ועוד.

מזונות להימנע מהם

  • סוכרים – כל מזון ממותק המכיל סוכר, דבש, מולסה, מייפל. לרבות מאפים מתוקים.
  • הסוכר מחליש את הטחול ומייצר נוזלים ולחות. כאשר הטחול נחלש נראה סימפטומים כגון: כאבי מחזור, הפרשות וגינליות, אנמיה, בעיות עיכול ודרכי השתן, אל-וסת (אמנוראיה).
  • מזון קר ולא מבושל – מומלץ להימנע ממזון קר (מהמקרר), שתייה קרה ומזון לא מבושל לפני הוסת.
  • מזונות מייצרי ליחה ולחות בגוף – בננות, אגוזים, מוצרי חלב, אלכוהול וסיגריות.
  • קפה – הקפה מעורר, מניע צ'י ויוצר תחושת אנרגיה בגוף אך מדלל את אנרגיה הג'ינג בכליות ולטווח ארוך מדלל מאגרי צ'י ודם בגוף.

מזונות שמומלץ לאכול

  • ירקות כתומים
  • דגנים וקטניות
  • מרקים ואוכל מובשל
  • פירות, ומוצרי חלב – כשאין מצב של ליחה בגוף.

פעילות גופנית

פעילות גופנית מתונה ומאוזנת באופן קבוע מסייעת להנעת הצ'י ולחיזוק הצ'י והדם.

לסיכום

אנדומטריוזיס היא מחלה מורכבת אשר גורמת לסבל רב ופוגעת באיכות החיים ובתפקוד היומיומי.

אם את סובלת מהמחלה או סובלת מתסמינים דומים, אני מזמין אותך להתייעץ עמי ולבוא לטיפול משום שהרפואה הסינית יכולה לסייע לך באופן משמעותי.

מניסיוני עם מטופלות חולות אנדומטריוזיס הטיפול יעיל, בטוח ומסייע להקלה בכאבים, הקלה בסימפטומים של מערכת העיכול כגון: עצירות ושלשולים, שיפור רמות האנרגיה בגוף, הסדרת הוסת ושיפור הפוריות.

כמו תמיד, אני זמין לכל שאלה ומאחל לך בריאות שלמה.

אני כאן בשבילך,

יריב.

אנדומטריוזיס – המלצה ממטופלת

"הגעתי ליריב עם מחלה כרונית (אנדומטריוזיס), שגרמה להתקפים של כאבי בטן קשים פעם בשבוע. תרופות עזרו באופן חלקי וזמני בלבד, וכמוהם גם שיטות טיפול אלטרנטיביות אחרות.
חייתי בפחד מפני ההתקפים, שישבשו את היכולת שלי לעבוד ולתפקד למשך כמה שעות, והותירו אותי תשושה אחר כך. כיוון שלא ידעתי מתי זה יבוא, כל איכות החיים שלי נצבעה בפחד הזה.
אחרי ההריון השני שלי, המחלה, שמושפעת ממצב הורמונלי, ירדה. אחרי שסיימתי להניק, התחילה לחזור, בדיוק כמו שקרה אחרי ההריון הראשון. אלא שהפעם הגעתי ליריב.
יריב טיפל בבעלי עוד קודם לכן, ועזר לו מאוד עם בעיות אורטופדיות שיש לו. החלטתי לנסות. לא היו לי ציפיות גבוהות, שכן כל דבר אחר שניסיתי הניב פרות כל כך חלקיים.
כבר מהטיפול הראשון הרגשתי שהגוף שלי מגיב. חשתי פרץ אנרגיה ונמרצות. אחר כך, עם המשכות הטיפולים, ראיתי כיצד תדירות ההתקפים הולכת ויורדת. במקום פעם בשבוע, עברתי התקף בתדירות של פעם בכמה חודשים.
כיום, אני לא זוכרת מתי היה ההתקף האחרון. חווית החיים שלי השתנתה לחלוטין. במקום להרגיש חולה, עם תפקוד שיכול בכל רגע להשתבש, אני מרגישה כמו אדם בריא, שיכול, ככל אחד אחר, להתמודד עם המשימות של עבודה, גידול ילדים, ויתר התביעות וההנאות של החיים.
אני כבר לא חוששת לנסוע לטיולים, מרגישה שאוכל לעבוד כמו שאני צריכה ורוצה, ושעננה כבדה של דאגה הוסרה מחיי.
יריב הוא לא רק מקצוען, אלא גם עדין וסימפטי, שהאינטראקציה אתו הייתה תמיד נעימה. הוא משרה ביטחון ואמון, ומפגין דאגה ואיכפתיות אמיתית כלפי מטופליו. הוא מתעניין בכל ההיבטים של חיינו כולל תזונה ומנוחה לעומת עומס, אך בלי להפעיל לחץ או להטיף. תמיד הרגשתי שחשוב לו שבעלי ואני נרגיש טוב, והוא משקיע זמן ומחשבה כדי להיטיב עם מטופליו.
אני ממליצה על יריב בחום, ומאחלת שעוד רבים יוכלו להנות ממומחיותו, הידע שלו, וגישתו האנושית והאיכפתית, ולשפר את איכות חייהם, כפי שקרה לי. בברכת בריאות לכולנו"
ד"ר אליס ב.