הטיפול בערמונית מוגדלת באמצעות הרפואה הסינית

מהי ערמונית מוגדלת?

ערמונית מוגדלת, נקראת גם הגדלה שפירה של הערמונית (Benign prostatic hyperplasia), היא תופעה טבעית שמתרחשת החל מגיל 35 ובעיקר מעל גיל 50, ובמהלכה בלוטת הערמונית (פרוסטטה) גדלה לכיוון חלל השופכה בעקבות שינויים במבנה התאים בערמונית.

ככל שבלוטת הערמונית גדלה היא עשויה ללחוץ על שלפוחית השתן וליצור הפרעות ותסמינים כגון: קושי במתן שתן, תכיפות ודחיפות במתן שתן וקימה תכופה בלילה לתת שתן. תופעות אלו אינן מתרחשות אצל כל הגברים אך הן מחמירות עם הגיל יותר ויותר.

מבנה בלוטת הערמונית ותפקידה

בלוטת הערמונית היא בלוטת מין בגופו של הגבר, אשר אחראית לייצור נוזל הזרע. הערמונית ממוקמת מתחת לשלפוחית השתן ומקיפה מאחור את צינור השופכה, הצינור אשר מוביל שתן מהשלפוחית לשופכה.

בלוטת הערמונית נקראת כך משום שגודלה הוא כגודל ערמון.

הערמונית מתפתחת וגדלה במהירות החל משנות גיל ההתבגרות ועד שנות ה-20 המוקדמות, וזאת עקב הפרשת טסטוסטרון.

החל מגיל 45 ואילך מתחילים להתרחש בגוף הגבר שינויים הורמונליים שונים, ובין היתר ישנה ירידה ברמות הטסטוסטרון ועלייה בהורמון הדיהידרו-טסטוסטרון (dihydrotestosterone- DHT), שהוא נגזרת של טסטוסטרון וגורם להאצה בגדילת תאי בלוטת הערמונית.

גדילתה של בלוטת הערמונית מתרחשת באופן טבעי אצל כולם כמעט, ובתחילה אין כלל תסמינים. בהמשך, לקראת גיל 60, ככל שבלוטת הערמונית, הפרוסטטה, ממשיכה לגדול היא עשויה ללחוץ על השופכה ולחסום את מוצא השלפוחית. הלחץ על השופכה והחסימה יוצרים הפרעות בתפקוד מערכת השתן ובתפקוד המיני אשר באות לידי ביטוי בתסמינים שונים אצל כל גבר.

למרות זאת, ישנם גברים אשר בלוטת הערמונית שלהם תגדל ולא יחוו תסמינים כלל.

בעיות בבלוטת הערמונית – גורמים וסטטיסטיקה

למרות שהערמונית גדלה בהדרגה במשך רוב חייו של הגבר, רוב הגברים יתחילו לחוש בתסמינים של הגדלה שפירה של הערמונית החל מגיל 60 ואילך.

למעלה מ-50% מהגברים יסבלו מתסמינים של ערמונית מוגדלת בגיל 65 עד 70. ככל שעולים בגיל שיעור הסובלים מבעיות בבלוטת הערמונית עולה גם כן, עד לשיעור של  90% מהגברים בגיל 90. במקרים הפחות נפוצים (כ-15% מהאוכלוסייה) נראה הופעת תסמינים של ערמונית מוגדלת בין גיל 50 ל-60.

מלבד הגיל, שהוא גורם הסיכון העיקרי להיווצרות בעיות בבלוטת הערמונית, משפיעים גם גורמים נוספים:

  • גנטיקה – נטייה משפחתית לבעיות בבלוטת הערמונית
  • משקל עודף
  • עישון
  • צריכת אלכוהול
  • כולסטרול גבוה
  • סטרס ולחץ נפשי

תסמינים של ערמונית מוגדלת

בלוטת ערמונית מוגדלת עשויה לגרום לתסמינים הקשורים לחסימה הפיזית של השופכה עקב ההגדלה (תסמינים חסימתיים) וכן לתסמינים הקשורים לגירוי יתר של שלפוחית השתן (תסמינים איריטטיביים) בשל מאמץ מוגבר על השלפוחית בעקבות החסימה והיחלשות השרירים.

התסמינים הנפוצים לערמונית מוגדלת הם:

  • עיכוב או מאמץ במתן שתן
  • זרם חלש או מקוטע
  • תכיפות במתן שתן – עלייה במספר הפעמים ביום בהן עולה הצורך להתפנות
  • דחיפות במתן שתן – תחושה של דחיפות פתאומית. נקרא גם שלפוחית רגיזה
  • קימה בלילה למתן שתן (נוקטוריה)

בלוטת ערמונית מוגדלת – סיבוכים אפשריים

ערמונית מוגדלת כשלעצמה אינה מהווה גורם סיכון למחלות אחרות, אך עם זאת, מצב של לחץ מתמשך על השופכה ועל שלפוחית השתן עשויים לפגוע בתפקוד השלפוחית ולהחליש את השרירים.

לאורך זמן, הלחץ על השופכה וההפרעה לתפקוד השלפוחית עשויים לגרום לסיבוכים כגון:

  • זיהומים חוזרים בדרכי השתן
  • דלקת בבלוטת הערמונית (Prostitis)
  • הופעת דם בשתן
  • דליפת שתן ובעיות שליטה בשתן
  • אבנים בדרכי השתן

חשוב לציין בנוסף כי הגדלה שפירה של הערמונית אינה מהווה גורם סיכון לסרטן הערמונית וגידולים ממאירים בבלוטת הערמונית.

אבחון ערמונית מוגדלת 

החל מגיל 50 בדיקה ידנית רקטאלית של הערמונית ע"י רופא מומלצת כשגרה וכחלק מבדיקות תקופתיות כלליות. במהלך הבדיקה בודק הרופא את גודל הערמונית כאמצעי אבחון מונע לאיתור ערמונית מוגדלת וסרטן הערמונית.

כאשר מדובר באבחון וטיפול בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית, נמצא כי רוב הגברים פונים לאבחון וטיפול רפואי בעקבות הופעת תסמינים בחייהם.

חשוב מאוד להבהיר מדידת הגודל של בלוטת הערמונית, בין אם ידנית או באולטרה-סאונד אינה מדד ישיר להופעתם של תסמינים. נכון שכככל שהגיל עולה והערמונית גדלה נראה יותר ויותר תסמינים, אך אין משמעות לגודל המדויק – ישנם גברים הסובלים מתסמינים למרות שבלוטת הערמונית שלהם לא גדלה באופן ניכר. לעומתם, ישנם גברים אצלם בלוטת הערמונית גדלה באופן ברור ומשמעותי אך לא יחושו בתסמינים.

השורה התחתונה היא היא שאין מדדי נורמה לגודל בלוטת הערמונית ביחס לגיל, והבירור הרפואי מתמקד בקיומם או היעדרם של תסמינים בהם יש לטפל.

כאשר פונים לאבחון רפואי נהוג לבצע בדיקות כגון: בדיקה ידנית, בדיקת אולטרה סאונד, ובדיקות דם לאיתור חלבון PSA, חלבון שנמצא ברקמות בלוטת הערמונית. עלייה ברמות ה-PSA  בדם עשויה להצביע על גדילתה של בלוטת הערמונית.

הטיפול המערבי בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית

הטיפול הרפואי בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית מתמקד לרוב בטיפול תרופתי להפחתת התסמינים. הכוונה היא למגוון תרופות כגון תרופות ממשפחת חוסמי-אלפא, תרופות הורמונליות ותרופות נוספות אשר מטרתן לעצור את גדילת הערמונית או לטפל בתסמינים השונים.

במקרים חמורים יותר יומלץ על הליך כירורגי מתקן כגון: אידוי, ניתוח לייזר וניתוח כירורגי מלא.

חשוב לציין שהתרופות מתמקדות בהפחתת התסמינים בלבד ואינן מטפלות בבעיה לעומקה. בהקשר זה חשוב לי להדגיש כי הטיפול ברפואה סינית הוא טיפול מעמיק ומקיף יותר אשר אינו מתמקד בתסמינים בלבד ומסייע בצורה משמעותית ללא תופעות לוואי, כפי שארחיב מיד.

ערמונית מוגדלת בראי הרפואה הסינית

בראייה של הרפואה הסינית אנו מסתכלים לא רק על בלוטת הערמונית עצמה, אלא מסתכלים באופן מערכתי ומעמיק יותר על איברים ומערכות אשר קשורים לתפקוד בלוטת הערמונית ודרכי השתן. הראייה המערכתית מאפשרת לנו לטפל טיפול מעמיק ולא להתמקד בתסמינים בלבד, וכך להשיג הקלה משמעותית לאורך זמן.

עפ"י הרפואה הסינית, האיבר אשר אחראי לתפקוד בלוטת הערמונית הוא איבר הכליות. מנקודת המבט של הרפואה הסינית, איבר הכליות אחראי למשק האנרגיה (הצ'י) של הגוף כולו, וכן לתפקוד דרכי השתן, מערכת המין והתפקוד המיני ובכלל זה בלוטת הערמונית ותפקודה.

ככל שגופו של הגבר מתבגר, רמות האנרגיה יורדות באופן טבעי וכן תפקודם של איברים ומערכות שונים. לפיכך, מעבר לטיפול הפרטני בתפקוד הכליות, דרכי השתן ובלוטת הערמונית, בבואי לטפל בבעיות של ערמונית מוגדלת, אני נותן דגש לחיזוק רמות האנרגיה הכלליות של המטופל ולשמירה על מאגרי אנרגיה קיימים בגוף.

בקרב גברים מעל גיל 50 ניתן לראות שתי תופעות נפוצות אשר עשויות לגרום לתסמינים של בלוטת ערמונית מוגדלת:

לחות חמה במחמם תחתון

לחות חמה במחמם התחתון היא מצב נפוץ בקרב הסובלים מבעיות של ערמונית מוגדלת.

המחמם התחתון הוא איזור אחד מתוך שלושה איזורים פונקציונאליים שפועלים בסינרגיה בגוף ונקראים ביחד "המחמם המשולש". המחמם המשולש אחראי למטבוליזם ומעברי מים ומזון בגוף וכן לזרימת אנרגיה (צ'י) ופיזורה בין האיברים.

המחמם המשולש מתחלק למחמם עליון, מחמם מרכזי ומחמם תחתון.

המחמם התחתון כולל את איזור הבטן התחתונה: את הכליות, מערכת השתן ומערכת המין, והוא אחראי על תהליכי הפרדה והפרשה של נוזלים ואנרגיה בגוף.

מצב של לחות חמה במחמם התחתון הוא למעשה מצב בו מצטברת לחות חמה באיזור זה. הלחות החמה שמצטברת הופכת את הנוזלים המימיים לצמיגיים, מייצרת תופעות של חום ודלקות מפריעה לזרימת הדם והצ'י וכולאת את הצ'י במחמם התחתון.

התסמינים הנפוצים במקרים אלו יהיו:

  • קושי בהטלת שתן
  • תחושת צריבה בהטלת שתן
  • זיהומים בדרכי השתן
  • דלקת בבלוטת הערמונית
  • חום כללי
  • נטייה לדימומים
  • נטייה לגידולים

במקרים של לחות חמה במחמם התחתון הטיפול יתמקד בפינוי הלחות החמה מהגוף, שיפור זרימת הדם והצ'י בגוף וחיזוק איבר הכליות. את כל אלו נשיג באמצעות שילוב של דיקור סיני וצמחי מרפא.

חוסר אנרגיה או חולשה באיבר הכליות

מצב נפוץ נוסף שאני פוגש לא מעט בטיפול בגברים הסובלים מבעיות של ערמונית מוגדלת הוא פגיעה ברמות האנרגיה של איבר הכליות וחוסר צ'י באיבר זה. במצב זה נראה תסמינים של חוסר צ'י בכליות עוד לפני שנראה תסמינים מוכרים של ערמונית מוגדלת.

חוסר צ'י באיבר הכליות יבוא לידי ביטוי בעיקר בתסמיני הבאים:

  • עייפות וחולשה כללית
  • כאבי גב תחתון
  • בעיות וכאבים בברכיים ובקרסוליים
  • הפרעות במתן שתן
  • טפטוף בסוף מתן שתן
  • נטייה לסבול מקור

במקרים של פגיעה בצ'י הכליות הטיפול ברפואה סינית יתמקד בחיזוק צ'י הכליות ושמירה של הצ'י לטווח הארוך. באמצעות שילוב של דיקור, תזונה וצמחי מרפא נחזק את רמות האנרגיה של איבר הכליות ונשקם אותו בצורה מעמיקה ומקיפה כך שהצ'י לא רק יתחזק אלא גם יישמר בצורה טבעית לאורך זמן.

הטיפול בערמונית מוגדלת באמצעות רפואה סינית

הטיפול בתסמינים ובעיות של ערמונית מוגדלת באמצעות רפואה סינית הוא טיפול יעיל, בטוח ומעמיק, ללא תופעות לוואי. מניסיוני הרב בטיפול בגברים מעל גיל 50 ובטיפול בבעיות בלוטת הערמונית בפרט, אני יכול להבטיח לך שלרפואה הסינית יש יתרונות מוכחים ותוצאות נהדרות בבעיות מסוג זה.

כאשר אני מטפל בקליניקה בגבר הסובל מתסמינים של הגדלה שפירה של הערמונית, אני קודם כל  מאבחן ובודק לעומק, באמצעות בדיקת דופק, בדיקת לשון ותשאול מקיף. מטרת התשאול והאבחון הפרטני היא להתאים לכל מטופל את הטיפול המדויק לו, משום שאין טיפול אחיד לכל הסובלים מבעיות בבלוטת הערמונית.

לפיכך, בבואי לאבחן את מצבך נבדוק לעומק אילו תסמינים מציקים לך, מהם ההרגלים שלך והקשיים הקשורים למתן שתן, תפקוד דרכי השתן ומערכת המין, וכיצד נוכל להתאים לך טיפול מדויק בהתאם לאבחנה של מצבך.

הטיפול בבעיות ערמונית מוגדלת באמצעות רפואה סינית יסייע לך:

  • לרפא דלקות בדרכי השתן ובבלוטת הערמונית
  • להשיג הקלה משמעותית בתסמינים של תכיפות ודחיפות במתן שתן
  • לחזק את איבר הכליות ולשקם את תפקוד הכליות
  • לשקם את תפקוד שלפוחית השתן ושרירי השופכה
  • לחזק ולשמור על רמות האנרגיה הכללית בגוף (הצ'י)
  • לסלק לחות וחום שהצטברו במחמם התחתון

לסיכום

אם אתה סובל מתסמינים מציקים של ערמונית מוגדלת, הפרעות במתן שתן או בעיות אחרות הקשורות לערמונית מוגדלת כגון: דלקות בדרכי השתן, דלקות בבלוטת הערמונית ועוד, אני ממליץ לך לפנות אלי לאבחון וטיפול ברפואה סינית.

מניסיוני הרב בטיפול בגברים מעל גיל 50 וטיפול בבעיות של ערמונית מוגדלת אני נוכח בכל פעם מחדש עד כמה הטיפול מקל על תסמינים, משפר את איכות החיים ומסייע בחיזוק תפקוד הכליות, דרכי השתן והתפקוד המיני לאורך זמן.

אני מזמין אותך לפנות אלי לייעוץ טלפוני ראשוני ללא עלות,

וכמובן, אני כאן בשבילך,

יריב.