הטיפול בשבץ ואירוע מוחי באמצעות הרפואה הסינית

הטיפול במטופלים בגיל השלישי ומטופלים לאחר שבץ מוחי הוא אחד מתחומי ההתמחות שלי הן בקליניקה והן במסגרת עבודתי בבית החולים השיקומי "רעות". כמו כן, אני פוגש מתרגלים לאחר שבץ מוחי בקבוצות התרגול שאני מעביר בצ'י קונג ברשת "משען". מתוך ניסיוני הרחב חשוב לי לומר לך כי הטיפול ברפואה סינית יכול לסייע משמעותית ולקצר את זמן השיקום לחולים ומטופלים שעברו שבץ מוחי ככל שאלו יגיעו לטיפול בהקדם.

הטיפול ברפואה סינית במטופלים שלקו בשבץ מוחי מבטיח שיפור בתפקוד ובאיכות החיים ומסייע לריפוי והחלמה לצד שיטות השיקום המערביות הידועות.

שבץ מוחי – הקדמה

שבץ מוחי או אירוע מוחי הוא הגורם השני בגודלו למוות בעולם המערבי וגורם עיקרי לנזק נוירולוגי, נכות וסבל. שבץ מוחי נקרא באנגלית Stroke או CerebroVascular Accident (בקיצור: CVA) ומשמעותו היא הפרעה פתאומית בזרימת הדם למוח.

שבץ מוחי הוא אירוע חירום רפואי מסכן חיים. הזמן שעובר מרגע התרחשות האירוע המוחי ועד לקבלת טיפול רפואי הוא גורם קריטי המשפיע משמעותית על הסיכויים להצלת חיים ולמניעת נזק נוירולי חמור. לפיכך, חשוב ללמוד את הסימנים לאירוע מוחי ולהזעיק טיפול רפואי בדחיפות בכל מקרה של חשש לשבץ מוחי.

מהו שבץ מוחי

שבץ מוחי, או בשמו הנוסף, אירוע מוחי, הוא למעשה אירוע מהיר בו מתרחשת הפרעה פתאומית בזרימת הדם למוח ולרקמת המוח. בשל הפגיעה בזרימת הדם למוח נוצר סיכון ממשי למוות וסיכון גדול לנזק נוירולוגי חמור ופגיעה בתפקוד המוחי באיזור בו התרחש השבץ.

במקרים רבים גורם השבץ לנכות, הפרעות בתפקוד הנוירולוגי ופגיעה בלתי הפיכה באיזורים שלמים במוח האחראים לתפקודים חשובים. חומרת הפגיעה נובעת משילוב של גורמים ובעיקר: עוצמת האירוע, האיזור שנפגע במוח והזמן שעבר עד לקבלת טיפול רפואי.

מבנה המוח

המוח הוא האיבר המרכזי והעיקרי של מערכת העצבים בגופנו. הוא מתחבר לחוט השדרה ויוצר ביחד איתו את מערכת העצבים המרכזית של גוף.

המוח אחראי לקבלת מידע, עיבוד, בקרה ותיאום פעולות של מערכות הגוף העיקריות. הוא עובד בצורה של קלט – קליטת מידע וגירוי מהחושים, ופלט – העברת פקודות לאיברי הגוף לויסות פעולותיהם.

לפיכך, המוח אחראי לתפקודים יומיומיים חשובים רבים כגון: התפקוד החושי (ראייה, שמיעה, טעם, ריח, מישוש), דיבור ושפה, למידה וזיכרון, ושליטה ותנועה מוטורית רצונית (הליכה, יציבה, הזזת איברים).

מעניין לדעת כי למרות גודלו הקטן יחסית לשאר האיברים, המוח הוא צרכן האנרגיה והדם העיקרי של הגוף. המוח האנושי צורך כ-20 אחוז מהחמצן שנקלט בגוף וכ-25 אחוז מהאנרגיה הזמינה שאנו מפיקים מהמזון שאנו צורכים. האנרגיה והחמצן הדרושים לתפקוד המוח מגיעים באמצעות מערכת הדם וכלי הדם ובעיקר באמצעות העורקים הקרוטידיים והוורטברליים שנפגשים במעגל מסוים שנקרא מעגל ויליס ואז מתפצלים בחזרה כדי לספק דם לאיזורי המוח השונים.

למוח מבנה מורכב ובו, בין היתר, חלקים כגון: קליפת המוח, 4 האונות (מצחית, קודקודית, רקתית ועורפית), בלוטות שונות, גזעי המוח, קרומי המוח והנוזל השדרתי.

סוגי שבץ מוחי

לאחר שהסברתי קצת על מבנה המוח אסביר כי קיימים שני סוגים עיקריים של שבץ מוחי:

שבץ איסכמי (Ischemic Stroke)

שבץ איסכמי, נקרא גם אירוע מוחי איסכמי או שבץ חסימתי, הוא שבץ שנגרם עקב קריש דם אשר יוצר חסימה באחד מהעורקים שמובילים דם למוח (אוטם מוחי). זהו סוג השבץ הנפוץ יותר וכ-85% ממקרי השבץ הם מקרים של שבץ איסכמי.

ישנם מספר סוגים של שבץ איסכמי אשר מסווגים עפ"י מיקום קריש הדם ומקורו:

שבץ איסכמי טרומבוטי, נקרא גם פקקת (Thrombosis), הוא שבץ מוחי בו קריש הדם נוצר באיזור המוח, באחד העורקים המובילים דם למוח. לרוב יעיד שבץ איסכמי טרומבוטי על טרשת עורקים – מצב בו שקיעת שומן וכולסטרול (פלאק) יוצרת קרישי דם.

לעומת זאת, כאשר קריש הדם נוצר במקום מרוחק בגוף, מתנתק ונודד עד שמגיע לעורק המוביל למוח ויוצר בו חסימה, נקרא שבץ איסכמי אמבולי (תסחיף). שבץ איסכמי תסחיפי נוצר לרוב בעקבות קריש דם שנוצר באחד מחללי הלב עקב הפרעות קצב (פרפור חדרים), שעשויות לגרום ליצירת קרישי דם באיזור הלב. כאשר קריש דם כזה מתנתק ונסחף עד לכלי הדם במוח הוא גורם לשבץ כאמור. מצב זה נקרא גם תסחיף לבבי.

שבץ מדמם (שבץ המורג'י)

שבץ המורג'י (Hemorrhagic Stroke), נקרא גם אירוע מוחי מדמם, הוא שבץ שנגרם כתוצאה מדימום מקומי במוח, דימום תוך-מוחי או חוץ-מוחי. לרוב, הנזק משבץ מדמם הוא חמור יותר והסיכון למוות גבוה יותר, למרות שרק 10-15% ממקרי השבץ הם שבץ מדמם.

הגורם לשבץ מדמם הוא למעשה שטף דם במוח. בעקבות טראומה כגון: מכה, נפילה, תאונה או כתוצאה מגורם אחר (למשל: יתר לחץ דם) נוצר קרע באחד מכלי הדם במוח ומתפתח שטף דם. הדם שנוזל החוצה לרקמת המוח יוצר פגיעה קשה ברקמה ובנוסף לכך, הצטברות הדם מעלה את הלחץ התוך גולגולתי.

עלייה בלחץ התוך גולגולתי היא שיוצרת תסמינים נפוצים כגון: כאבי ראש חזקים, בחילות והקאות, הפרעות דופק ולחץ דם ואיבוד הכרה.

אירוע מוחי חולף (TIA)

אירוע מוחי חולף, נקרא באנגלית Transient Ischemic Attack, אינו סוג נוסף של שבץ אלא אירוע קטן וחולף שמהווה גורם סיכון משמעותי להתרחשות שבץ מוחי.

אירוע מוחי חולף הוא אירוע איסכמי קטן, בו ישנה הפרעה רגעית לזרימת הדם למוח. האירוע יכול לעבור כמעט ללא תסמינים, הוא נמשך לרוב כמה דקות וחולף לחלוטין לאחר כיממה. כאמור, הוא עשוי לחלוף ללא הבחנה, אך חשוב לשים לב ולהגביר מודעות לתופעה, משום שהסטטיסטיקה מראה שמי שעבר אירוע מוחי חולף נמצא בסיכון לשבץ מוחי בשלושת החודשים שלאחר האירוע המוחי החולף. התסמינים לאירוע מוחי חולף דומים לתסמיני שבץ רגילים, אך הם חולפים ואין נזק קבוע. תסמינים נפוצים לאירוע מוחי חולף הם: בלבול בדיבור, קושי בדיבור, חולשה בגפיים, הפרעות בראייה.

אציין כי חשוב מאוד לפנות לטיפול רפואי מיד עם הופעת תסמינים אלו, גם אם חלפו, וזאת משום שבדיקה רפואית לאיתור אירוע מוחי ותרופות מתאימות יכולים למנוע הופעת שבץ מוחי.

תסמינים וסימנים מוקדמים לשבץ מוחי

כפי שציינתי קודם לכן, אם אתם מתקרבים לגיל השלישי או אם קרוביכם הגיל השלישי, מומלץ מאוד להכיר את התסמינים השונים והסימנים המוקדמים לשבץ מוחי. פינוי מוקדם לקבלת טיפול רפואי יכול להציל חיים ולשפר משמעותית את סיכויי השיקום וההחלמה במקרה שאכן מדובר בשבץ.

את התסמינים הנפוצים לשבץ מוחי ניתן לחלק לסימנים מוקדמים, סימנים שמופיעים בזמן התרחשות השבץ המוחי, וסימנים שמעידים כבר על נזק לאחר התרחשות השבץ.

להלן התסמינים והסימנים העיקריים:

  • נימול, חולשה או שיתוק של צד אחד של הגוף (המיפלגיה) – זהו התסמין הכי נפוץ לשבץ מוחי. הכוונה היא לחולשה או שיתוק בזרוע או ברגל. לרוב יופיע שיתוק בצד הנגדי לצד במוח בו מתרחשת ההפרעה בזרימת הדם, או הדימום (אם השבץ המוחי מתרחש בצד ימין של המוח – השיתוק או החולשה יופיעו ביד או רגל שמאל). חולשה – כבדות, חוסר יכולת להרים או להניע. גרירת רגל היא סימן נפוץ גם כן.
  • פציאליס – חולשה או שיתוק בצד אחד של הפנים – נראה זאת כחיוך עקום, שפה נפולה, עין וגבה נפולות וחוסר יכולת להרים או להניע צד אחד של הפנים כרגיל.
  • קושי והפרעות בדיבור – דיבור מבולבל ולא ברור, קושי בשליפת מילים, החלפת אותיות ועוד.
  • הפרעות ראייה – אובדן ראייה זמני או מוחלט, טשטוש ראייה, הפרעה בראייה בעין אחת או שתיהן.
  • הפרעות התמצאות והבנה– בלבול, שכחה והפרעה בהבנה.
  • הפרעות יציבה ושיווי משקל, הפרעות בקואורדינציה – אובדן שיווי-משקל, ורטיגו.
  • כאבי ראש חדים, כאב ראש פתאומי חזק (מופיע בעיקר במקרה של שבץ מוחי מדמם ומעיד על עלייה בלחץ התוך-גולגולתי).
  • אובדן הכרה או נסיגה ברמת ההכרה – תסמין זה יופיע בעיקר במקרה של שבץ מוחי מדמם.
  • הקאות – גם תסמין זה יופיע בעיקר במקרה של שבץ מוחי מדמם.

השלכות וסיבוכים של שבץ מוחי

שבץ מוחי עשוי לגרום להפרעות תפקודיות וירידה משמעותית באיכות החיים. ההפרעה לתפקוד היא בהתאם לאיזור שנפגע במוח – הפרעה מוטורית תנועתית (שיתוק, נכות), הפרעה חושית (ראייה, טעם ריח מישוש ושמיעה), הפרעות בתקשורת (שפה, דיבור) חשיבה וזיכרון, וכן הפרעות רגשיות והפרעות התנהגות.

הנזק שנגרם למוח עקב שבץ מוחי וההשלכות על איכות החיים תלויים בעוצמת האירוע ובגורם הזמן. ככל שעוצמת האירוע המוחי קטנה יותר וככל שהזמן שעבר מרגע השבץ לקבלת טיפול רפואי קצר יותר, כך נראה נזקים והשלכות שקל יותר להתמודד איתם ואף לשקם כך שהמטופל יחזור לתפקוד מלא.

הבעיה העיקרית בשבץ מוחי היא הנזק שנגרם בעקבות אי-הגעת חמצן למוח ובעקבות נזק לרקמת המוח. ההשלכות האפשריות הן שהתסמינים ישארו גם לאחר שהשבץ עובר ויצרו הפרעה תפקודית – נכות, שיתוק, הפרעות דיבור ותקשורת, הפרעות ראייה – כל התסמינים עשויים להפוך קבועים ככל שהנזק חמור יותר.

סיבוכים נוספים לאחר שבץ מוחי עשויים להיות:

  • התקפי אפילפסיה
  • דיכאון וחרדה
  • הפרעות התמצאות ובלבול
  • קשיי שינה

גורמי סיכון וסטטיסיטיקה

על-פי הסטטיסטיקה בעולם המערבי ובישראל בפרט הגיל הנפוץ להתרחשות שבץ מוחי הוא מעל גיל 60. הגיל הממוצע ללקות בשבץ מוחי הוא 68 אצל גברים ו-72 אצל נשים. ברבע מן המקרים יתרחש שבץ מוחי מתחת לגיל 60.

נשים וגברים לוקים בשבץ מוחי באותה מידה, אך נשים נפגעות בצורה חמורה יותר ויותר נשים נפטרות משבץ מוחי לעומת גברים.

ישנם מספר גורמי סיכון ידועים אשר מעלים את הסיכון לשבץ מוחי:

  • לחץ דם גבוה – עפ"י הסטטיסטיקה בישראל, לחץ דם גבוה הוא גורם הסיכון הנפוץ ביותר לשבץ מוחי. ב-70-80 אחוז מממקרי השבץ המוחי ישנו גם לחץ דם גבוה ברקע של החולה.
  • כולסטרול ושומנים בדם – עשויים לגרום לשקיעת שומן (פלאק) בכלי הדם במוח או ליצירת קריש דם בלב או במקום אחר בגוף ובכך להעלות את הסיכון לשבץ מוחי איסכמי.
  • השמנת יתר
  • סוכרת
  • עישון וצריכת אלכוהול
  • חוסר פעילות גופנית
  • הפרעות ובעיות לב – פרפור חדרים, הפרעות קצב

אבחון וטיפול ברפואה המערבית

בעת הפנייה לטיפול רפואי או הגעה למיון בבית החולים הבדיקות השגרתיות לאיתור ואבחון שבץ מוחי הן בדיקה נוירולוגית, ובדיקות הדמיה כגון CT  ו-MRI. בחלק מן המקרים תבוצענה בדיקות הקשורות לתפקוד הלב כדי לאתר גורם לקריש דם במקרה של שבץ מוחי תסחיפי.

בדיקות דם אינן משמשות לאיתור שבץ מוחי אך מסייעות לקבלת תמונה רפואית מלאה ואיתור גורמים לשבץ מוחי כגון כולסטרול, שומנים בדם, בעיות לב ועוד.

הטיפול בשבץ מוחי משתנה בהתאם לסוג השבץ וחומרתו.

כאשר מדובר בשבץ איסכמי הטיפול הוא לרוב באמצעות תרופות מדללות-דם ותרופות ממיסות קרישי-דם כאמצעי לטיפול מידי ומניעת שבץ מוחי נוסף. כאשר מדובר בשבץ מוחי מדמם ישנה סכנת חיים משמעותית ועולה הצורך לעצור את הדימום ולנקז את נוזלי הדם לכן ברוב המקרים יומלץ על הליך נוירו-כירורגי כגון צינתור מוח או ניתוח מוח.

שיקום לאחר שבץ מוחי

תהליך השיקום הוא התהליך החשוב ביותר בטיפול בשבץ מוחי. כפי שציינתי קודם לכן, במקרים רבים החולה אשר לקה בשבץ יסבול מהפרעות תפקוד מתמשכות בהתאם לעוצמת השבץ ורמת הנזק שנגרם למוח. ההתמודדות עם הפרעות תפקודיות כגון: נכות, הפרעות תקשורת, זיכרון, פגיעה בתחושה ובחושים, והפרעות תפקוד נוספות תיעשה באמצעות הליך שיקום משולב בו באמצעות המשך טיפול ומעקב רפואי וכן באמצעות טיפולי פיזיוטרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאי-תקשורת, טיפולים רגשיים ועוד.

חשוב מאוד לציין שככל שנתחיל בתהליך השיקום מהר יותר, יגדלו הסיכויים לתוצאות טובות ומהירות יותר בשיקום.

כאן גם באה לידי ביטוי חשיבותו של הטיפול בשבץ מוחי באמצעות הרפואה הסינית, כהליך תומך שמסייע להגדיל את סיכויי השיקום ולשפר את איכות החיים, ואת זאת אסביר מיד.

שבץ ואירוע מוחי בראי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מתייחסת למקרים של שבץ מוחי בראייה כלל מערכתית כמו בכל מחלה או מצב בריאותי. הכוונה היא שמעבר לכך שיש לטפל בהשלכות והתסמינים וההפרעות לתפקוד שנגרמו בעקבות השבץ, יש להתייחס בטיפול גם לשורש הבעיה, לתפקוד והאיזון ההרמוני הכללי של כל הגוף, לכן בבואי לטפל במטופל לאחר שבץ מוחי בקליניקה, אני קודם כל עורך תשאול מקיף ומאבחן בצורה יסודית ועמוקה את המקרה הספציפי – כדי להתאים את הטיפול בצורה מדויקת לאותו מטופל או מטופלת.

את הטיפול אני מתאים לך לא רק לפי עוצמת האירוע וסוג הסימפטומים או ההפרעות שנגרמו, אלא גם בהתאם לתמונה המלאה של אורח חייך, התזונה שלך, המצב הרגשי, ומדדים שאני בודק באבחון לגבי מצב הגוף ותפקודו.

בראייה הסינית, שבץ נגרם בעקבות מצב פתאומי של "רוח חזקה", פנימית או חיצונית, תלוי באבחון הספציפי לכל מטופל. הרוח יוצרת תנועה חזקה כלפי מעלה, אשר נקראת Liver Yang Rising וגורמת לחוסר איזון מערכתי של המרידיאנים בגוף. בטיפול אנו מחזירים איזון מערכתי לגוף ומניעים את הדם שיגיע לכל איברי הגוף.

מצבים של "רוח" מופיעים בהרבה מקרים ביחד עם בעיה נלווית נוספת כגון: חום, קור, לחות, יובש או סטגנציה– אצל כל מטופל נראה אבחון קצת שונה ובהתאם לכך תסמינים והפרעות שונים בעקבות השבץ המוחי. זו הסיבה שמטופלים שונים מגיעים עם תלונות ותסמינים שונים כגון: נימול, הפרעות מוטוריות ומגבלות בתנועה, פציאליס, קשיי דיבור ותקשורת, קשיי בליעה, קושי רגשי, דכאון וחרדה ועוד – לכל מטופל אני מתאים טיפול מדויק לו בהתאם לאבחון המקיף.

טיפול ושיקום לאחר שבץ מוחי באמצעות הרפואה הסינית

הטיפול בחולים אשר לקו בשבץ מוחי באמצעות רפואה סינית מסייע בצורה משמעותית בשיפור התפקודים שנפגעו בעקבות השבץ, בהקלה בתסמינים ובקיצור זמן השיקום.

במספר מחקרים שנערכו בעולם בשני העשורים האחרונים, בהם נבדקה השפעת הדיקור הסיני לאחר שבץ מוחי וכחלק בלתי נפרד בתהליך השיקום, הוכח כי הדיקור הסיני גרם לשיפור איכות החיים והתפקודים שנפגעו, וסייע לריפוי והחלמה מלאים ככל שהחלו בדיקור סמוך יותר לזמן האירוע.

הטיפול ברפואה סינית במטופלים שעברו שבץ מוחי ישלב לרוב דיקור סיני ודיקור קרקפת להנעת דם, לשיפור זרימת הדם ושחרור הסטגנציות ולאיזון כללי של רמות הצ'י בגוף כך שדם וצ'י יגיעו לכל האיברים ובעיקר למוח.

כמו כן, אני משלב בטיפול בקליניקה גם ייעוץ תזונתי, צמחי מרפא ולעיתים גם תרגילי תנועה מעולם הצ'י קונג שיכולים לסייע למטופל להרגיש טוב יותר ולתמוך בטיפול ובהחלמה בעצמו.

מניסיוני הרחב בקליניקה בטיפול במטופלים שלקו בשבץ מוחי אני נוכח עד כמה הטיפול מביא להקלה, לריפוי ולשיפור משמעותי באיכות החיים ובתפקודים שנפגעו.

הטיפול ברפואה סינית לאחר שבץ מוחי יסייע לך להשיג:

  • הקלה ושיפור בהפרעות מוטוריות ומגבלות תנועה, עד לריפוי מלא.
  • הקלה ושיפור בפציאליס.
  • הקלה בתפקודי זיכרון, קואורדינציה, שיווי משקל ויציבה.
  • שיפור בתפקוד החושי והקלה בבעיות ראייה, טעם ועוד.
  • הרגעה ושיפור המצב הרגשי לטיפול בחרדה דכאון ורגזנות שנלווים לשבץ מוחי.
  • הקלה בקשיי שינה.
  • חיזוק המערכת החיסונית.
  • חיזוק והנעה של דם וצ'י בגוף.

לסיכום

שבץ מוחי הוא אחד הגורמים הראשיים בימינו להפרעות תפקודיות, נכות, פגיעה באיכות חיים ומוות. לצערנו, הפגיעה הופכת יותר ויותר נפוצה באוכלוסייה, ויש בהחלט חשיבות להכרת התסמינים, הסימנים המוקדמים ותהליכי השיקום של מצב רפואי זה.

חשוב לי לציין, שלא מספיק אנשים מודעים ליכולתה של הרפואה הסינית לסייע בשיקום, להקל ולשפר את איכות החיים, ולכן היה לי חשוב במיוחד לכתוב את המאמר הזה.

הטיפול ברפואה סינית למטופלים שעברו שבץ מוחי הוא טיפול מוכח, יעיל ומשפר איכות חיים. אני רואה הוכחות לך הן במחקרים והן בקליניקה בניסיוני האישי עם מטופלים רבים שעברו שבץ מוחי.

אם עברת שבץ מוחי או אם מי מקרובייך עבר אירוע מוחי, אני ממליץ בחום להגיע לטיפול, ובכל מקרה תמיד אפשר ליצור איתי קשר, לשאול ולהתייעץ, ללא עלות.

אני כאן בשבילך, ואשמח לעזור!

יריב.