דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס)

מהי דלקת מפרקים ניוונית?

דלקת מפרקים ניוונית (Osteoarthritis), נקראת גם דלקת פרקים ניוונית או אוסטאוארטריטיס, היא המחלה הנפוצה ביותר במשפחת דלקות הפרקים. המחלה נפוצה במיוחד בקרב בני הגיל השלישי ונמצא כי כ-75% מאוכלוסיית המבוגרים מעל גיל 65 סובלת מדלקת פרקים ניוונית במפרק כלשהו או יותר ממפרק אחד בגוף.

המחלה נובעת משחיקה הדרגתית של הסחוס במפרקים, אשר מתבטאת בסופו של דבר בניוון והתפרקות של הסחוס. בעקבות התפרקות הסחוס נפגעת התנועה החלקה של המפרקים והדבר מתבטא בכאב, נוקשות ומגבלה בתנועת המפרק שנפגע.

דלקת מפרקים ניוונית יכולה להופיע בכל מפרק בגוף. היא יכולה להתבטא בעיקר במפרק מסוים או בכמה מפרקים במקביל. דלקת המפרקים הניוונית עשויה להופיע בברכיים, בעמוד השדרה, באגן הירכיים, באצבעות, ובצוואר. המצב הנפוץ ביותר הוא שחיקה של מפרק הברך וכאבי ברכיים שנובעים מאוסטאוארטריטיס של הברך, בעיקר בקרב בני הגיל השלישי.

חשוב לציין, כי גם צעירים עשויים לחלות בדלקת מפרקים ניוונית כפי שאסביר בהמשך בגורמים למחלה.

מה ההבדל בין דלקת מפרקים ניוונית לדלקת מפרקים שגרונית?

בנקודה זו אשמח להבהיר בלבול נפוץ בין דלקת מפרקים ניוונית לדלקת מפרקים שגרונית.

דלקת מפרקים ניוונית (Osteoarthritis) מופיעה לרוב בגיל מבוגר, והיא תוצאה של שחיקה או פציעה. דלקת מפרקים ניוונית אינה ניתנת לאיתור בבדיקות דם ולא תמיד יש בה תהליך דלקתי בפועל, אלא מדובר במחלה ניוונית.

דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid arthritis) לעומת זאת, היא מחלה דלקתית אוטואימונית, שניתן לאתר בבדיקות דם, ושניתן לחלות בה בכל גיל.

חשוב לי להדגיש כי קיים שוני באבחון, בטיפול ואף בחלק מהתסמינים בין שני סוגים אלה של דלקות מפרקים.

המפרקים בגופנו ותפקיד הסחוס

על מנת להבין לעומק את מהות המחלה אסביר בקצרה על המפרקים בגופנו ועל תפקידו של הסחוס.

מפרקים הם אזורים בגוף בהם נפגשות שתי עצמות או יותר. קצת כמו צומת בכביש. תפקיד המפרק הוא לאפשר תנועה וחיבור בין העצמות, וישנם סוגים שונים של מפרקים בהתאם לתנועתם ותפקידם. בגופנו יש 68 מפרקים, והם מחולקים לתתי משפחות בהתאם למבנה ולצורה שלהם. כאשר מחלקים את המפרקים עפ"י מבנה נוצרות 3 קבוצות עיקריות:

  • מפרקים פיברוטים (fibrotic joints) – מחוברים באמצעות קולגן.
  • מפרקים סחוסיים (Cartilaginous joints) – מחוברים באמצעות סחוסים.
  • מפרקים סינוביאליים (synovial joints) – מפרקים מורכבים (כמו מפרק הכתף) בהם יש נוזל סינוביאלי ורקמה סינוביאלית שעוטפת (קופסית המפרק).

המפרקים הסחוסיים הם מפרקים בעלי תנועה מוגבלת (בניגוד למפרקים סינוביאליים) בהם יש רקמת סחוס במפגש בין העצמות. מפרקים סחוסיים מוכרים בגוף הם מפרק עצמות החיק באגן (Symphysis pubica), מפרק הברך, מפרקי אצבעות כף היד, מפרקי אצבעות כף הרגל, מפרקי הצלעות ומפרקי עמוד השדרה.

תפקיד הסחוס

הסחוס הוא רקמת חיבור סיבית צפופה וחלקה אשר מצפה מפרקים וקצות עצמות בגופנו. תפקידו של הסחוס בין העצמות הוא לאפשר תנועה חלקה, למנוע חיכוך של העצמות זו בזו ולשמש כבולם זעזועים.

ככל שאדם מתבגר, חל ניוון טבעי הדרגתי של הסחוסים עקב האטה בחילוף חומרים ושחיקה של הסחוסים. תהליך ההזדקנות הטבעית גורם לכך שבסחוסים של אדם מבוגר יש הרבה פחות נוזלים ובשילוב עם מאמץ, משקל ושחיקה טבעית, הסחוס מתייבש לאט לאט, מתפרק ולא מתחדש. ככל שהסחוס נשחק, נפגע או מתנוון, נפגעת תנועת המפרק והעצמות מתקרבות זו לזו עד שהן מתחככות, דבר שיוצר את הכאב, הנוקשות והמגבלה בתנועה שמופיעים בדלקת מפרקים ניוונית.

דלקת מפרקים ניוונית – תסמינים

התסמינים אצל מטופלים החולים בדלקת מפרקים ניוונית מתפתחים בהדרגה ומחמירים עם הזמן.

הסימפטום העיקרי, ולרוב גם הראשון, במקרה של דלקת מפרקים ניוונית הוא כמובן כאב.  הכאב בדלקת מפרקים ניוונית מופיע בעיקר בעת מאמץ, כלומר בעת פעילות והפעלת המפרק. למשל במפרק הברך הדבר יתבטא בהליכה, ובהתרוממות מישיבה לעמידה. עם זאת, תיתכן בהחלט גם הופעת כאבים במנוחה ובשינה, וכן תחושה של כאב או רגישות למגע כאשר נוגעים במפרק המדובר.

תסמינים נוספים:

  • נפיחות והצטברות נוזלים במפרקים
  • חריקות בעת הנעת המפרק
  • נוקשות והגבלה בתנועת המפרק
  • היווצרות בליטות עצם (אוסתיאופיטים) בצידי המפרק. נפוץ בעיקר באצבעות הידיים
  • הקרנה של כאב ונימול – מופיע בעיקר בשחיקה של הסחוסים בין חוליות עמוד השדרה, דבר שעשוי לגרום להקרנה כלפי מטה לרגליים ולנימול באצבעות (כנ"ל מהצוואר לכפות לאצבעות הידיים).
  • היווצרות דלקת מקומית – אמנם המחלה נקראת דלקת מפרקים ניוונית אך למעשה מדובר במחלה ניוונית כך שהופעת דלקת מקומית במפרק שנפגע עשויה להתרחש אך אינה הכרחית לאבחון המחלה. בעת היווצרות דלקת תהיה נפיחות, אודם ותחושת חום של המפרק.

מהם הגורמים לדלקת מפרקים ניוונית

להלן כמה מהגורמים העיקריים לדלקת מפרקים ניוונית:

  • גיל – דלקת מפרקים ניוונית נעשית נפוצה יותר מגיל 60.
  • מין – עפ"י הסטטיסטיקה, נשים נוטות לסבול יותר מדלקת מפרקים ניוונית.
  • תורשה
  • עודף משקל
  • עבודה מאומצת ופעילות ספורטיבית מאומצת – הפעלת יתר של מפרק מסוים עקב סוג העבודה של אותו אדם או ספורט ופעילות מאומצת בהם עוסק עשויים לגרום לשחיקה מוגברת של המפרק.
  • טראומה ופציעה – טראומה למפרק עקב תאונה או נפילה או כל מקרה של פציעה.
  • חוסר איזון הורמונלי או מטאבולי

אבחון וטיפול מערבי בדלקת מפרקים ניוונית

מתן אבחנה של דלקת מפרקים ניוונית נעשה לרוב לאחר בדיקת התסמינים, בדיקה רפואית מקומית של המפרק (לבדוק רגישות, תנועתיות וכאב) ובדיקות הדמייה (רנטגן ו-CT). הטיפול המערבי קונבנציונאלי בדלקת מפרקים ניוונית ממוקד בהפחתת הכאבים וניסיון לעצור את החמרת המחלה.

הטיפול המערבי הנפוץ בדלקת מפרקים ניוונית כולל:

  • טיפול תרופתי – משככי כאבים, נוגדי דלקת ממשפחת ה-NSAIDS (נוגדי דלקת שאינם סטרואידים) כגון: אספירין, איבופרופן (אדוויל, נורופן)
  • טיפולי פיזיותרפיה והידרותרפיה
  • ניתוח להחלפת המפרק

מאחר שהטיפול המערבי מתבטא לרוב בהמלצה על תרופות ומתמקד בסימפטום בלבד, אני ממליץ כמובן לנסות קודם כל את הטיפול בדלקת מפרקים ניוונית באמצעות רפואה סינית. מניסיוני הרב בטיפול במחלה זו ובטיפול בבני הגיל השלישי אני רואה מקרים רבים בהם הושגו תוצאות נהדרות ללא תרופות שפוגעות בגוף, ללא תופעות לוואי וללא צורך בהליכים פולשניים.

דלקת מפרקים ניוונית עפ"י הרפואה הסינית

הטיפול בדלקת מפרקים ניוונית באמצעות הרפואה הסינית הוא טיפול יעיל ומוכח אשר מסייע למטופלים לעצור את החמרת המחלה, להשיג הקלה מהירה ומשמעותית בכאבים, ריפוי הדלקת המקומית, שיפור התנועתיות ובעיקר – מחזיר אותם לאיכות חיים ותפקוד יומיומי חלק ללא מגבלות בתנועה.

עפ"י הרפואה הסינית, מצב של דלקת מפרקים ניוונית קשור לחסימה בזרימת הצ'י והדם, או למצבי חוסר וחסימה באיברים הקשורים לתפקוד המפרקים והסחוסים. בראייה הסינית, דלקת מפרקים ניוונית נגרמת לא רק עקב גיל ותורשה אלא גם עקב תזונה לקויה, תזונה לא מתאימה, עקב סטרס מתמשך ורגשות לא מאוזנים וכן עקב מערכת חיסונית חלשה.

חשוב לציין כי כמו בכל טיפול ברפואה הסינית, אין טיפול אחיד לדלקת מפרקים ניוונית והטיפול המדויק יותאם למטופל עפ"י אבחון מקיף של התסמינים, אורח החיים והתזונה, בדיקת דופק ואבחון לשון, ושיחה מעמיקה – כל אלו מבטיחים שאוכל להתאים לך את הטיפול המדויק ביותר בהתאם למצבך ובהתאם לאבחון.

הטיפול בדלקת מפרקים ניוונית באמצעות רפואה סינית

הטיפול בדלקת מפרקים ניוונית באמצעות רפואה סינית יתמקד לרוב בדיקור סיני בשילוב ייעוץ תזונתי סיני ולעיתים גם צמחי מרפא. עפ"י האבחון המקיף שאני עורך בקליניקה אתאים לך טיפול מעמיק ומדויק לך.

הטיפול בדיקור הוא טיפול יעיל מאוד וללא תופעות לוואי אשר יסייע לך להשיג:

  • הקלה בכאבים – הקלה משמעותית ולאורך זמן, לרוב מהטיפול הראשון.
  • ריפוי הדלקת המקומית – דיקור הוכח כמסייע לריפוי דלקות בגוף והוא יסייע לך לרפא אתה דלקת המקומית במפרק הפגוע.
  • שיפור התנועתיות והקלה בנוקשות
  • שמירה על תפקוד יומיומי ואיכות חיים – הטיפול יסייע לך לחזור לתפקוד יומיומי חלק ללא כאבים וללא מגבלה בתנועה לאורך זמן ולטווח ארוך.
  • מניעת התקדמות המחלה והחמרה
  • שיפור זרימת הדם והצ'י בגוף
  • חיזוק המערכת החיסונית
  • שיפור מצב הרוח ושמירה על רוגע – פאן חשוב שקשור ומשפיע על המחלה גם כן.

לסיכום

דלקת מפרקים ניוונית היא מחלה נפוצה אשר פוגעת באיכות חייהם של רבים. המחלה משפיעה על התפקוד היומיומי ומתבטאת בכאבים רבים ומגבלות בתנועה. חשוב לי להדגיש מניסיון רב בטיפול במחלה זו בקליניקה ומניסיון רחב בטיפול בבני הגיל השלישי בכלל, כי לרפואה הסינית יש דרך לעזור לך וניתן להגיע לתוצאות מצוינות אשר נשמרות לאורך זמן.

הטיפול בדלקת מפרקים שגרונית באמצעות דיקור, תזונה וצמחי מרפא יסייע לך להקל משמעותית על הכאבים, לרפא את הדלקת המקומית, לשפר תנועתיות ותפקוד יומיומי, לחיוניות ולשמור על איכות חיים לטווח ארוך.

כל זאת בטיפול אישי, מדויק וללא תופעות לוואי.

אני מזמין אותך לפנות אלי לייעוץ ללא עלות לשאלות נוספות אודות הטיפול ואודות ניסיוני בטיפול בדלקות מפרקים.

אני כאן בשבילך,

יריב