מרפק טניס Tennis Elbow

מה זה מרפק טניס?

מרפק טניס (Tennis Elbow) הוא כינוי נפוץ למצב רפואי (Lateral Epicondilitis) של דלקת בגיד ובשרירים האחראים ליישור שורש כף היד והאצבעות, אשר יוצאים מהצד החיצוני של המרפק.

השם "מרפק טניס" מבלבל מעט משום שאין מדובר בתופעה של שחקני טניס בלבד, ובנוסף, למרות שהכאב מופיע בחלקו החיצוני של המרפק, הוא קשור קשר ישיר לאופן שבו אנו מפעילים את שורש כף היד והאצבעות ולא קשור בהכרח להפעלת המרפק עצמו.

במצב של מרפק טניס יופיע כאב בחלקו החיצוני של המרפק וכן יופיעו כאבים באזור האמה ושורש כף היד עד כדי אי יכולת לבצע פעולות יומיות פשוטות כגון: קינוח אף, שימוש במפתח, פתיחת צנצנת וכד'.

מרפק טניס – גורמים וסטטיסטיקה

הדלקת הנוצרת במצב של מרפק טניס נובעת לרוב מקרע במוצא הגידים המיישרים של כף היד, בחלק החיצוני הקרוי Lateral Epicondyle. הקרע והשחיקה נגרמים עקב הפעלה מאומצת וחוזרת של השרירים האחראים לפשיטת שורש כף היד והפעלת האצבעות. עקב כך, במקרים רבים נפגע שריר ה-ECRB , השריר הקצר שאחראי ליישור כף היד (Extensor Carpi Radialis Brevis).

מרפק טניס נפוץ יותר אצל מטופלים בגיל 30-50, ועשוי להופיע אצל אנשים ללא קשר לעיסוקם וללא כל גורם מובחן.

עם זאת, ניתן לראות את הקשר הישיר בין מצב זה לבין הרגלי השימוש שלנו בשורש כף היד ובאצבעות.

כך למשל, אנשים שעובדים הרבה עם שורש כף היד והאצבעות, כגון: אנשי מחשבים, עובדי ניקיון, צבעים ועובדים בעבודה פיזית או טכנית, יסבלו יותר מהתופעה, וזאת עקב עומס על שורש כף היד וביצוע פעולות שחוזרות על עצמן וגורמות לקרעים בגיד, כגון הקלדה, הברגה, סחיטת סמרטוט, צביעה ועוד.

באותו אופן, סובלים מהתופעה שחקני טניס אשר מפעילים הרבה או בצורה לא נכונה את שורש כף היד (ועל שמם נקראת התופעה בשם זה).

הטיפול המערבי במרפק טניס

הכאבים המאפיינים מרפק טניס ומצב הדלקת יכולים במקרים מסוימים לחלוף לבד ללא טיפול, אך ברוב המקרים, מאחר שמדובר במטופלים אשר מפעילים שוב ושוב את השרירים המחוברים לגיד המרפק, התופעה אינה חולפת מאליה, ואף מחמירה משום שלא ניתנת לאזור הזדמנות לאיחוי הקרעים וריפוי הדלקת.

ברוב המקרים יומלץ על תרופות משככות כאבים ונוגדות-דלקת, וכן חימום-קירור של האזור בשילוב משחות. במקרים מסוימים יופנה המטופל לטיפולי פיזיותרפיה, ובמקרים חמורים יומלץ על ניתוח.

הטיפול במרפק טניס ברפואה סינית

הטיפול ברפואה סינית במקרה של מרפק טניס מומלץ ויעיל, בין היתר משום שהרפואה המערבית לא תמיד מצליחה לטפל בבעיה מהשורש או להשיב את האזור לתפקוד מלא.

על פי הרפואה הסינית, מצבים רבים של דלקת, כאב ושחיקה מתאפיינים בסטגנציה (תקיעות) במרידיאנים העוברים באזור הפגוע ויכולים לגרום ללכאבים וסטגנציה גם באזורים מרוחקים יותר. לכן, כשיש פגיעה במרפק זה יכול עם הזמן לגרום לפגיעה בשורש כף היד או להתפשט לכיוון הכתף. כמו כן, כשכואב לנו, אנו משנים את מנח וזוית השימוש ביד ובכך גורמים לכאבים חדשים להיווצר, ולכן הטיפול המוקדם חשוב.

באמצעות דיקור סיני ניתן להגיע לריפוי הדלקת, שיקום הגיד והשרירים, והזרמת דם ואנרגית צ'י לאזור הכואב. חשוב לציין שהדיקור במקרים של מרפק טניס הוא דיקור נוירולוגי, כלומר, אנו מטפלים בנקודות דיקור שאינן בהכרח במרפק או בשורש כף היד אלא בנקודות שקשורות ומשפיעות על אזור זה במקום אחר בגוף. באמצעות דיקור נוירולוגי אנחנו מטפלים ביעילות ללא הוספת כאב וטראומה לאזור הכואב והפגוע.

כאמור קודם לכן, הטיפול ברפואה סינית מטפל בבעיה מהשורש, ואינו מתמקד רק בטיפול בכאב עצמו, ולכן ניתן להגיע באמצעות הטיפול לריפוי מוחלט ושימור של התוצאות לטווח הארוך.

מאחר שמצב של מרפק טניס עשוי לחזור או להחמיר עקב התנהלות לא נכונה, אני נותן דגש בקליניקה גם להדרכת המטופלים שלי להפעלה נכונה של שורש כף היד והאצבעות. לפיכך, במסגרת הטיפול במרפק טניס בקליניקה אלמד אותך גם תרגילים שיוכלו להקל על הדלקת ועל השרירים והגיד, וביחד נלמד מאילו תנועות או תנוחות מומלץ להימנע על מנת שהדלקת לא תחמיר ולא תחזור על עצמה.

לסיכום

מרפק טניס הוא תופעה שגורמת לכאבים ולמגבלה בהפעלת המרפק, הזרוע, ואצבעות כף היד, מגבלה אשר מחמירה אם אינה מטופלת נכון ובזמן.

מניסיוני בטיפול בבעיה זו בקליניקה, ניתן להגיע לתוצאות נהדרות בטיפול במרפק טניס באמצעות רפואה סינית, ובעיקר באמצעות דיקור סיני, אשר מביא לריפוי הדלקת והקלה הדרגתית בכאבים.

בין אם את או אתה נוטלים תרופות ובין אם לאו, אני ממליץ לבוא לטיפול ברפואה סינית לריפוי הבעיה מהשורש ולהשבת יכולת התנועה למרפק ולכף היד לטווח ארוך.

כאמור, לבעיה יש פוטנציאל לחזור עקב עומס והפעלה לא נכונה של כף היד והאצבעות, ולכן אני ממליץ גם ללמוד איך להפעיל נכון את השרירים הקשורים ומלמד תרגילים וכללים אלו במסגרת הטיפול בקליניקה.

אני מזמין אותך לפנות אלי ולהתייעץ בכל שאלה, וכמו תמיד,

אני כאן בשבילך,

יריב.