הטיפול בוריקוצלה (דליות באשכים) ברפואה הסינית

מה זה וריקוצלה?

וריקוצלה (Vericocele), דליות ורידי האשכים, או בשפה יומיומית, דליות באשכים, היא בעיה רפואית מוכרת של גודש והתרחבות בורידי האשך.

וריקוצלה באשכים עשויה להופיע כבר בגיל ההתבגרות, אך לרוב מגלים את הבעיה כאשר יש פגיעה בפריון הגבר ובאיכות הזרע ובספירת הזרע, או כאשר יש כאב. במקרים אחרים יתגלה מצב רפואי זה במהלך בדיקה פיזית.

וריקוצלה בראי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מתבוננת על מחלות ובעיות רפואיות באופן מערכתי ומעמיק. כלומר, כשאנו מטפלים ברפואה סינית בבעיה מסוימת, אנו בודקים מעבר לסיפטומים שמפריעים ובוחנים את מקור הבעיה ואת התפקוד הכלל מערכתי של הגוף. וריקוצלה היא בעיה הקשורה לזרימת דם וזרימת צ'י. היא ממוקדת באיזור האשכים אך הטיפול והריפוי קשורים לתפקוד הגוף כולו ולאיברים ומערכות אחרים גם כן.

בראי הרפואה הסינית וריקוצלה קשורה לרוב לפגיעה בצ'י במרידיאן הכבד. פגיעה בצ'י הכבד עשויה להופיע כתקיעות של צ'י בכבד, כחולשת צ'י בכבד, וכן עשויה להופיע עם חולשות ותקיעויות נוספות כגון חולשה של איבר הכליות, לחות בכיס המרה וחוסר יין בדם.

עפ"י הרפואה הסינית, הכבד הוא איבר מרכזי בגוף אשר אחראי לתפקוד מערכות ואיברים רבים. בין היתר, הכבד אחראי לזרימת דם וצ'י בגוף, והוא קשור קשר ישיר לתפקוד האשכים מאחר שמרידיאן הכבד עובר גם באיזור האשכים, כך שפגיעה בצ'י הכבד משפיעה על תפקוד האשכים וזרימת הדם אליהם.

בטיפול בוריקוצלה ברפואה סינית אנו בודקים לגבי כל מטופל באופן ספציפי איזו תקיעות, חולשה או עודף קיימים בדם, בצ'י הכבד ובאיברים חשובים נוספים כמו הטחול והכליות, על מנת להתאים את הטיפול באופן יעיל, כך שלמעשה אין טיפול אחיד בוריקוצלה בקליניקה והטיפול מותאם אישית לפי כל מטופל.

מניסיוני בקליניקה, הטיפול בוריקוצלה באמצעות הרפואה הסינית יסייע לך ב:

  • שיפור זרימת הדם והצ'י בגוף ובפרט באיזור האשכים
  • שחרור תקיעויות ואיזון איברים שנמצאים בחוסר או עודף
  • הקלה בכאבים
  • שיפור בספירת הזרע ואיכותו

התוצאה הכללית היא בריאות כללית טובה יותר, זרימת דם טובה יותר, ריכוז חמצן גבוה יותר בדם ושיפור במצב הוריקוצלה.

וריקוצלה – טיפול טבעי ברפואה סינית

הטיפול בוריקוצלה באמצעות רפואה סינית הוא טיפול יעיל, מוכח ובטוח. מניסיוני הרב בטיפול בבעיה זו בקליניקה אני יכול לומר שהטיפול בוריקוצלה באמצעות שילוב של דיקור סיני, המלצות תזונה ולעיתים צמחי מרפא, יסייע לך להקלה בכאבים, לשיפור איכות הזרע וספירתו ולטיפול בבעיות הפוריות שמצב רפואי זה גורם. מעבר לכך, הטיפול בוריקוצלה ברפואה סינית מאפשר טיפול ללא ניתוח, וטיפול מעמיק ומקיף אשר מתייחס לכלל מערכות הגוף.

הטיפול בוריקוצלה, כמו כל טיפול ברפואה סינית, מתחיל בפגישת אבחון מעמיקה ומקיפה בה אבצע אבחון דופק ואשאל אותך לגבי סימפטומים, בדיקות וטיפולים שנערכו, לגבי מצב הרוח, אורח החיים, התזונה, פעילות גופנית ובעיות או תופעות נוספות שישנן מעבר לבעיה זו.

מטרת האבחון היא להתאים לך את הטיפול המדויק והיעיל ביותר עבורך, משום שעפ"י תפיסת הרפואה הסינית אין טיפול אחיד לכל בעיה, ויש נקודת מבט רחבה יותר וספציפית לכל מטופל. התבוננות זו מבטיחה טיפול מדויק ויעיל יותר.

לאחר האבחון נקבע סדרת טיפולים אשר תשלב דיקור סיני והמלצות תזונה. במקרים מסוימים אשלב גם צמחי מרפא אשר ידועים ליכולתם לנקות דם, לשחרר תקיעות ולשפר את זרימת הצ'י והדם לאשכים בפרט ולגוף כולו.

אציין שוב כי בכל מקרה, הדיקור אינו מבוצע באיזור האשכים אלא בנקודות דיקור הקשורות למרידיאנים שאחראים לתפקוד האשכים ומערכת הפריון ומזרימים לאיזור האשכים דם וחמצן.

וריקוצלה – סימפטומים וגורמים

כאמור, וריקוצלה היא בעיה רפואית שעשויה להופיע כבר בגיל צעיר (10-15) אולם לא נהוג לטפל בה רפואית בשלבים אלו. מקובל לטפל בבעיה זו בגילאים מאוחרים יותר כמו למשל בגיל בו אדם עשוי לרצות להביא ילדים לעולם. נטייה נוספת היא לטפל כאשר יש כאב.

חשוב לציין כי וריקוצלה היא בעיה שמחמירה עם הזמן ועם השנים, עקב הצטברות של יותר ויותר פסולת באיזור וגודש גובר, כך שחשוב להבין שזו בעיה שעשויה להחמיר ואינה עוברת מעצמה.

כאמור, הסימפטום העיקרי והראשי לוריקוצלה הוא פגיעה בפוריות ואי-פריון, כלומר, ניסיונות חוזרים להיכנס להריון ללא הצלחה. קיימת הערכה סטטיסטית לכך שרוב בעיות הפוריות בגברים קשורות לבעיה רפואית זו.

בהקשר זה חשוב לי להסביר כי איכות זרע טובה וספירת זרע נורמלית הכרחיות לפוריות וכניסה להריון.

ספירת זרע תקינה קשורה לכמה וכמה מאפיינים כגון: כמות תאי הזרע, תנועתיות של תאי הזרע, וצורתם.

כאשר מבצעים ספירת זרע בודקים את מכלול המאפיינים הללו: נפח, ריכוז, רמת חומציות, תנועתיות ומורפולוגיה (צורה). מדדים אלו דרושים על מנת להעריך האם הקושי בכניסה להריון נובע מפגיעה באיכות הזרע וכמותו. כלומר, חשובה לא רק הכמות אלא גם האיכות: תנועתיות תקינה של תאי הזרע מבטיחה שיגיעו ליעדם וצורה תקינה הכרחית על מנת שתא הזרע יוכל לחדור בקלות לביצית.

בעשורים האחרונים ישנם מחקרים ונתונים סטטיסטיים המצביעים על ירידה דרמטית ועקבית באיכות וספירת הזרע אצל גברים, בין היתר עקב תזונה, זיהום וסביבה, סטרס וגורמים נוספים.

סימפטום נוסף לוריקוצלה הוא כאב. לא בכל מקרה של וריקוצלה יופיע כאב, ולא בכל שלב, אולם תיתכן בהחלט הופעת כאבים באשכים עצמם או בבטן התחתונה במקרים בהם הגודש מקרין כאב כלפי מעלה.

הגורמים לוריקוצלה אינם גורמים מוכחים חד משמעית, אולם נהוג לייחס וריקוצלה לגורמים כגון:

  • סטרס ומתח נפשי: אורח חיים לחוץ ומלא סטרס או עשוי בהחלט להוות גורם לבעיה זו.
  • ישיבה ממושכת: ישיבה של למעלה מ-6 שעות ביום. הסיבה היא חוסר תנועתיות והזרמת דם לאיזור האשכים וכן חימום יתר של האיזור עקב הישיבה.
  • תזונה לא בריאה: תזונה עתירת שומן, סוכר או תזונה שיש בה הרבה אוכל מעובד משפיעה לרעה על ריכוז החמצן בדם, על זרימת הדם ותפקוד הורידים וכן על ספירת הזרע ואיכותו.

וריקוצלה – אבחון וטיפול ברפואה המערבית

איך מזהים וריקוצלה?

ברוב המקרים מזהים וריקוצלה במהלך בדיקה פיזית אצל רופא, ע"י הפעלת לחץ על הבטן התחתונה ומישוש שק האשכים. בבדיקה פיזיולוגית יחפש הרופא סימנים פיזיים או ויזואליים להתרחבות הורידים וגודש.

במקרים רבים מאובחנת וריקוצלה באשך שמאל למרות העובדה שהיא מופיעה בשני האשכים במקביל.

כיום נהוג להסתייע גם בבדיקות נוספות כגון אולטרה סאונד אשכים, מיפוי אשכים או בדיקה תרמית אשר צובעת את האיזורים השונים באשכים ובודקת טמפרטורה על מנת לאבחן את איזורי הגודש ואת רמת הפגיעה.

נהוג לאבחן וריקוצלה באמצעות 3 דרגות חומרה (דרגה 1, דרגה 2, ודרגה 3) וקיימת גם דרגה רביעית של וריקוצלה שאובחנה בבדיקת הדמייה ולא בבדיקה פיזית, ונקראת וריקוצלה תת-קלינית.

וריקוצלה – טיפול ברפואה מערבית

הטיפול הרפואי מערבי בוריקוצלה הוא באמצעות הליך פולשני או חצי פולשני – כלומר באמצעות ניתוח או צינתור. נהוג לצנתר או לנתח החל מדרגה 2 ומעלה, אולם כאשר יש הפרעה לפוריות וכאשר מחליטים שהבעיה נובעת מתופעה זו, תיתכן המלצה על ניתוח או צינתור בכל מקרה.

בהליך של ניתוח או צינתור המטרה היא לחסום או לקשור את הורידים הבעייתיים ובכך לגרום לגוף להסיט את זרימת הדם לורידים התקינים.

חשוב לציין כי הטיפול המערבי בוריקוצלה, מעבר להיותו פולשני, לא מבטיח שיפור של ספירת הזרע ואיכותו באופן מהיר או בכלל, ובכל מקרה ישנה המתנה לאחר ההליך הרפואי בה מחכים שהגוף ישפר את נתוני תאי הזרע באופן הדרגתי ולאורך תקופה של חצי שנה עד שנה. זמן ההמתנה משמעותי במיוחד עבור זוגות אשר מתמודדים עם בעיות פריון אצל הגבר וניסו כבר להיכנס להריון במשך תקופה.

לפרטים על הקשר בין וריקוצלה לבעיות פוריות אצל גברים לחץ כאן