כאבי ברכיים ובעיות ברכיים

כאבי ברכיים ובעיות ברכיים הם תופעה נפוצה באוכלוסייה ועשויים להופיע כמעט בכל גיל בחיינו הבוגרים. ישנה נטייה סטטיסטית לבעיות ברכיים בעיקר בגילאי 50+ וכן בקרב ספורטאים ובעלי מקצועות אשר מפעילים לחץ ועומס חוזר על מפרקי הברכיים.

בעיות ברכיים עשויות להתבטא בכאבים, נוקשות, מגבלות בתנועה ודלקות וכן במחלות ניווניות כמו דלקת פרקים ניוונית ודלקת פרקים ראומטית.

מאחר שמפרקי הברכיים שלנו נושאים באופן קבוע את משקל גופנו ומהווים חלק חשוב בפעולות יומיומיות כגון: ישיבה, קימה, הליכה, עמידה וריצה, הם פגיעים ורגישים יותר לכל פציעה, שחיקה או ניוון, וישנה פגיעה משמעותית באיכות חיינו במקרה של כאב, מחלה, פציעה או ניוון.

חשוב לי לציין כבר בתחילת מאמר זה כי הטיפול בבעיות ובכאבי ברכיים באמצעות הרפואה הסינית יכול להקל על כאבים, לרפא דלקות, להשיב למפרק הברך את טווח התנועה ולהביא לשיפור משמעותי באיכות החיים של הסובלים מבעיות וכאבים בברכיים.

מבנה הברכיים

על מנת להסביר אודות הטיפול בבעיות ברכיים כדאי תחילה לפרט מעט על המבנה האנטומי של מפרק הברך.

מפרק הברך

מפרק הברך הוא מפרק סינוביאלי. זהו המפרק הגדול וגם הפגיע ביותר בגופנו, הן משום שהמבנה שלו מורכב ומהווה נקודת חיבור בין הרבה שרירים, רצועות ועצמות, והן משום שמפרק זה נושא את רוב משקל גופנו.

שרירי הברך

מפרק הברך בנוי משלוש עצמות: עצם הירך (Femur), עצם השוק (Tibia) ועצם הפיקה (Patella).

נוסף על כך, מתחברים במפרק הברך שרירים רבים וחשובים בגופנו שהעיקריים בהם הם: קבוצת שרירים פושטי-ברך, קבוצת שרירים מכופפי ברך, שרירי בית הברך ושריר התאומים שמתחבר למפרק זה גם כן.

רצועות

רצועות הברך הן בעלות תפקיד חשוב ומרכזי בייצוב הברך והחזקתה. נוסף על כך, רצועות אלו נוטות להיפגע בפעילות ספורטיבית ופגיעה או שחיקה של הרצועות מהוות גורם נפוץ לבעיות בברכיים. רצועות הברכיים העיקריות הן הרצועה הצולבת הקדמית, הרצועה הצולבת האחורית, הרצועה העקיפה התיכונה והרצועה העקיפה הצידית.

מיניסקוסים

המיניסקוס הוא מבנה סחוסי בברך אשר משמש כבולם זעזועים. המיניסקוסים בברך רגישים במיוחד לפגיעה הן עקב טראומה, פציעה או תאונה והן עקב מחלות ניווניות.

בורסות

בורסה היא שק נוזלים שתפקידו להפריד ולמנוע חיכוך בין עצמות לרקמות רכות יותר. קיימות בורסות בכל מיני מבנים אורטופדיים בגוף, למשל בכתפיים. בברכיים קיימות מספר בורסות. פציעה של הבורסות או שחיקה שלהן עשויות לגרום לדלקות, כאבים והפרשת נוזלים לברך.

 

 

כאבי ברכיים – סיבות וגורמי סיכון

הסיבות העיקריות לכאבי ברכיים ולבעיות במפרקי הברכיים הם שחיקה ועומס, פציעות ותאונות, מחלות ניווניות ומחלות אוטואימוניות (מחלות בהן מערכת החיסון שלנו תוקפת חלק בגוף כגורם זר).

שחיקה ועומס

כאמור, מפרקי הברכיים נושאים של משקל גופנו במשך רוב שעות היום ומשתתפים בתפקיד מרכזי בפעולות יומיומיות כגון: ישיבה, קימה מישיבה, עמידה, הליכה וריצה.

אחד הגורמים הנפוצים להתפתחות כאבים, דלקות ובעיות ברכיים הוא שחיקה של מפרק הברך, אשר בנוי מרקמות כמו סחוסים ורצועות. מפרקי הברך נשחקים באופן טבעי עם הגיל ונוטים להישחק עוד יותר בקרב אנשים אשר נושאים משקלים כבדים או מבצעים באופן יומיומי וחוזר פעולות אשר מפעילות את מפרקי הברך (למשל עקב עיסוק בספורט, עמידה והליכה ממושכת ועוד).

משקל עודף

סיבה נפוצה נוספת לשחיקה של מפרקי הברכיים ועומס מתמשך היא עודף משקל כמובן. אנשים בעלי עודף משקל נמצאים בסיכון להתפתחות בעיות וכאבי ברכיים, וכמו כן יש נטייה לעומס על הברכיים, כאבים ונפיחות בקרב נשים בהריון.

חוסר או עודף פעילות גופנית

סיבה נוספת לשחיקת מפרקי הברך היא חוסר פעילות גופנית. נוסף על כך, עודף פעילות גופנית או פעילות גופנית מאומצת ולא מאוזנת גם היא גורמת לכאבים, פציעות ובעיות ברכיים.

פציעות וחבלות

מפרקי הברך נוטים להיפגע במהלך פעילות ספורטיבית (ריצה, כדורגל, כדורסל, טניס, ריצה, ריקוד ומחול ועוד) וכן בתאונות ונפילות. פציעות ספורט רבות קשורות למפרקי הברכיים וגורמות לקרעים ברצועות, שחיקה של הסחוס, סיבוב המפרק ופריקתו. מפרקי הברך עשויים להיפגע גם במהלך תאונות ונפילות.

מחלות ניווניות ומחלות אוטואימוניות

כאבי ברכיים עשויים להיגרם גם עקב מחלות ניווניות ומחלות אוטואימוניות כגון: מחלות מפרקים כרוניות, מחלות ניוון שרירים ומחלות אוטואימוניות הפוגעות בתפקוד המפרקים, השרירים, העצמות והרצועות, כגון פיברומיאלגיה וזאבת (לופוס).

סיבות נוספות לכאבי ברכיים

קיימות סיבות אפשריות נוספות לכאבי ברכיים כמו למשל הרגלי יציבה לא נכונים, ישיבה ממושכת ועוד.

כמו כן, לעיתים תתפתח בעיה בברכיים דווקא על רקע בעיה בנקודת אחרת בגוף אשר מקרינה לאיזור הברך. למשל עקב בעיה בגב התחתון.

סימפטומים ובעיות ברכיים נפוצות

התסמינים הנפוצים בבעיות ברכיים הם קודם כל כאב ולאחר מכן נוקשות, מגבלה בטווח התנועה, חום ונפיחות ודלקת מקומית.

להלן מספר בעיות ברכיים נפוצות בהן אני מטפל בקליניקה:

כאבי ברכיים

לעיתים יתפתחו כאבי ברכיים ללא פציעה, תאונה, או מחלת רקע קשורה. הכאבים עשויים להיות חולפים (לאחר מנוחה) או קבועים ובמקרים כרוניים תתפתח גם דלקת וייערכו בדיקות למחלות מפרקים ומחלות קשורות.

דלקות ברכיים

במקרים של מאמץ מתמשך, כאב מתמשך, שחיקה או פגיעה חמורה עלולה להיווצר דלקת מקומית במפרק הברך בנוסף לכאבים. מצב דלקתי הוא מצב חמור יותר מכאב חולף, ועשוי לגרור שימוש בתרופות ולהוביל לפגיעה משמעותית ביכולת התנועה, טווח התנועה ובעוצמת הכאבים. התסמינים הנפוצים לדלקת בברך הינם: נפיחות, כאב, חום ואדמומיות. תיתכן גם התפתחות דלקת ברקמות וברצועות הפנימיות של הברך ללא תסמינים חיצוניים ברורים מעבר לכאב ומגבלה בתנועה.

מים בברך

המצב הקרוי מים בברך הוא למעשה מצב בו נוצרת בצקת עקב הצטברות נוזלים בברכיים. במצב זה נראה נפיחות, חום מקומי ולעיתים אף אדמומיות. הסימפטום העיקרי יהיה כאב עד כדי מגבלה בתנועה. הגורמים למים בברך הם פציעות, שחיקה, דלקות מפרקים וכן עומס קיצוני או תאונה.

קרע במיניסקוס

מיניסקוס הוא מבנה סחוסי אשר משמש כבולם זעזועים. בברך ישנם שני מיניסקוסים אשר חשובים מאוד ליציבות הברך ותפקודה, אך במקביל רגישים במיוחד לפגיעה. אחת הסיבות הנפוצות לכאבי ברכיים היא קרע במיניסקוס. פגיעה במיניסקוס יכולה להיווצר עקב פציעה, שחיקה, מאמץ ועומס או סיבוב חד של מפרק הברך.

דלקות מפרקים

דלקת מפרקים ניוונית ודלקת מפרקים שגרונית הן דוגמא לדלקות מפרקים אשר פוגעות באופן כרוני במפרק הברך. מאחר שמפרק הברך הוא מפרק מהותי וחשוב לתפקוד היומיומי שלנו – לעמידה, לטיפוס וירידה במדרגות, להליכה וריצה ולנשיאת משקל – הפגיעה בברכיים וכאבי ברכיים בקרב הסובלים מדלקות מפרקים נפוצות ומציבות קושי משמעותי ועיקרי.

לפרטים על כאבי ברכיים לפי הרפואה הסינית לחץ כאן