פציאליס – שיתוק עצב הפנים

הכל על המחלה של מיכל אנסקי

מה זה פציאליס?

פציאליס, נקרא גם שיתוק פנים ע"ש בל או שיתוק בל (Bell's Palsy), הוא מצב של חולשה או שיתוק של עצב הפנים.

במקרה של פציאליס הסימן העיקרי והראשי הוא חולשה או שיתוק של צד אחד של הפנים. פציאליס מופיע פתאום, לרוב ללא סימן מוקדם, ולרוב במהלך או אחרי שינה.

מצב של פציאליס יכול להיות זמני במקרה הקל או קבוע במקרים קשים ומסובכים יותר.

בהקשר זה חשוב לי לציין כבר בתחילת המאמר כי לרפואה הסינית יכולת מצוינת לטפל בפציאליס ומניסיוני בק

ליניקה אפשר להגיע לתוצאות מהירות ולריפוי מוחלט ככל שפונים לטיפול בהקדם וסמוך להופעת השיתוק.

קצת על העצב הפציאלי

שיתוק מסוג פציאליס נקרא כך על שם העצב הפציאלי (מהמילה Face). העצב הפציאלי הוא העצב הקרניאלי (של הגולגולת) השביעי מתוך שנים-עשר עצבי גולגולת שיוצאים ממערכת העצבים המרכזית ומעצבבים את כל איזור הגולגולת.

העצב הקרניאלי השביעי, הפציאלי, הוא עצב גדול אשר אחראי להחזקת שרירי הפנים ומווסת את תנועות שרירי הפנים והבעות הפנים כמו למשל: חיוך, עצימת עיניים, הרמת גבות ועוד. עצב זה אחראי גם על הפרשת רוק והפרשת דמעות וכן לתפקוד חוש הטעם באיזור הלשון.

פציאליס – תסמינים

כאמור, הסימפטום העיקרי בפציאליס הוא חולשה או שיתוק של צד אחד של הפנים, שמתבטא במראה נפול או קורס של חצי פנים וכן בתסמינים נוספים כגון:

  • עפעף נפול – העפעף סוגר את העין ו"נופל", קושי בפקיחת העין
  • קושי בעצימת העין
  • חיוך עקום – חיוך שאינו סימטרי.
  • עיוות באיזור הגבה, קושי להרים את הגבה
  • קושי בניפוח הפנים בצד אחד
  • פגיעה בחוש הטעם
  • פגיעה בפעולת הלעיסה
  • פגיעה בייצור רוק, ריור בצד אחד
  • פגיעה בייצור דמעות – עין יבשה או לחילופין עין דומעת
  • כאב בצד המשותק, תחושת כובד ונימול
  • פגיעה באוזן בצד המשותק – טינטון או שמיעה מוגברת

גורמים וסטטיסטיקה

פציאליס מופיע באופן שווה כמעט הן אצל גברים והן אצל נשים, בעיקר בגילאים שבין 15-55. ישנה נטייה מסוימת לראות פציאליס יותר בעת עונות מעבר (סתיו ואביב) וכן נטייה מסוימת לראות את התופעה יותר אצל גברים מבוגרים.

בעבר נהוג היה לחשוב כי המחלה פוגעת במטופלים בעיקר מעל גיל 50, אך מניסיוני בטיפול בפציאליס בקליניקה אוכל להעיד על מטופלים רבים בשנים האחרונות אשר סובלים מפציאליס בגילאי 20 ו-30.

הסטטיסטיקה מצביעה על שכיחות של כ-1 ל-5000, כאשר ל-50% מהחולים בפציאליס יש סיכוי להחלים לגמרי על פני תקופות החלמה שונות, החל ממספר שבועות ועד מספר חודשים. במקרים מורכבים יותר, עצב הפנים לא ישוקם החולה יסבול מתסמינים של עיוות או חולשה של עצב הפנים באופן קבוע.

הגורמים לפציאליס אינם מוכחים בודאות וקיימות השערות לכך שהפגיעה בעצב הפנים נגרמת עקב דלקת שפוגעת בעצב הפנים או גורם ויראלי, כגון וירוס ההרפס, אשר פוגע גם כן במוח וע"י כך פוגע בעצב הפנים.

במקרים מסוימים הופעת הפציאליס מתרחשת לאחר אירוע מוחי (שבץ), לכן חשוב לשלול אירוע מוחי בכל מקרה.

אבחנה של פציאליס

אבחנה של פציאליס תבוצע לרוב ע"י נוירולוג, אשר ישלול טרם אבחון פציאליס מקרים אחרים שעשויים לגרום לשיתוק עצב הפנים כגון:

  • גידול – לעיתים גידול מוחי או גידול אחר עשויים ללחוץ על עצב הפנים
  • זיהום – זיהום מוחי או דלקת בקרומי המוח.
  • סרקואידוזיס – דלקת כלל גופית
  • מחלת ליים – זיהום כתוצאה ממחלת ליים עשוי לפגוע בעצב הפנים גם כן

הטיפול המערבי בפציאליס

הטיפול המערבי בפציאליס יתמקד לרוב במתן תרופות סטרואידיות. במקרים מורכבים יותר יומלץ לחולה על התערבות כירורגית כגון ניתוח או טיפולי לייזר.

פציאליס עפ"י הרפואה הסינית

הטיפול בפציאליס באמצעות רפואה סינית הוא טיפול יעיל ובטוח וקיים תיעוד של הטיפול במחלה במשך מאות שנים.

הרפואה הסינית רואה בפציאליס מצב זמני אשר ניתן לטיפול ע"י גירוי עצב הפנים. הטיפול הפופולארי והנפוץ ביותר לפציאליס במזרח הוא באמצעות דיקור סיני אשר מגביר הזרמת דם וצ'י לעצב הפנים הפגוע ומזרז שיקומו עד ריפוי מוחלט.

ברוב המקרים של מטופלים עם פציאליס נאבחן מצב של חולשה של המערכת החיסונית בשילוב חשיפה של המטופל לרוח וקור. ניתן לראות אצל חולי פציאליס רבים גם מצב מתמשך של חוסר צ'י וזרימת דם שאינה מיטבית – כל הגורמים הללו יחד עשויים להביא למצב של פציאליס ולכן נתייחס אליהם לעומק באבחון ובטיפול עצמו.

חשוב לי להסביר כי מצב של חשיפה לרוח וקור, אין פירושו שמספיק להיות במקום עם הרבה רוח או מזגן חזק בשביל לחלות בפציאליס. הרפואה הסינית מאבחנת בהרבה מקרים מצב של רוח וקור בגוף והכוונה היא שאותו אדם היה חשוף לחדירה של גורמים מזיקים מן החוץ – גורמים כגון וירוסים וחיידקים, אשר חודרים אלינו בעיקר דרך אקלים של קור ורוח, הן בחורף והן בקיץ (מזגנים חזקים ומלאי אבק, הפרשי טמפרטורות קיצוניים בין החוץ לפנים).

גורמים חיצוניים שונים עשויים ליצור פגיעה שמתוארת כרוח או קור שחדרו לגוף גם במחלות רבות אחרות כמובן, מה שיוצר מחלה זו או אחרת הוא המקום שנפגע (במקרה שלנו, עצב הפנים) והמצב הגופני של אותו אדם – רמת האנרגיה בגופו (צ'י), מצב זרימת הדם (תקיעות או חופשית), איכות הדם (חלש או חזק), ומצבה של המערכת החיסונית.

כאמור, האבחנה עליה דיברנו היא נפוצה אך לא חובה שתופיע אצל כל מטופל, וכפי שנהוג ברפואה סינית, הטיפול והדיקור יותאמו למצב הספציפי של המטופל, לאחר אבחון מקיף באמצעות תשאול, אבחנת דופק ולשון ועוד.

הטיפול בפציאליס ברפואה סינית

כפי שציינתי קודם לכן, לרפואה הסינית תוצאות נהדרות לטיפול בפציאליס, וככל שפונים מוקדם יותר לטיפול ניתן לראות תוצאות מהירות יותר וסבירות גבוהה יותר לשיקום העצב וריפוי מלא. חשוב לי לציין שפגשתי מטופלים רבים עם פציאליס ואני רואה תוצאות מצוינות לטיפול בכל פעם מחדש, גם כאשר פונים לטיפול לא באופן מיידי לאחר הופעת השיתוק.

בטיפול בפציאליס באמצעות רפואה סינית אני מטפל בעיקר באמצעות דיקור סיני. במקרים רבים הדיקור ישלב בין נקודות שונות שמסייעות לריפוי העצב, ריפוי דלקת, חיזוק מערכת העצבים, חיזוק הצ'י ומערכת החיסון.

בנוסף לדיקור סיני אני משלב בטיפול בחולי פציאליס גם דיקור אוזני (אוריקולותרפיה), וכן צמחי מרפא אשר מסייעים בהפחתת דלקתיות, הנעת דם וחיזוק הגוף ובכך מסייעים למטופל להחלים מהר יותר.

במקרים מורכבים או קשים יותר, אשתמש בטיפול גם באלקטרו-אוקפנקטורה, טכניקה בה מחברים את המחטים למכשיר השולח אותות חשמליים עדינים, וזאת על מנת לגרות את עצב הפנים ולסייע לו להשתקם ולשחזר את תנועות הפנים.

נוסף על כך, אני מלמד מטופלים שלי הסובלים מפציאליס שורה של תרגילים שניתן לבצע בבית ועל-ידי כך לזרז את ההחלמה ולחזק את שרירי הפנים. מדובר בתרגילים כגון:

  • ניפוח בלון
  • כיווף ושחרור שרירי הפנים ע"י תרגול פרצופים שונים: חיוך, הרמת גבות וכד'
  • סגירה ופתיחה של העיניים
  • לעיסת מסטיק

תרגילים אלו יכולים להקל ולשפר את מצב המטופל במקביל לטיפול בקליניקה, אך לא במקומו.

הטיפול בפציאליס באמצעות רפואה סינית יסייע לך במספר דרכים:

  • ריפוי הדלקת בעצב הפנים
  • גירוי העצב ועידוד שיקומו עד ריפוי מלא
  • הפחתת הכאב
  • שיפור בטווח התנועה של עצב הפנים ושחזור הבעות
  • שיפור בשיקום חוש הטעם
  • איזון חוש השמיעה

לסיכום

פציאליס היא אחת המחלות עם סיכויי הריפוי והשיקום הגבוהים ביותר בטיפול באמצעות רפואה הסינית. כפי שציינתי קודם לכן, לרפואה הסינית יש ניסיון של מאות שנים בטיפול בפציאליס והטיפול הוא טיפול יעיל, בטוח וללא תופעות לוואי.

אם את או אתה סובלים מפציאליס, אשמח ליעץ ולסייע לכם. מניסיוני הרב בטיפול בפציאליס בקליניקה חשוב לי להדגיש כי ניתן בהחלט להשיג שיפור ממשי בתפקוד עצב הפנים ולהגיע לריפוי מלא ככל שפונים מוקדם יותר לטיפול.

גם אם אינך פונה לטיפול סמוך להופעת השיתוק ניתן בהחלט לסייע, להקל ולהגיע לתוצאות נהדרות באמצעות הטיפול ברפואה סינית.

כמו תמיד, אני כאן בשבילך.

בריאות שלמה,

יריב.