הטיפול בכאבי גב ופריצת דיסק ברפואה הסינית

כאבי גב, פריצת דיסק ובלט דיסק

מדוע כל כך הרבה מאיתנו סובלים מכאבי גב?

כאבי גב הם בעיה שרובנו סובלים או נסבול ממנה במהלך החיים. הסטטיסטיקה מדברת על כ-80 אחוז מהאוכלוסייה, ברמות שונות של כאב וחומרה.

בעיות בעמוד השדרה, ופריצות דיסק בפרט, עשויות לגרום לכאבים חמורים, להפרעה בתפקוד בחיי היום-יום ולמגבלה בתנועה עד כדי מצב כרוני. אני פוגש מטופלים שהפסידו ימי עבודה רבים, והיו מרותקים למיטה עד כדי אי-יכולת לבצע פעולות יומיומיות, וכן מטופלים רבים אשר נאלצו ליטול משככי כאבים ונוגדי-דלקת לתקופות ארוכות. במצבים חמורים עוד יותר, עשויה להידרש התערבות כירורגית בניתוח.

למה זה קורה לנו?

אורח חיינו, ההרגלים, וסוג העבודה שלנו, משפיעים כולם על עמוד השדרה והגב:

  • נשיאת משאות כבדים
  • ישיבה ממושכת במשרד
  • פגיעה בתאונה (טראומה)
  • היעדר פעילות גופנית
  • פעילות גופנית שאינה מאוזנת
  • יציבה לא נכונה
  • נשיאת תיקים על צד אחד
  • הליכה ממושכת על עקבים

אלו רק חלק מהגורמים לכאבי גב ופגיעה בעמוד השדרה.

הגורמים המשפיעים על עמוד השדרה שלנו קשורים הן במבנה הגוף והן באורח החיים שלנו, ויכולים, לבד או ביחד, ליצור לחץ מצטבר על עמוד השדרה ולהביא לפגיעה בתפקוד והופעתו של כאב כרוני.

מאחר שהנושא של כאבי גב ופריצות דיסק הוא תחום התמחות בקליניקה שלי, חשוב לי להדגיש שניתן להגיע להקלה גדולה בכאב ושיפור משמעותי בתפקוד באמצעות מספר כלים של הרפואה הסינית אותם אני משלב בטיפול. מנסיוני הרחב בטיפול בכאבי גב ופריצות דיסק אני יכול להבטיח לך שלרפואה הסינית יכולת להקל על חייך, להחזיר תנועתיות ואיכות חיים, בטיפול יעיל ומוכח וללא תופעות לוואי.

אבל ראשית, אשמח להסביר לך קצת לעומק על פריצות דיסק, סכיאטיקה ובלט דיסק, ולספר לך קצת על הטיפול בהם ברפואה סינית.

מבנה עמוד השדרה

עמוד השדרה שלנו בנוי מ-33 חוליות עצם לכל אורכו – מבסיס הגולגולת עד עצם הזנב. תשע מן החוליות ממוקמות באיזור האגן (חוליות העצה – Sacrum) ועצם הזנב (Coccyx), ומחוברות אחת לשניה.

24 מהחוליות שלנו (אלו שאינן מחוברות ושייכות לחוליות העצה ועצם הזנב) מופרדות זו מזו באמצעות טבעת סחוסית הקרויה דיסק ובתוכה חומר חצי נוזלי במרקם ג'לטיני (קרוי גם נוזל השדרה). מבנה זה של חוליות ודיסקים ביניהן מאפשר לנו תנועתיות וגמישות, והנוזל הג'לטיני משמש כבולם זעזועים.

כאשר הדיסק, אותה טבעת סחוסית בין שתי חוליות נפגע, נוצר מצב של פריצה, בקע או בלט דיסק.

מהי פריצת דיסק

כאמור, כאשר הדיסק, מבנה הטבעת הסחוסי בין שתי חוליות, נשחק לגמרי או נפגע עקב טראומה (תאונה למשל), לחץ ממושך (ישיבה ממושכת למשל), או כובד מצטבר (נשיאת משאות כבדים), נוצרת קריעה או שחיקה מוחלטת של מעטפת הסיבים הסחוסיים, ואותו נוזל ג'לטיני, שהיה שמור בתוך מבנה הטבעת, פורץ החוצה ומפעיל לחץ על העצבים הרבים מסביב ועל השרירים.

הלחץ שהנוזל מפעיל על העצבים שמקיפים את עמוד השדרה ועוברים דרכו, גורם לכאבים החזקים והממושכים המאפיינים מצב של פריצת דיסק.

במקרים חמורים יותר, הלחץ על עצבים לאורך עמוד השדרה עשוי לגרום לתופעות קשות כגון היחלשות הרגליים וטונוס שרירי ירוד, עד כדי מצב של אי שליטה על סוגרים, מצב אשר מחייב ניתוח.

מהו בלט דיסק?

בלט דיסק הוא מצב בו נגרם נזק חלקי או שחיקה מינורית יותר לסיבים הסחוסיים של מבנה הטבעת, וכתוצאה מכך החומר הג'לטיני בטבעת הסחוסית (הדיסק) לא פרץ לגמרי, אך הוא יוצר בליטה שמפעילה לחץ בעצמה.

חשוב לי לציין כי ישנם מקרים בהם בלט דיסק לא יורגש כלל ולא יאובחן, לעומת מקרים אחרים בהם בלט דיסק יכאב ממש כמו פריצת דיסק. הכל תלוי, כאמור, במיקום ובאזור בו מופעל הלחץ ובעצבים הנמצאים בקרבת מקום.

מהו בקע דיסק?

בקע דיסק הוא מצב ביניים בו מבנה הטבעת לא נהרס ונשחק לגמרי, אך הסיבים הסחוסיים של הדיסק נפגעו בחומרה ורובם נקרעו. גם במקרה של בקע דיסק החומר הג'לטיני פורץ החוצה מתוך מבנה הטבעת, ומפעיל לחץ בדומה למצב של פריצת דיסק.

למעשה, ההבדל בין מצבים של פריצה, בקע ובלט דיסק הוא ברמת הפגיעה שנגרמה לסיבים הסחוסיים ולמבנה הטבעת של הדיסק וכן במידת הפריצה של החומר הג'לטיני החוצה. כתוצאה מכך, מקרים של בלט או בקע דיסק עשויים להחמיר ולהגיע למצב של פריצה מוחלטת.

מהי סכיאטיקה (אישיאס)?

במקרים מסוימים של פריצה, בקע או בלט דיסק, הנוזל שפרץ מפעיל לחץ ספציפי על העצב הסכיאטי (העצב הארוך בגוף, אשר יוצא מהאגן ומאיזור הישבן ומגיע עד קצה הרגליים), ונוצרת תופעה בשם סכיאטיקה (נקראת גם אישיאס).

סכיאטיקה מתבטאת בכאב מתמשך המוקרן לאיזור הישבן או לרגליים, וכן תופעות כגון נימול או חוסר תחושה ברגליים.

כיצד הרפואה הסינית יכולה להקל ולרפא במקרים של כאבי גב ופריצות דיסק?

יכולתה של הרפואה הסינית להקל ולשפר את איכות חייהם של הסובלים מכאבי גב ופריצות דיסק מוכחת מחקרית.

מניסיוני הרב בתחום התמחות זה, אני יכול לספר ולהעיד כי הטיפול בדיקור סיני בבעיות גב בכלל ובפריצות דיסק בפרט מביא להקלה משמעותית בכאב, לרוב כבר מהטיפול הראשון, ולשיפור התפקוד ואיכות החיים של המטופלים שלי.

הדיקור הסיני יעיל במיוחד לבעיות אלו משום שהוא:

  • מסייע לשיפור זרימת הדם לאיזור הכואב ולכלל עמוד השדרה
  • מסייע להפחתת העומס והלחץ על מערכת העצבים
  • מסייע להרפיית השרירים ולשחרור חומרים טבעיים משככי-כאב (אנדורפינים)

חשוב לי להדגיש שלדיקור הסיני יש אפקט עמוק ומערכתי, שאינו מתמקד רק בסימפטום ובאיזור הכואב, אלא מטפל באופן מקיף בשורש הבעיה ומביא לתוצאות נהדרות שנשמרות לאורך זמן.

כדאי לציין לטובת מטופלים שאינם מנוסים בדיקור סיני, שהטיפול בדיקור סיני במקרים של פריצה, בקע ובלט דיסק, הוא דיקור דיסטלי למקור הכאב, כלומר, אני מטפל בנקודות (מרידיאנים) שאינן קרובות לאיזור הכאב, אך קשורות ומשפיעות עליו, ובכך למעשה מטפל מרחוק בצורה אפקטיבית ובטוחה יותר.

נוסף על דיקור סיני, בטיפול בבעיות גב ופריצות דיסק אני משלב מספר כלים נוספים בהם אני מתמחה: שיאצו, תרגילי טאי-צ'י וצ'י קונג, הכל, בהתאמה מלאה ומדויקת למצבך.

הטיפול בכאבי גב ופריצת דיסק בקליניקה

בפגישת האבחון וההיכרות ביננו נדבר על הכאב והקושי, אשאל אותך על רמת הכאב, על אופיו, על הקרנות או תופעות נוספות. אשאל גם האם ואיזה אבחון קיבלת מרופא מומחה, האם נטלת תרופות משככות כאב או דלקת, ומה אופי עבודתך או אורח החיים שלך. לאחר מכן אערוך אבחון עפ"י נקודות דופק (ביד).

בהתאם לרמת הכאב, לאבחון על פי נקודות דופק ולנתונים נוספים שיעלו בשיחה, אוכל להתאים לך את הטיפול המדויק והיעיל ביותר בשילוב הכלים העומדים לרשותי בקליניקה. כמו כן, אוכל ללמד אותך כבר בתחילת הטיפול או בהמשכו, תרגילים נוספים אשר יסייעו לך להקל על הכאב במהרה.

ומה לגבי תרופות?

חשוב לי לציין שאין בעיה להמשיך לקחת תרופות כאשר המצב דורש את זה. הטיפול ברפואה סינית אינו סותר או מפריע לנטילת תרופות, והוא יכול לסייע לך להפחית את התלות במשככי-כאבים ומשככי-דלקת עד כדי הפסקה של נטילת תרופות לגמרי.

כלים נוספים – נשימה, טאי-צ'י וצ'י-קונג

כאשר אני מטפל בקליניקה במטופלים הסובלים מכאבי גב ופריצות דיסק, חשוב לי גם ללמד אותם תרגילי נשימה ותרגילי גוף שיסייעו להם לשמור על התוצאות שהושגו בטיפול לאורך זמן ולשמור על התנועתיות והתפקוד של הגוף. פרט להתמחותי בדיקור סיני ושיאצו לבעיות אורטופדיות, אני מדריך צ'י-קונג וטאי-צ'י, ולפיכך ביכולתי לסייע לך גם באמצעות לימוד התרגילים ולהוסיף עוד כלי של ריפוי לטיפול שלך.

תרגילי הצ'י קונג והטאי צ'י שאני מלמד מסייעים לשמור על תוצאות טיפול טובות לאורך זמן, לשפר תנועתיות וזרימת דם וכן מאפשרים לך לקחת חלק פעיל בריפוי בצורה מהנה ובטוחה.

התרגילים הם לא חובה כמובן, ומדובר בתרגילים פשוטים, נעימים ולא מורכבים. למידת התרגילים תיעשה בהתאמה מלאה לקצב שלך, לאבחון ולהעדפה.

לסיכום

אם את או אתה סובלים מכאבי גב מתמשכים, מפריצת דיסק, בלט או סיאטיקה, הגעתם למקום הנכון ואשמח לסייע לכם מניסיוני הרב בתחום זה.

אני מזמין אותך ליצור קשר ולעשות צעד לקראת הקלה מהירה וטיפול בבעיה מהשורש.

אני מבטיח כי ביכולתה של הרפואה הסינית לסייע לך ולקדם אותך לקראת השבת התפקוד והאיזון לעמוד השדרה ולחיים בכלל.

אשמח לייעץ ולענות לכל שאלה,

אני כאן בשבילך,

יריב.