עונת הסתיו על פי הרפואה הסינית

האם גם אתם מרגישים כבר את הסתיו באויר?

אוגוסט חלף לו. אנחנו בעיצומו של חודש ספטמבר. בצידי הדרכים כבר נזקפים החצבים, עוד רגע נשמע את ילדי הגנים שרים על בואו של הנחליאלי, שהוא, כידוע, קמע הסתיו הבלתי מעורער.  גם במכולת ובסופר מתמלאים המדפים בקרמבואים שמבשרים גם הם את בוא הסתיו.

נכון, עדיין חם במהלך היום, חם מאוד ולח, אבל לקראת אחר הצהרים אפשר כבר להרגיש בבירור את רוחות הסתיו וכמו שקורה בתקופה זו בכל שנה, פתאום נתפס הצוואר, פתאום נתפס הגב.

יצא לי השבוע לפגוש בקליניקה ארבעה מטופלים עם גב תפוס, והשבוע טרם הסתיים בכלל. אפילו הגננת של של בתי התקשרה שאשריין לה תור דחוף כי היא מוקפת ילדים ולא יכולה לזוז.

אז למה נתפס לנו הגב או בצוואר מיד עם תחילת הסתיו?

ברפואה הסינית, לכל עונה משויך אלמנט. לעונת הסתיו משויך אלמנט המתכת שבא לידי ביטוי באקלים של יובש. כמו כן, האיברים המשויכים לסתיו הם הריאות והמעי הגס. עפ"י הרפואה הסינית, הסתיו מתחיל ב-21.9, ביום בו אורך היום ואורך הלילה משתווים.

מה בדיוק קורה בסתיו?

רוח מבורכת ונעימה מתחילה לנחם אותנו החל משעות אחר הצהריים. אנחנו שמחים על הרוח הזו אחרי יולי-אוגוסט המבעבעים, אך אם למשל היינו בחוץ עם אותם בגדים קצרים או השארנו את החלון פתוח בלילה, הסיכוי שרוח תיכנס לגופנו עולה, וזה גורם לשרירים להתכווץ ולגב להיתפס. אותה רוח גורמת לנו להתעורר בדרך כלל לפנות בוקר בדיוק בשעה שבה הכי קריר, ואז אנו עשויים לסבול מכאב גב, גרון כואב, שיעול יבש.

במקביל לרוח שנכנסת עם בוא הסתיו יורדות הטמפרטורות, ונוצר למעשה שילוב של רוח וקור שהופכים אותנו פגיעים יותר ונושאים עימם פתוגנים מחוללי מחלה (וירוסים, חיידקים).

האזורים הרגישים לרוח וקור הם באזור הגב התחתון, ובאזור העורף והשכמות. לכן, כאשר רוח וקור נכנסים לגופנו ובמיוחד נוכח שינוי הטמפרטורות הקיצוני בין היום ללילה, נראה בקליניקה לא מעט מטופלים עם כאבי גב או צוואר שנגרמו עקב התפסויות שרירים.

אגב, ניתן לראות את אותה השפעה של הבדלי טמפרטורות והשפעת השילוב של רוח-קור גם בתחילת הקיץ – כאשר נכנסים לפעולה מזגנים ומאווררים, והגב נתפס או מצטננים.

בנוסף לכאבי גב ושרירים תפוסים נפגוש בסתיו בקליניקה גם הצטננויות, דלקות גרון, מחלות נשימה, מיגרנות ועוד.

איך הרפואה הסינית מסייעת להקל על תופעות הסתיו?

הרפואה הסינית מצוינת ויעילה לטיפול בכאבי גב, בבעיות עמוד שדרה ובשרירים תפוסים. אני ממליץ בחום לסייע לגוף להיערך לקור ולרוח שנכנסים ולהגיע לטיפול תומך עוד לפני שהגב נתפס, במיוחד אם אתם רגישים באיזורים אלו ונוטים להיתפס במעברי עונות ובתקופות של שינויי טמפרטורות קיצוניים.

ואם הגב או הצוואר כבר כואבים ותפוסים אני ממליץ עוד יותר לבוא לטיפול ברפואה סינית – דיקור ושיאצו הם טיפולים נהדרים להקלה על גב תפוס ושרירים כואבים. הם מאזנים את הגוף ומסייעים לנו לעבור את חילופי העונות בבריאות מיטבית.

בקליניקה אני תומך במטופלים שלי בעונה זו לא רק בדיקור ושיאצו, אלא גם באמצעות שימוש בכוסות רוח, ייעוץ תזונתי ותרגילי נשימה.

כמובן, הטיפול ברפואה סינית אינו אחיד לכל מי שנתפס לו הגב, והוא מצריך תשאול מעמיק, בדיקת דופק ולשון, על מנת לבדוק אילו מרידיאנים פגועים או אינם מאוזנים ועל מנת לתמוך באופן עמוק ומקיף, ובהתאמה אישית מלאה לכל מטופל.

טיפים לסתיו

נוסף על טיפול ברפואה סינית אני ממליץ ליישם כמה טיפים פשוטים ויעילים:

  1. קחו משהו ארוך בתיק – חולצה ארוכה, צעיף, עליונית דקה – שיהיו זמינים לכם. הימים חמים והלילות קרירים לכן אני ממליץ לקראת ערב להוסיף איזו הגנה מפני הרוח. גם אם נדמה שעוד חם, הרוח כבר שם, אז כשיורדת השמש, פשוט לשלוף מהתיק וללבוש.
  2. הלבישו את הילדים קצת יותר – מאותן סיבות שפירטתי מעל, אני ממליץ מאוד להלביש משהו ארוך לילדים בעונה זו החל משעות אחר הצהריים. לפעמים אנחנו עוד בגינה, הילדים רצים ומזיעים וחשופים לרוח, והם עשויים להצטנן מהר יותר בעונה זו.
  3. לבשו חולצה בלילות – למי שעדיין ישן ללא חולצה, וזאת כדי שהקור לא יחדור אלינו.
  4. התקלחו עם מים חמים בבוקר – כמה דקות של מים חמים על עמוד השדרה בבוקר יסייעו לנו להזרים צ'י ודם לכל האיברים, ולתמוך בגוף אשר חשוף לרוח וקור.
  5. הקפידו על שתייה –  עונת הסתו מאופיינת כעונת יובש, ולכן למרות שהימים פחות חמים ויש תחושה שלא צמאים, היובש מייבש את הגוף ואני ממליץ להקפיד לשתות.
  6. תזונה מיטיבה לעונת הסתיו – אני ממליץ למטופלים שלי לצרוך יותר ירקות שורש כגון לפת, סלרי, פטרוזיליה, וכן דגנים וקטניות. עדיף לבשל את המזון בחום נמוך לזמן ממושך .

אם יש לכם שאלה נוספת ואם תרצו להתייעץ באופן אישי או לקבוע טיפול, אשמח לעמוד לרשותכם.

אני מזמין אתכם ליצור קשר ולתמוך בגופכם ובבריאותכם בטיפול מיטיב, יעיל, עמוק ונעים.

אני מאחל לכם סתיו נעים ובריא.

יריב.