כאבי מחזור ותסמונת קדם וסתית (PMS)

כאבי מחזור ותסמונת קדם וסתית הם בעיה נפוצה בקרב נשים, בעיקר בגיל הפריון. עפ"י סטטיסטיקות ומחקרים בעולם המערבי כ-70 אחוז מהנשים סובלות או תסבולנה מכאבי מחזור ומכאבים ותסמינים שונים לפני המחזור.

כאבי מחזור אינם משהו שצריך "להתרגל אליו"

למרות שמדובר בבעיה נפוצה חשוב לי מאוד לציין כבר בתחילת המאמר שכאבי מחזור ותסמינים של PMS הם לא משהו שצריך להתרגל לחיות איתו. אני מטפל וטיפלתי בקליניקה בנשים רבות' ולצערי לא אחת אני שומע על אמונה או סברה ש"ככה זה", ומחזור זה כואב וצריך להתרגל לזה. זה ממש ממש לא כך, אינך צריכה להתרגל לחיות עם כאבי מחזור קשים, עם כאבי ראש חזקים, נפיחות וכאבים לפני המחזור – אפשר לטפל בתופעות האלו והרפואה הסינית מנוסה מאוד בתחום הטיפול בנשים ומסייעת לנשים רבות להפחית ואף להעלים תופעות של כאבי מחזור ו-PMS.

מהי תסמונת קדם וסתית

תסמונת קדם וסתית, באנגלית – Pre-Menstrual Disorder, או בקיצור PMS, היא תסמונת נפוצה בקרב נשים סביב גיל הפריון אשר מתבטאת בתסמינים שונים בתקופה שלפני הוסת.

עפ"י סטטיסטיקה, התסמונת פוגעת בכ-10-15 אחוז מהנשים בגיל הפריון והיא מוגדרת כתסמונת כאשר התסמינים קשים ופוגעים באיכות החיים משמעותית. עם זאת, חשוב לי להסביר שבפועל נשים רבות עשויות לסבול מאותם תסמינים של PMS בדרגה זו או אחרת, ואין הכרח שכל התסמינים יופיעו בכדי לקבל טיפול ולהקל על הכאבים, כך שהמספרים במציאות גבוהים יותר.

התסמינים העיקריים של תסמונת קדם וסתית הם:

  • כאבי ראש ומיגרנות
  • נפיחות כללית, נפיחות בטנית, תחושת כובד
  • בחילות, סחרחורות ואף הקאות
  • מתח, עצבנות, תחושות עצב ונטייה לבכי ודיכאון.
  • עייפות, הפרעות בשינה
  • אגירת נוזלים
  • התכווצויות וכאבים בבטן התחתונה
  • כאבי גב
  • שלשולים או עצירות
  • גודש בשדיים
  • כאבי שרירים ופרקים
  • תיאבון מוגבר, חשק מוגבר (קרייבינג) לפחמימות ומזונות מתוקים
  • עור שומני, פצעונים (אקנה)

התסמינים יבואו לידי ביטוי החל מעשרה ימים עד שבוע לפני המחזור ועד לקבלת הוסת ואף אחריה.

כאבי מחזור

כאשר הכאבים נמשכים גם במהלך הוסת עצמה אנו קוראים למצב זה – כאבי מחזור.

התסמינים של כאבי המחזור עשויים להיות דומים או חופפים לתסמינים של תסמונת קדם וסתית אך עשויים גם להיות תסמינים שונים במקצת. למשל, יש נשים שאצלן תסמינים כגון רעב, עצבנות, ונפיחות עוברים ברגע קבלת הוסת, ולעומתן יש נשים שאצלן עם קבלת הוסת יתגברו תסמינים אחרים כגון כאבי בטן, שלשולים וכד'.

הגורמים לתסמונת קדם-וסתית וכאבי מחזור

הווסת מתרחשת בגוף במטרה להשיל ולרוקן את רירית הרחם שנבנתה ברחם כהכנה למקרה של הפרייה. כאשר אין הפרייה הרחם מתכווצת במטרה להשיל את הרירית ולשחרר אותה החוצה כדם. בנוסף, הגוף משחרר חומרים פרוסטגלנדינים שאמורים לסייע בהפרשת רירית הרחם החוצה. התכווצויות אלו של הרחם והפרשת פרוסטגלנדינים יוצרים את כאבי המחזור ועשויים לדמות בגוף מצב של דלקת.

כאשר מדובר בתסמונת קדם וסתית (PMS) הגורמים אינם קבועים או חד משמעיים. ישנם גורמים פנימיים וסביבתיים שונים שעשויים להחמיר תסמונת קדם-וסתית ובין היתר רמות הכאב והתסמינים מושפעות מהגורמים הבאים:

  • סטרס ומתח נפשי – סטרס, לחץ, ומתח נפשי לאורך זמן מחמירים תופעות של תסמונת קדם וסתית וכאבי מחזור.
  • חוסר שינה – גם חוסר שינה עשוי להפר את האיזון בגוף ולהחמיר תסמונת קדם-וסתית.
  • תזונה – תזונה חסרה, תזונה לקויה, תזונה מרובת פחמימות ושומנים משפיעה גם היא על תופעות תסמונת קדם וסתית.
  • עישון וצריכת אלכוהול – עישון וצריכת אלכוהול מחלישים איברים הקשורים לזרימת דם ותפקוד הרחם ועשויים לפגוע באיזון הגוף ותפקודו ולפיכך עשויים להחמיר תופעות של כאבי מחזור ותסמונת קדם-וסתית.
  • שינויים הורמונליים – שינויים הורמונליים וחוסר איזון הורמונלי הוכחו אף הם כגורם משפיע על כאבי מחזור ותסמונת קדם וסתית.
  • אנדומטריוזיס – כאבי מחזור קשים עשויים להעיד על מחלה בשם אנדומטריוזיס, מחלה שבה רקמת רירית הרחם חורגת אל מחוץ לרחם וגדלה על פני איברים ורקמות אחרים בגוף, וגורמת לכאבים קשים במיוחד.

הטיפול המערבי בכאבי מחזור ותסמונת קדם-וסתית

הטיפול המערבי בתסמונת קדם-וסתית ובכאבי מחזור הוא טיפול תרופתי בעיקרו וכולל סוגים שונים של משככי כאבים בהתאם לדרגת הכאב וההפרעה לתפקוד.

במקרים חמורים ינתנו גם תרופות נוגדות דיכאון (מקבוצת ה-SSRI) או גלולות נגד הריון שמונעות ביוץ ומנטרלות למעשה את השינויים ההורמונליים שגורמים לתסמונת קדם-וסתית וכאבי מחזור.

המחזור החודשי ותסמונת קדם וסתית בראייה של הרפואה הסינית

עפ"י הרפואה הסינית, כאבי מחזור קשים ותסמונת קדם וסתית אינם כורח או משהו שיש להתרגל לחיות איתו והתרחשותם מעידה על קיומם של חוסר איזון בגוף, תקיעות או חוסר איזון הורמונלי.

הרפואה הסינית מנוסה מאוד ובעלת תוצאות מוכחות בטיפול בתסמינים השונים של תסמונת קדם-וסתית וכאבי מחזור והיא מסייעת לגוף לחזור לאיזון, להקל על הכאבים ולהפחית בעוצמת התסמינים השונים ללא תופעות לוואי ולטווח ארוך.

הרפואה הסינית מחלקת את המחזור החודשי לשלבים שונים ומסתכלת על הוסת וכאבי המחזור כמכלול שמושפע מאיזון כללי של מערכות הגוף, מאיזון הכבד, הטחול והרחם ואיזון הורמונלי גם כן.

בשלבים השונים של המחזור החודשי מתרחשים תהליכים שונים ומופרשים חומרים והורמונים שמשפיעים על בריאות האישה, מצב הרוח שלה ועל תופעות גופניות שונות. כאשר יש חוסר איזון, תקיעות או מצב של חסר בשלב זה או אחר יווצרו סימפטומים בהתאם לאותו שלב.

שלב הדם – ימים 1-7 למחזור החודשי

שלב הדם הוא שלב הדימום למעשה. שלב זה מתחיל מהיום הראשון לוסת ומסתיים עד שבוע לאחר מכן. בשלב זה הרחם מתמלאת בדם ומתחילה להתרוקן בהדרגה. יצירת הדם, הפרשתו, התרוקנות הרחם, כמות ואיכות הדם מושפעים כולם מרמות הצ'י בגוף, מקיומם של תקיעות וסטגנציה ומחוסר איזון, כך שתקיעות או חסר באיברים הקשורים לייצור וזרימת דם כמו הכבד והטחול עשויים להשפיע ליצור מגוון תופעות כגון:

  • כאבים חזקים
  • סחרחורות ובחילות
  • עצירות או שלשול
  • התרוקנות חלקית
  • זרימה לא חלקה
  • זרימה מוגברת
  • מיעוט דם
  • דם כהה ונוכחות קרישים כהים בהפרשות הוסת

שלב היין – ימים 7-14 למחזור החודשי

זהו השלב שבין סיום הוסת למועד הביוץ והוא ואורכו משתנה מאישה לאישה. בשלב זה רמות האסטרוגן עולות בהדרגה עד לביוץ, הגוף מחדש את מלאי הדם לאחר הוסת ומגביר יצירת נוזלים בצוואר הרחם שיקלו על תנועת הזרע וישפרו את סיכויי ההפריה. שלב זה תלוי מאוד ברמות היין (YEN) בגוף ועל כן קרוי כך. כאשר יש חוסר ביין בגוף ייפגע תפקוד הכבד שאחראי לזרימת דם ולאיכות הביוץ. תקיעות או חסר של יין בגוף יכול לגרום בשלב זה ל:

  • יובש (מקשה על תנועת הזרע והתרחשות הפריה)
  • פגיעה ברמות אסטרוגן
  • ביוץ לא מיטבי
  • כאבי ביוץ
  • היעדר ביוץ כלל

שלב היאנג – ימים 14-21 למחזור החודשי

בשלב הזה, שמתרחש לאחר הביוץ, רמות האסטרוגן יורדות והגוף מתחיל להפריש פרוגסטרון כהכנה להשתרשות הביצית המופרית. כתוצאה מעליית הפרוגסטרון וירידת האסטרוגן כמות הנוזלים בצוואר הרחם יורדת וצוואר הרחם נסגר בחזרה. במקביל, הצ'י אמור לעלות בתקופה זו ולבנות דם בהדרגה כדי לרפד את רירית הרחם. אם ישנו חסר צ'י או חוסר איזון אחר הקשור לשלב זה, ההפרייה עשויה לא להשתרש וההריון עשוי שלא להיקלט.

שלב הצ'י – ימים 21-28 למחזור החודשי

זוהי התקופה שלפני הוסת ובה מתרחשת גם התסמונת הקדם וסתית אם ישנן תופעות שלה. בשלב זה רמות הדם והצ'י אמורות לעלות בהדרגה ולהגיע לשיא במקביל לירידה ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון אשר צונחות לגמרי כיומיים לפני הוסת כדי לאפשר את שחרור רירית הרחם ולהפסיק את הזנתה. בשלב זה, מצבים שונים של תקיעות או חסר בצ'י, באיכות הדם, בזרימת הדם או בתפקוד האיברים הקשורים לזרימת ואיכות של הדם ברפואה סינית כגון הטחול והכבד, יגרמו לתופעות שונות של תסמונת קדם וסתית כפי שפירטתי ברשימת התסמינים לעיל.

למעשה, במצב בריא, כאשר מערכות הגוף מאוזנות ופועלות ללא תקיעות או חסר, הוסת תהיה סדירה וללא תופעות חמורות או כאבים לפני ובמהלך הוסת. כמו כן, במצב מאוזן ובריא כמות הדם תהיה מאוזנת וצבעו יהיה אדום בהיר ללא דם חום או שחור וללא קרישים.

הטיפול בתסמונת קדם וסתית וכאבי מחזור באמצעות רפואה סינית

כפי שציינתי קודם לכן, לרפואה הסינית יש ניסיון בעל מאות שנים בטיפול יעיל וארוך טווח בתסמונת קדם וסתית, כאבי מחזור והסדרת וסת לא סדירה.

מניסיוני בקליניקה, לרוב נאבחן אצל אישה הסובלת מתסמונת קדם וסתית מצב של תקיעות או חסר בזרימת הצ'י בגוף, בזרימת הדם, באיכות הדם ובאיברים הקשורים לדם ולרחם – בעיקר הכבד והטחול. עפ"י הרפואה הסינית, האיברים העיקריים שאיזונם חשוב ומשפיע על כאבי מחזור ותסמונת קדם וסתית הם בעיקר הכבד והטחול, ולעיתים נראה גם השפעה שנובעת מחוסר איזון או תקיעות בכליות ובלב.

להלן מספר אבחונים שכיחים אצל נשים הסובלות מתסמונת קדם וסתית וכאבי מחזור:

תקיעות בצ'י הכבד

הכבד אחראי לזרימת הדם בגוף. אצל מטופלות רבות נראה מצב של תקיעות בצ'י הכבד, מצב נפוץ עקב סטרס ומתח. כאשר צ'י הכבד נמצא במצב של תקיעות, המטופלת תעיד על תופעות של נפיחות, כאבי בטן תחתונה, כאבי ראש ועצירות לפני ובמהלך המחזור.

בקרב מטופלות עם תקיעות בצ'י הכבד נראה גם לעיתים תופעה של "לשון סגלגלה" באבחון הלשון. במצב זה נטפל בעיקר באמצעות דיקור בנקודות דיקור אשר אחראיות להנעת הדם והצ'י על מנת למוסס את התקיעות ולהניע.

במהלך הטיפול בקליניקה נתייחס גם להמלצות תזונה מתאימות אשר תומכות בחיזוק הכבד, איזונו וניקוי הכבד מרעלים, כמו למשל תזונה מרובת עלים ירוקים וירקות ירוקים.

חולשה של הטחול

על-פי הרפואה הסינית, הטחול אחראי להזנת הדם ולאיכות הדם. מרידיאן הטחול משפיע על הפקת דם ואנרגיה מהמזון שאנו אוכלים והנעת האנרגיה והדם לכל הגוף.

כאשר יש מצב של חולשה או חסר בטחול, נראה אצל המטופלת השפעה ישירה על הוסת והופעתם של תסמינים של תסמונת קדם-וסתית כמו למשל: כאבי בטן ושלשולים, וסת קצרה, מיעוט דם, סחרחורות וחולשה, עייפות ודיכאון.

במקרים אלו הטיפול בקליניקה יתמקד בדיקור נקודות אשר אחראיות לחיזוק הצ'י והדם, חיזוק הטחול ואיזונו.

במקרים רבים נראה גם מצב של חסר צ'י כללי בגוף, לכן בהרבה מקרים אני מתייחס בטיפול גם למצב הצ'י (אנרגיה) הכללי בגוף, שיפור זרימת הצ'י וחיזוקו אצל המטופלת.

ישנם עוד אבחונים ואיברים הקשורים לתסמונת קדם-וסתית וכאבי מחזור, כמו למשל חולשה בכליות ומצבים של חום ולחות בגוף, אך לצורך ההבנה העמוקה חשוב לי להסביר כי בכל מקרה הטיפול לכל מטופלת אינו טיפול קבוע ואחיד והוא תלוי באבחון המדויק ותשאול מקיף שאני עורך במפגש הראשון.

הטיפול בתסמונת קדם וסתית וכאבי מחזור בקליניקה

ברפואה סינית אנו מטפלים בכל מקרה לגופו ולכן בבואך לטיפול נבדוק ספציפית לגבייך – איפה בגוף יש חסר או תקיעות, ואיזה איבר או מערכת בגוף זקוקים לאיזון וחיזוק. האבחון המעמיק והתשאול המקיף מאפשרים לי להתאים לך טיפול מדויק ומיטיב עבורך.

הטיפול בתסמונת קדם וסתית וכאבי מחזור בקליניקה מבוצע בעיקר באמצעות דיקור סיני, ולעיתים אמליץ על צמחי מרפא לחיזוק הדם והצ'י, לאיזון הכבד ולניקוי רעלים מהגוף. כמו כן, אמליץ לך בטיפול על תזונה מיטיבה לחיזוק הכבד והטחול ולהפחתה של התסמינים לפני הוסת ובמהלכה.

הטיפול בתסמונת קדם וסתית וכאבי מחזור באמצעות רפואה סינית יסייע לך:

  • להקל על כאבים לפני ואחרי הוסת והפחתת עוצמתם
  • לחזק את הדם והצ'י להבטחת איכות דם טובה וזרימת דם חופשית
  • להקל על תסמינים השונים כגון: כאבי ראש, הפרעות שינה, כאבי פרקים והפרעות בעיכול
  • איזון הכבד והטחול כאמצעי להבטחה של זרימת הצ'י בגוף וזרימה של דם איכותי
  • חיזוק הרחם, הסדרת הוסת ואיזון המחזור החודשי לאורך זמן

לסיכום

כאבי מחזור קשים, עצבנות, דיכאון, כאבי ראש, הפרעות עיכול, כאבי פרקים ושאר תסמינים לפני ובמהלך הוסת אינם משהו ללמוד לחיות איתו בשלום. אפשר וממש כדאי להגיע לטיפול ברפואה סינית ולהקל על התסמינים לטווח ארוך. מניסיוני בטיפול בנשים רבות בקליניקה, הטיפול בתסמונת קדם וסתית ובכאבי מחזור באמצעות הרפואה הסינית הוא טיפול יעיל, תוצאותיו נהדרות ואין לו תופעות לוואי.

אם את סובלת מתסמינים כאלו או אחרים של תסמונת קדם וסתית או מכאבי מחזור קשים, אשמח ליעץ לך ולהמליץ על טיפול מתאים.

אני כאן בשבילך,

יריב