דורבן בכף הרגל

מהו דורבן

דורבן בכף הרגל  או בשמו הנפוץ יותר, דורבן, הוא כינוי לתופעה של כאב חד ומתמשך באיזור מרכז העקב בכף הרגל. אנשים הסובלים מדורבן בכף הרגל סובלים מפגיעה באיכות החיים החל מחוסר נוחות בעמידה והליכה, ועד ואי-יכולת לבצע פעילות גופנית וכאבים שמקשים על תפקוד יומיומי.

הדורבן הוא למעשה בליטה של רקמות צלקת או דלקת שנוצרת על פני איזור בכף הרגל שנקרא חתולית הכפית (באנגלית- Plantar (Fasciitis חתולית הכפית היא אחת הרצועות החשובות בכף הרגל, אשר נמתחת מהעקב עד האצבעות ואחראית לייצור הקשת, ששומרת על יציבתנו.

מעבר לכך שמדובר באיזור חשוב, אשר תפקידו מרכזי בבלימת זעזועים ושמירה על היציבה, מדובר באיזור אשר נושא הרבה מתח ומשקל בעת הליכה וריצה. לפיכך, במקרים של פעילות מאומצת או שחיקה (למשל: מעל גיל 50) נוצרים קרעים קטנים אשר גורמים לדלקת באזור או לבליטה קטנה שנוצרת עקב הצטלקות של אותם קרעים. לעיתים ניתן יהיה לראות את הבליטה כזיז קטן בצילום רנטגן (הזיז הזה הוא הסיבה שקוראים לתופעה "דורבן"), אולם לעיתים לא ניתן יהיה לראות את הדורבן בצילום והאבחון יהיה עפ"י סוג הכאב.

היווצרות הדורבן גורמת לכאב חד ועמוק במרכז העקב אשר מופיע בהתחלה בדריכה ראשונה, למשל, אחרי קימה מהמיטה בבוקר, ועשוי לעבור אחרי הליכה של מספר צעדים. במקרים מסוימים ובמקרים של החמרה הכאב יהפוך לכאב קבוע במשך רוב שעות היום בעמידה ובהליכה, ואף עשוי לגרום לצליעה.

הטיפול המערבי בדורבן

הטיפול המערבי בדורבן יכלול לרוב התאמת מדרסים, מנוחה ושימוש במשככי-כאבים או זריקות למקום הפגוע במקרים חמורים יותר. לצערנו אין לרפואה המערבית פתרון לבעיה זו והטיפול מתמקד ברובו בהפחתת הכאב.

החדשות הטובות הן שביכולתה של הרפואה הסינית לטפל בצורה מהירה ומקיפה בדורבן ולהביא לשיפור משמעותי והקלה בכאב. בטיפול הדרגתי בשילוב תרגילים וטיפים להתנהלות נכונה, ניתן לרפא את האיזור ולהשיב את הכף הרגל לתפקוד מלא ללא כאבים.

מניסיוני הרב בטיפול בדורבן בקליניקה שלי, חשוב לי לציין שניתן להגיע לתוצאות נהדרות ולהקלה משמעותית בכאבים באמצעות דיקור סיני וכלים נוספים (כפי שארחיב מיד).

דורבן – גורמים וסטטיסטיקה

כ-10-15% מהאוכלוסייה סובלים מדורבן. כאשר אנו מדברים על קבוצות סיכון וגורמים להופעת הדורבן נוכל לראות כי הגורמים המשפיעים הם גופניים וסביבתיים: גיל, אורח חיים, סוג נעליים וסוג העבודה.

באופן סטטיסטי, הסיכון לדורבן גובר מעל גיל 50 וכן אצל מטופלים עם משקל עודף או מטופלים צעירים אשר רצים, הולכים או עומדים הרבה. כמו כן, ניתן לראות הופעת הדורבן אצל מטופלות אשר הולכות על עקבים באופן קבוע, וכן אצל מטופלים שהולכים הרבה בנעלי אצבע.

הטיפול בדורבן ברפואה הסינית

ברפואה הסינית ניתן לאבחן ולהסביר את תופעת הדורבן עפ"י גיל המטופל, מצבו הבריאותי, ועפ"י התייחסות לאיברים פנימיים אשר אחראים לתפקוד כף הרגל, ובעיקר איזור העקב והרצועות.

הופעת הכאב והדורבן מתוארים ברפואה סינית כסטגנציה של דם, כך שבטיפול בדיקור סיני אתן דגש להזרמת דם וצ'י (אנרגית חיים) לאיזור, הן באמצעות דיקור באיזור הפגוע עצמו, והן באמצעות דיקור בנקודות אחרות אשר אחראיות על איזון איברים פנימיים הקשורים לתפקוד כף הרגל והרצועות.

במטופלים צעירים יותר, עד גיל 50, אשר נוטים לבצע פעילות גופנית באופן לא רציף או לא מאוזן, כגון ריצה או הליכה, ואשר ניתן לראות אצלם שחיקה על רקע נעילת נעלים לא נכונות כגון נעלי אצבע ועקבים, נראה שחיקה של איזור חתולית הכפית והופעת דורבן על רקע של חולשה או חוסר דם בכבד ובטחול. במטופלים אלו , אטפל בדיקור באמצעות דיקור סיני בנקודות הקשורות לאיזון של הכבד והטחול בנוסף להזרמת דם ושיקום של האיזור הפגוע.

במטופלים מבוגרים יותר, מעל גיל 50, ישנה שחיקה טבעית של הרקמות, של מסת השריר וירידה ברמות האנרגיה בגוף אשר יוצרים מצב של חולשת הכליות (חוסר יין בכליות) ויוצרים למעשה נוקשות של כף הרגל, ושחיקה של הרצועות, וזאת משום שהכליות הן האיבר האחראי לתפקוד כף הרגל עפ"י הרפואה הסינית. לפיכך, במטופלים אלו אטפל באמצעות הדיקור הסיני בנקודות הקשורות לאיזון הצ'י בגוף וחיזוק הכליות, וזאת בנוסף להזרמת דם ואנרגיה (צ'י) לאיזור הפגוע.

בפגישת האבחון בקליניקה, אבדוק איתך את חומרת הכאב, את רמת המוגבלות אם ישנה, וכן אשאל שאלות לגבי אורח חייך, סוג הפעילות הגופנית, אופי עבודתך ונתונים חשובים נוספים. בדרך זו, אוכל להגיע לאבחנה טובה ולהתאים לך טיפול מדויק ומקיף בשורש הבעיה. הטיפול העיקרי יהיה לרוב באמצעות דיקור סיני.

בנוסף לדיקור סיני, אוכל ללמד אותך במסגרת הטיפול תרגילים ומתיחות לשיפור גמישות כף הרגל ושמירה על הרצועות. נוסף על כך, אמליץ על מעבר לנעליים שטוחות ונוחות אשר מתאימות לאופי עבודתך ולאורח חייך.

לסיכום

דורבן הוא מצב רפואי אשר פוגע באיכות החיים. באמצעות  הטיפול ברפואה סינית אוכל לשפר את איכות החיים שלך ולסייע לך לחזור לפעילות יומיומית מלאה.

הטיפול בדיקור סיני יכול לסייע גם לך בטיפול מהשורש בתופעה של דורבן ולהביא להקלה בכאב כבר מהטיפול הראשון. באמצעות הדיקור הסיני ניתן להזרים דם וצ'י לאיזור הפגוע, לשקם את הרצועות בכף הרגל שלך, ולרפא את הדלקת.  מניסיוני בקליניקה ניתן להגיע לתוצאות נהדרות בטיפול בדורבן – החל מהקלה הדרגתית בכאבים ושיפור הרגישות בדריכה ועמידה ועד לריפוי מלא.

אשמח לסייע וליעץ לך וכמו תמיד,

אני כאן בשבילך,

יריב.