כאבי כתפיים, הסתיידות וכתף קפואה

בעיות כתפיים וכאבי כתפיים – הקדמה

בעיות וכאבים באזור הכתף הם מצב נפוץ אצל חלק ניכר מהאוכלוסייה, וזאת, בין היתר, בשל המבנה המיוחד והמורכב של מפרק הכתף.

בעיות כתף נפוצות יותר אצל מטופלים מעל גיל 40 וכן בקרב אנשים אשר עובדים בעבודה פיזית ומונוטונית עם הידיים (אנשי מחשבים, מורים, גננות, ספרים, פועלי בנין ועוד). במקרים אחרים, נראה בעיות באזור הכתף שנגרמו עקב נפילה או תאונה (טראומה) או עקב פריצת דיסק צווארית, שמקרינה לאזור הכתף והזרועות.

כאשר אנו מדברים על בעיות בכתף אנו מתכוונים לכאבים, פגיעות ודלקות באזור מפרק הכתף ולמגוון מצבים רפואיים מוכרים, אותם אני פוגש בקליניקה, החל מדלקת בגידי הכתף, בורסיטיס, קרעים בגידי הכתף, הסתיידות בכתף וכתף קפואה.

מבנה הכתף ומפרק הכתף

כאמור, הכתפיים שלנו הן בעלות מבנה מיוחד ומורכב, ולפיכך אזור זה בגוף פגיע למגוון רחב יותר של בעיות. מפרק הכתף הוא מפרק סינוביאלי (כדורי, סיבובי) אשר עטוף ברקמות רכות כגון גידים, שרירים וכיסי נוזלים (בורסות) שתפקידם ביחד, להגן, לרפד, לייצב ולאפשר תנועתיות רחבה לכתף.  

בעיות כתפיים נפוצות

להלן מספר סוגים של בעיות כתפיים נפוצות ומצבים דלקתיים בבהם אני מטפל בקליניקה:

דלקת בגידי הכתף

הכוונה היא לרוב למצבי דלקת בשרירים שמסביב לאזור הכתף ומפרק הכתף. הדלקות הנפוצות הן דלקות בשרירים ובגידים שמסביב לכתף, באזור השרוול המסובב (Rotator Cuff), אשר בנוי מ-4 שרירים פנימיים (Supraspinatus, Infraspinatus, Teres Minor, Subscapularis). כמו כן, ישנן דלקות כתפיים שמקורן בשריר הזרוע הדו-ראשי (Biceps Brachii).

דלקת בגידי הכתף תגרום לכאבים ותופעות דלקת כגון חום מקומי ונפיחות. כאשר הדלקת מתמשכת עשויה להיגרם מגבלה בתנועת מפרק הכתף וירידה הדרגתית בטווח התנועה של מפרק הכתף.

בורסיטיס

בורסיטיס הוא שם כולל לדלקות בורסה במספר אזורים בגוף, ובין היתר בכתף. נוסף על בוריסיטיס הכתף ניתן לראות מצבים של בורסיטיס במפרק הברך, המרפק ועוד.

בורסה היא שקיק של נוזל אשר ממוקם בין גידים ושרירים לבין העצמות ותפקידו למנוע חיכוך. כאשר שקיק זה נפגע, יופיעו אצל המטופל כאבים חדים שאינם תלויים בתנועה וסימני דלקת כגון אדמומיות, חום של האזור ומגבלה בתנועה (עקב אי-יכולת להניע את האזור הכואב).

בורסיטיס הכתף יכול להיגרם עקב לחץ פתאומי על השקיק במקרים של נפילה או תאונה (טראומה) וכן עקב לחץ ועומס מתמשכים במקרים של עבודה עם הידיים, ובעיקר אצל מורים ואנשי מחשבים.

לעיתים ניתן יהיה לאבחן בוריסטיס של הכתף רק באמצעות MRI, וזאת משום שהתסמינים דומים לדלקת בגידי הכתף.

קרעים בגידי הכתף (קרע חלקי/קרע מלא)

קרעים בגידי הכתף עשויים להיגרם עקב שחיקה של הגידים בגיל מבוגר, עקב פציעות ספורט (שחייה למשל), עקב עבודה פיזית קשה ומונוטונית (סבלות, צביעה), וכן עקב פגיעה או טראומה במקרה של תאונה, נפילה או פריקות חוזרות של מפרק הכתף.

הסתיידות הכתף

הסתיידות הכתף היא מצב דלקתי אשר נגרם עקב הופעת משקעי סידן בגידי הכתף. במצב זה המטופל יתלונן על כאבים וקושי בהפעלת הכתף. ההסתיידות פוגעת בגידים המחברים את שרירי ה-Rotator Cuff, קבוצת שרירים אשר אחראית להפעלה וייצוב של הכתף, וברוב המקרים נראה פגיעה בגיד ה-Supraspinatus.

כתף קפואה

כתף קפואה (Frozen Shoulder) היא תהליך פתולוגי דלקתי נפוץ, אשר מתבטא בכאבים מתמשכים באזור הכתף ובמגבלה בתנועה אשר מחמירה עם הזמן וגורמת לירידה בטווח התנועה של מפרק הכתף עד כדי אי יכולת להרים, לסובב או להניע את הכתף והזרוע.

כ-2-5 אחוז מהאוכלוסייה יסבלו מכתף קפואה בשלב זה או אחר של החיים. התופעה שכיחה יותר בקרב נשים וכן אצל מטופלים הסובלים מסכרת, תת-פעילות של בלוטת התריס ומחלות אוטואימוניות. כתף קפואה נפוצה יותר גם בקרב מטופלים מעל גיל 40, בעקבות שחיקה טבעית של מפרק הכתף, השרירים והגידים.

תסמונת כתף קפואה מתפתחת במספר שלבים בהתאם לרמת הכאב ומידת ההגבלה בתנועה: בתחילה יופיעו כאבים באזור הכתף בעיקר לאחר שינה או לאחר מספר שעות בהן לא הופעל מפרק הכתף. בהמשך יופיעו תסמינים וכאבים בדומה למצבי דלקת וניתן יהיה להבחין בכאב וקושי בעת הפעלת מפרק הכתף – קושי להרים דברים, קושי להסתרק, קושי לסגור חזייה ועוד. בשלב מתקדם ייגרם כאב קבוע ומתמשך ברוב שעות היום.

בשל הכאבים המתמשכים אשר מחריפים עם הזמן, אדם הסובל מכתף קפואה יפעיל את מפרק הכתף פחות מכרגיל עד כדי הימנעות מוחלטת מהזזת אזור הכתף והזרוע. בעקבות הימנעות זו נוצרות הידבקויות בגידים ובשרירים אשר מביאות להחמרה והגבלה גדולה יותר בתנועת מפרק הכתף עד כדי קיבעון תנועתי כולל של האזור.

הטיפול המערבי בבעיות וכאבי כתפיים

הטיפול הרפואי-מערבי בבעיות וכאבים בכתף דומה ברוב המצבים הרפואיים שתוארו לעיל והוא כולל המלצה לטיפולי פיזיוטרפיה, שימוש במשככי-כאבים ונוגדי-דלקת וזריקות סטרואידים (קורטיזון) לאזור הכואב. במקרים חמורים יומלץ על ניתוח של מפרק הכתף, אך לצערנו, במקרים רבים נראה מגבלה בטווח התנועה של הכתף לאחר הניתוח, ולכן ההמלצה היא לגשת לניתוח רק במקרים של קרע מלא.

הטיפול בבעיות כתפיים ברפואה הסינית

הטיפול ברפואה סינית הוכח במסגרת מחקרים רבים כטיפול יעיל במיוחד לבעיות כתף שונות ובמיוחד במקרים של דלקות, קרעים, הסתיידות וכתף קפואה. באמצעות דיקור סיני ניתן לרפא דלקת, להזרים דם לאזור, לשקם את השרירים והרצועות ולעודד את הגוף להפריש משככי כאבים טבעיים.

מניסיוני הרב עם מטופלים הסובלים מכאבים בכתף, הטיפול בדיקור סיני בשילוב שיאצו בקליניקה מביא לתוצאות מצוינות:

  • הקלה בכאב  – לרוב נראה הקלה בכאב כבר לאחר הטיפול הראשון.
  • שיפור בטווח התנועה של הכתף – לצד הקלה בכאבים נראה גם שיפור בטווח התנועה של מפרק הכתף. במצבים שתוארו לעיל כגון: דלקת, קרע חלקי ועוד, הכאב גורם למטופל להימנע מהזזת הכתף, לירידה בטווח התנועה ופגיעה בתפקוד היומיומי עקב כך. הטיפול בדיקור סיני ישפר את זרימת הדם והצ'י (האנרגיה) לאזור הכואב והפגוע וככל שהכאב יפחת והדם יזרום לאזור נראה שיפור גם בטווח התנועה של הכתף. ברוב המקרים ניתן להחזיר את הכתף לטווח תנועה מלא בשילוב של דיקור סיני ותרגילים שאני מלמד בקליניקה.
  • זירוז ההחלמה הטבעית וריפוי מצבי דלקת – הדיקור הסיני יסייע לך להגיע לריפוי הדלקת באזור הכתף ויעודד את יכולת ההחלמה הטבעית של הגוף. דיקור סיני הוא טיפול שמסייע לגוף לרפא את עצמו – הדיקור משחרר אנדורפינים (משככי כאבים) ומגביר זרימת דם וצ'י ולפיכך ניתן לא רק להקל בכאבים אלא גם להגיע לריפוי וטיפול לעומק בבעיה.

שילוב תרגילי כתף בטיפול

במסגרת הטיפול בקליניקה אוכל ללמד אותך תרגילי גוף להנעת הכתף, שיפור זרימת הדם לאזור ושיפור טווח התנועה של הכתף באופן הדרגתי. את התרגילים ניתן לבצע עפ"י הדרכתי ובהתאם לרמת הכאב ולמצבך.

מניסיוני, תרגילים אלו בשילוב עם הדיקור הסיני מאיצים את תהליך ההחלמה ומסייעים למטופל לשפר משמעותית את הטווח התנועה של הכתף.

בעיות וכאבים בכתף – סיכום

מניסיוני הרחב בטיפול בבעיות כתף בקליניקה אני רואה תוצאות נפלאות לטיפול בכאבים, דלקות, הסתיידות וכתף קפואה באמצעות הרפואה הסינית. כבכל טיפול, יש חשיבות לעיתוי בו מגיעים לטיפול ולכן חשוב לי לומר לך שכדאי להגיע ולטפל בבעיה עוד לפני שהיא הופכת כרונית, ולפני שמגבלות בטווח התנועה של הכתף מתקבעות. אני סבור שניתן לעזור ולהקל בכל שלב, אך ככל שמגיעים מוקדם יותר לקליניקה ניתן לראות שיפור מהיר יותר ותוצאות טובות יותר.

אשמח לייעץ לך ואני זמין לכל שאלה,

אני כאן בשבילך,

יריב.