טיפול טבעי בפיסורה

הקלה על כאבי פיסורה – טיפול טבעי בטחורים ופיסורה

טחורים ופיסורה הן שתי בעיות שונות זו מזו, אך שתיהן מסבות סבל וכאב רב, בעיקר כשהן חמורות, או הופכות לכרוניות. המשותף לשתיהן הוא האזור בגוף בו הן מופיעות, שהוא המקטע האחרון של המעי הגס – הרקטום (שנקרא גם חלחולת), התעלה האנאלית, ופי הטבעת (שנקרא גם אנוס). חלקו התחתון של אזור זה עשיר בכלי דם ובתאי עצב ולכן, הוא רגיש מאד לכאב. הכאב הוא אחד ההיבטים שמשפיעים מאד על הסלמת הבעיה וגם על הפיכתה לכרונית, משום שניסיונותיו של המטופל להימנע ממנו, גורמים לו לעיתים להתאפק מלתת צואה ואף מחמירים את כיווץ השרירים ומקשים על הרפייתם – שני דברים שמחמירים את הבעיה ומעכבים את החלמתה.
היבט נוסף חשוב שמשפיע על התפתחות הבעיה ועל הדרך לריפוי שלה הוא, שזהו אזור פעיל תמידית ואי אפשר "לפרגן" לו מנוחה מלאה לפרק הזמן הדרוש להחלמה.
אך לפני שמתחילים לדבר על טיפול טבעי בפיסורה ובטחורים, חשוב להבין מהם בדיוק.

כיצד יודעים אם מדובר על טחורים או פיסורה ומה ההבדל ביניהם?

  • טחורים הם כלי דם שהתרחבו ויכולים להיות פנימיים, בחלק התחתון של  הרקטום, או חיצוניים, מסביב לפי הטבעת. כשהטחורים פנימיים, הם אינם נראים לעין, אך לפעמים הם עלולים לצנוח ולבצבץ מחוץ לפי הטבעת.
  • פיסורה היא קרע, או סדק בתעלה האנאלית (תעלת פי הטבעת). למעשה, זהו פצע לכל דבר, אך בדרך כלל קשה לו יותר להתרפא מאשר לפצע שנמצא במקום אחר, בגלל הלחצים התמידיים שממשיכים לפעול עליו ובגלל שהכיווץ בשרירים באזור מפריע לזרימת הדם הנחוצה לריפויו.

גם בפיסורה וגם בטחורים, אחד הסימנים הנפוצים הוא דם בצואה, אם כי, צואה דמית יכולה להצביע על בעיות נוספות כגון פוליפים במעיים, דלקות מעי וגידולים ולכן, כאשר מופיע דם בצואה, חשוב מאד לפנות לאבחון בהקדם האפשרי.

מהם הגורמים להופעת פיסורה או טחורים?

  • הרגלים ואורח חיים – סטרס ממושך, ישיבה מרובה, חוסר בפעילות גופנית – אלה פוגעים בפעולה החלקה של מערכת העיכול  ותורמים לכיווץ יתר של השרירים. כאשר שרירי הסוגרים של פי הטבעת (יש סוגר פנימי וסוגר חיצוני) מכווצים מדי, לצואה קשה יותר לצאת ונדרש יותר מאמץ כדי להוציאה. מאמץ יתר גורם לעלייה מופרזת בלחץ התוך בטני, שעלולה לפגוע בכלי הדם וברקמות הרכות באזור.
  • תזונה בלתי מאוזנת – חוסר בסיבים תזונתיים, במינרלים וויטמינים ושומנים מפר את האיזון של הפלורה (אוכלוסיית החיידקים הטבעית השוכנת במעיים ומסייעת לעיכול), פוגע בתנועת המעי (פריסטלטיקה) ומשפיע על מרקם הצואה. כאשר הצואה קשה ויבשה היא עלולה לפצוע רקמות כשהיא עוברת בדרכה החוצה וכך גם כאשר היא רכה, תכופה מדי וחומצית מדי.
  • חוסר בנוזלים – אי שתייה מספקת יגרום למחסור בנוזלים הדרושים לפעולת העיכול ולצואה יבשה וקשה.
  • עצירות – יכולה לנבוע מכל הגורמים שהוזכרו עד כה וגם כתוצאה ממחלות שונות, מטיפולים תרופתיים למיניהם ומשינויים הורמונליים (למשל, בהריון, או בגיל המנופאוזה).

טיפול בפיסורה טבעי – מה זה אומר?

הרפואה המערבית מציעה גם לפיסורה וגם ולטחורים טיפולים שמרניים, לצד טיפולי פולשניים (כירורגיים), בהתאם לחומרת המצב. כאן חשוב להבהיר, שגם כאשר טיפול בפיסורה וטחורים הוא שמרני, הוא אינו בהכרח טבעי. הכלל המנחה כל טיפול טבעי הוא הגשת סיוע ותמיכה לגוף מבלי לפגוע בו. טיפול כזה יכול לעשות שימוש במגוון טכניקות ומניפולציות וגם בחומרים למיניהם (תרופות, מזונות, חליטות, טינקטורות וכד'), אך הוא לעולם לא יפגע בשלמות הגוף או יחדיר אליו חומרים מזיקים.
לדוגמא, משחה לפיסורה טבעית, שונה בהרכבה מתכשירים המפותחים על ידי חברות התרופות המסחריות. היא אינה מכילה כימיקלים וחומרים מלאכותיים ומבוססת בעיקר על שמנים ותמציות ממקור צמחי.

טחורים או פיסורה – טיפול טבעי לפי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית ניגשת לאבחון ולטיפול בבעיה גופנית מתוך תפיסת מחלה כתוצר של חוסר איזון באחד (או יותר) מן ההיבטים בגופו ובחייו של המטופל. שלא כמו ברפואה המערבית שמתייחסת למחלה כאל השחקנית הראשית וברוב המקרים מטפלת רק בסימפטומים שלה, הרפואה הסינית מתמקדת במטופל וחותרת להגיע אל שורש הבעיה ולטפל בסיבות שגרמו למחלה ולא רק בביטוייה הנראים לעין.
מטפל ברפואה סינית מציע לסובלים מטחורים או פיסורה טיפול אלטרנטיבי שיכול להחליף את הטיפול המערבי, או להשתלב כחלק ממנו.
טיפול טבעי לפיסורה וטחורים לפי גישה זו יתחיל באבחון יסודי ומקיף הנוגע לכל היבטי החיים של המטופל: הרגלים (תזונה, שינה, פעילות גופנית, צריכת חומרים מזיקים, נטילת תרופות), תנאי חיים אליהם המטופל חשוף (סביבת הבית, העבודה, שגרת היום-יום), נטיות אישיות, נטיות פיסיולוגיות וגנטיות, בדיקה פיסית של סממני העור, הלשון, הריריות, הציפורניים, הדופק ואחרים, אבחון חסימות אנרגטיות, והיבטים נוספים.
מטרתו של תהליך האבחון היא להגיע למסקנות לגבי עודף או מחסור בחום ובלחות במערכת העיכול וכן, לזהות מקרים של חומציות יתר או רעילות במעיים. בהתאם למסקנות הללו, תורכב תכנית הטיפול.

טיפול בפיסורה ובטחורים ברפואה הסינית

הטיפול מורכב בדרך כלל מהכלים הבאים אם כי, לא בהכרח יכלול את כולם:

  • דיקור סיני – טכניקה יעילה ביותר בהשפעתה על המעיים ועל כלל מערכת העיכול.
  • המלצות תזונתיות – ברוב המקרים, יומלץ על תזונה עשירה בסיבים מלווה בשתיית מים מרובה ועל הפחתה בצריכת קפאין.
  • תוספי תזונה – לרוב, מינרלים וויטמינים שונים הקשורים בפעולת עיכול תקינה, דוגמת מגנזיום המסייע בהרפיית השרירים ולעיתים גם פרוביוטיקה עם או ללא תוספת של אנזימי עיכול.
  • צמחי מרפא – בצורה משחה, טינקטורה, חליטה או אחרת, בהתאם למצבו ולצרכיו של המטופל.
  • תרגילים גופניים ותרגילים להפגת מתח נפשי – המטפל יוכל להדריך את המטופל לגבי תרגילים שיסייעו לאזן את פעולת המעי וגם על תרגילי נשימות ומדיטציה להפגת סטרס, שהוא אחד הגורמים לעצירות ולבעיות במערכת העיכול.

שמי יריב כליף ואני מומחה לרפואה סינית עם שנות הכשרה וניסיון רבות. בטיפול אני משלב בין טכניקות וכלי ריפוי רבים ומגוונים, אותם אני מתאים לכל מטופלת ומטופל בדיוק לפי צרכיהם ומתוך הקשבה מלאה להעדפותיהם ולקצב האישי שלהם.

למידע נוסף ולתיאום פגישה, צרו קשר:

בטלפון: 052-249-6551 |  באימייל: yarivkal@gmail.com  | או בהשארת פרטים כאן, ואחזור אליכם