הטיפול בפיברומיאלגיה ברפואה סינית

מהי פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה (בעברית – דאבת השרירים) היא תסמונת המאופיינת בכאב כרוני מפושט (כלומר, בכל הגוף) של שרירים וגידים, ובתופעות נוספות כגון:

  • עייפות כרונית
  • הפרעות שינה
  • הפרעות עיכול
  • הפרעות ריכוז ומצב רוח

בתסמונת זו נשלחים אותות של כאב לכל חלקי מערכת השריר והשלד, ולפיכך הכאב בתסמונת זו הוא כאב כרוני, קבוע בכל חלקי הגוף, והוא הסימפטום המרכזי שגורם לסובלים מהתסמונת לפנות לרופא.

חשוב לי לציין כי מדובר בתסמונת מאוד לא פשוטה, אשר פוגעת פגיעה משמעותית באיכות החיים, ומגבילה את הסובלים ממנה בתפקוד יום-יומי. לצד הקושי בתפקוד והכאבים הקבועים בכל הגוף, קיים גם קושי רגשי-נפשי, משום שהמחלה פוגעת במצב הרוח ובריכוז.

חולי פיברומיאלגיה רבים עוברים שנים של כאב ותשישות ומסלול ארוך ומייגע עד האבחון. במקביל, הם נאלצים להתמודד עם ביקורת הסביבה עקב הפגיעה בחיי היום-יום והמודעות הנמוכה לתסמונת בציבור. הקושי הוא קושי כפול – קושי פיזי ונפשי שנגרם מהמחלה, וקושי רגשי ונפשי שנובע מתגובות הסביבה ("לא יכול להיות שכואב לך כל הזמן", "למה את תמיד עייפה?" "אתה עצלן" וכו').

פיברומיאלגיה – היסטוריה, גורמים וסטטיסטיקה

השם "פיברומיאלגיה" פירושו למעשה "כאבי שרירים". Fibro = רקמה סיבית, My = שריר ו-algia = כאב.

מדובר בתסמונת "חדשה" יחסית, אשר הוכרה והוגדרה באופן מסודר בספרות הרפואית רק בסוף שנות ה-80, למרות שישנם תיאורים ותיעודים של המחלה כבר מהמאה ה-19. פיברומיאלגיה מוגדרת כתסמונת, משום שהיא מורכבת מאוסף של סימפטומים ואבחונה נעשה על דרך השלילה – ראשית שוללים מצבים רפואיים ומחלות אחרות שיש להם סימפטומים דומים, ורק לאחר שנשללו מגיעים לאבחון של התסמונת.

התסמונת פוגעת ב- 3-4% מהאוכלוסייה, ועפ"י נתונים סטיסטיים היא פוגעת יותר בנשים, ובעיקר בנשים בטווח הגילאים 30-60.

מהם הגורמים לפיברומיאלגיה?

הגורמים לפיברומיאלגיה אינם מוכחים באופן מוחלט. הוכח במחקרים כי ישנו מרכיב גנטי מסוים, וכן ידוע שהתסמונת יכולה לפרוץ לאחר טראומה פיזית (תאונה, מחלת ויראלית, פציעה וכד') וכן לאחר טראומה נפשית (פיגוע, מלחמה, התעללות) או סטרס קיצוני מתמשך.

פיברומיאלגיה סימפטומים עיקריים ומשניים

כאב כרוני

כאמור, הסימפטום העיקרי בפיברומיאלגיה הוא כאב מפושט בשרירים וגידים, אשר נמשך מעל ל-3 חודשים. רמות הכאב עשויות להשתנות בהתאם לשינויים במזג אויר, מצב רוח, רמת סטרס, רמות הורמונליות ורמת פעילות גופנית, אך תמיד תהיה רמה מסוימת של כאב קבוע בכל הגוף. בתחילה, יכול הכאב לפרוץ באיזור מסוים ומשם להתפשט. הכאב יתואר בכל מיני דרכים ע"י מטופלים: נוקשה, שורף, דוקר, תחושה של נימול וזרמים חשמליים, כאב פנימי "בעצמות" ועוד.

עייפות כרונית

עייפות כרונית ותשישות הן תלונה עיקרית ומרכזית אצל חולי פיברומיאלגיה בנוסף לכאבים. רמות העייפות משתנות מאדם לאדם אך לרוב תהיה נוכחות של עייפות מתונה עד קיצונית אצל כמעט 90 אחוז מהלוקים בתסמונת.

תופעות העייפות כוללות תחושה של תשישות כמו "לפני מחלה", או כמו במקרים של חוסר שינה. העייפות אינה תקופתית ולרוב תהפוך כרונית ברמה זו או אחרת. כמו כן יתוארו תחושות של ירידה באנרגיה, ירידה ברמת התפקוד היום-יומי עקב עייפות, ירידה ביכולת או חשק לפעילות גופנית ועוד.

מאחר שתלונה על תשישות היא מרכזית הן בפיברומיאלגיה והן בתסמונת תשישות כרונית (CFS) יש לוודא במהלך האבחון כי אין מדובר בתסמונת תשישות כרונית.

הפרעות שינה

מרבית חולי פיברומיאלגיה סובלים מהפרעות שינה שונות ומהפרעה בשלב השינה העמוקה, אשר גורמת לכך שגם אם נרדמים בקלות השינה אינה אפקטיבית.

הפרעות השינה עשויות להתבטא במגוון דרכים:

  • תחושה של עייפות וכבדות גם לאחר לילה שלם של שינה, תחושה שהשינה אינה מספקת.
  • הפסקות נשימה והתעוררויות מרובות במהלך הלילה.
  • התכווצויות שרירים במהלך השינה
  • תסמונת רגל חסרת מנוח (Restless Leg Syndrome)

חשוב לי לומר שהפגיעה באיכות השינה והפרעות השינה מגבירות תסמינים אחרים של פיברומיאלגיה כגון כאבים, ירידה במצב הרוח והתפקוד, כאבי ראש והפרעות ריכוז, כך שנוצר למעשה מצב של "ביצה ותרנגולת" וקשה לעיתים להבחין מה החמיר את מה ומה גרם למה.

כאבי ראש ומיגרנות

חולי פיברומיאלגיה רבים יסבלו גם מכאבי ראש ומיגרנות. ברוב

המקרים מדובר בכאב ראש מסוג Tension Headache אשר נובע מכיווץ כרוני בשרירי הצוואר.

הפרעות עיכול

חלק מהלוקים בפיברומיאלגיה יסבלו בשלב זה או אחר מהפרעות עיכול שונות לרבות:

  • עצירויות
  • שילשולים
  • מעי-רגיז
  • נפיחות
  • בחילות

הפרעות ריכוז וחשיבה

הפרעות השינה מהן סובלים הלוקים בפיברומיאלגיה גורמות לאורך זמן להפרעות בריכוז ובתפקודים קוגנטיביים. עם או בלי קשר לקיומן של הפרעות שינה, חולים רבים ידווחו על ירידה ביכולת הריכוז והחשיבה, או תחושה של "ערפל" לצד תופעות כגון שכחה, בעיות קשב וריכוז, קושי בהתמצאות ובלבול.

הפרעות מצב רוח, דיכאון וחרדה

רוב הלוקים בפיברומיאלגיה ידווחו על ירידה במצב הרוח וזאת עקב הירידה בתפקוד, תסמיני הכאב, העייפות הכרונית ותגובות הסביבה למחלה. לא כל הסובלים מפיברומיאלגיה יסבלו מדיכאון וחרדה אך נוכחות של דיכאון וחרדה בחייהם של הלוקים בתסמונת קיימת בשיעור של כ-40 אחוז.

תסמינים נוספים

ישנם תסמינים נוספים אשר עשויים להופיע אצל חולי פיברומיאלגיה לרבות:

  • הפרעות בסדירות המחזור החודשי אצל נשים
  • בעיות במערכת השתן (דלקות חוזרות, השתנה תכופה)
  • אלרגיות
  • יובש בעיניים
  • רגישות יתר לאור ורעש

אבחון פיברומיאלגיה

כפי שהזכרתי בהתחלה, תהליך האבחון של תסמונת הפיברומיאלגיה הוא תהליך ארוך ולפעמים מייגע עבור המטופל.

אבחון פיברומיאלגיה מבוצע לרוב ע"י ראומטולוג. מאחר שמדובר בתסמונת, אשר תסמיניה דומים למחלות ומצבים אחרים, תבוצענה קודם כל בדיקות לשלילת מחלות ומצבים בריאותיים אחרים, ורק לאחר שנשללו מצבים אחרים ובשיתוף בדיקה של 18 נקודות רגישות בגוף, ניתן יהיה לאבחן כי אכן מדובר בפיברומיאלגיה.

מצבים רפואיים ומחלות אחרות שיש לשלול בטרם אבחון פיברומיאלגיה כוללים בין היתר:

  • בעיות בבלוטת התריס
  • מנופאוזה (תסמיני גיל המעבר)
  • טרשת נפוצה
  • דלקות מפרקים
  • תסמונת תשישות כרונית – CFS

בהקשר זה אציין כי תסמונת הפיברומיאלגיה אינה מוגדרת כמצב דלקתי בגוף ולכן במקרה שאכן מדובר בפיברומיאלגיה לא בהכרח נראה בבדיקות הדם מדדי דלקת חיוביים. עם זאת, מניסיוני בקליניקה לעיתים כן נראה מדדי דלקת בדם, וזאת משום שהתסמונת עשויה להופיע יחד עם דלקות שונות שהתפתחו במקביל (למשל בשרירים ומפרקים).

מבחן 18 נקודות הרגישות (Tender Points)

מבחן 18 נקודות הכאב או נקודות הרגישות הוא מבחן המשמש כלי עזר לאבחון פיברומיאלגיה באמצעות לחיצה על נקודות קבועות בגוף בהן יש רמת כאב ורגישות גבוהה באופן קבוע.

מאחר שפיברומיאלגיה היא תסמונת בה יש רגישות עצבית סנסורית מוגברת בכל הגוף, נבדקו מחקרית ואובחנו עם הזמן נקודות קבועות בהן יש רגישות מוגברת וכאב אצל רוב חולי פיברומיאלגיה. עפ"י מבחן זה, במקרים של פיברומיאלגיה תהיה רגישות גבוהה או כאב בלפחות 11 מתוך 18 הנקודות, כלומר לא חייבים שכל הנקודות תכאבנה על מנת לאבחן פיברומיאלגיה.

רופא מאבחן ילחץ על הנקודות בעוצמת לחץ משתנה על מנת לאבחן נוכחות של כאב ורגישות בנקודות אלו. הנקודות מפוזרות באופן סימטרי לאורכו ורוחבו של הגוף חלקן נמצאות בחלקו הקדמי וחלקן בחלקו האחורי כפי שניתן לראות בתרשים.

לגבי בדיקה זו חשוב לי לציין כי מצד אחד היא מהווה בדיקה טובה לאבחון כאשר היא נעשית ע"י ראומטולוג בעל ניסיון באבחון פיברומיאלגיה, אך מצד שני, חשוב לומר כי ישנה ביקורת על בדיקה זו בשנים האחרונות בקרב הקהילה הרפואית, וכי ישנם מומחים אשר קוראים להוציאה משימוש, מאחר שאלו נקודות רגישות במקרים רבים, ומאחר שהרגישות הסנסורית העצבית הכללית של חולי פיברומיאלגיה לא תתבטא תמיד דווקא בנקודות אלו.

מדוע לוקח לעיתים זמן רב עד לאבחון פיברומיאלגיה?

חשוב לי לציין כי הסיבה לכך שלפעמים עוברות שנים עד האבחון אינה נובעת ממורכבות התסמונת ותסמיניה, אלא מחוסר המודעות למחלה אשר מעכב את הפנייה לרופא ומעכב את האבחון. אמנם נכון כי בשנים האחרונות גוברת המודעות הרפואית והציבורית למחלה, אך עדיין יש חוסר מודעות בציבור. חוסר המודעות גורם לכך שהלוקים בתסמונת אינם מודעים לרוב לאפשרות כי הכאבים והתשישות ושאר התסמינים קשורים יחדיו.

נוסף על כך, במקרים רבים הלוקים בתסמונת חשופים לביקורת, זלזול והתעלמות מכאביהם בסביבה הקרובה, ועקב כך אינם פונים לאבחון וטיפול רפואי וחיים עם המצב מתוך תפיסה שגויה שהם "מפונקים" או סתם עייפים וכואבים מסיבות אחרות (עבודה, אמהות, לידות). גם בקרב רופאי משפחה יש עדיין חוסר מודעות לתסמונת, אך כאמור ישנה מגמת שיפור הדרגתית.

הטיפול המערבי בפיברומיאלגיה

הטיפול בפיברומיאלגיה ברפואה המערבית הקלאסית הוא טיפול סימפטומטי (מטפל בתסמינים ולא במקור למחלה) ויתמקד לרוב בטיפול תרופתי לצד המלצות לפעילות גופנית והרפיית מתח. הטיפול התרופתי הנפוץ הוא באמצעות משככי כאבים. נמצא כי נוגדי-דלקת אינם משפיעים על רמות הכאב אצל הלוקים בפיברומיאלגיה משום שאין מדובר במצב דלקתי בגוף.

במסגרת האופציות לטיפול התרופתי תוצענה לחולים לרוב:

  • תרופות משככות כאבים להפחתת רמות הכאב הקבועות.
  • תרופות לשיפור השינה
  • תרופות נוגדות דיכאון וחרדה לשיפור מצב הרוח אצל חולים הסובלים מתסמינים אלו.

המלצות נוספות לטיפול תהיינה פעילות אירובית, אשר משפרת את מצב הרוח ורמות התפקוד של חולי פיברומיאלגיה, אולם באופן טבעי קשה להם להתחייב ולהתמיד בפעילות גופנית. המלצות נוספות הן טכניקות שונות להרפיית מתח והתנהלות עם "שגרת המחלה" ביום יום, לצד המלצות לטיפול והקלה באמצעות רפואה אלטרנטיבית.

פיברומיאלגיה בעיני הרפואה הסינית

ברפואה הסינית אנו מטפלים בתסמונת הפיברומיאלגיה ע"י אבחון ואיזון של איברים עיקריים הקשורים לייצור דם, תפקוד השרירים והרקמות, רמות האנרגיה בגוף, רמות הורמונליות ומצב רוח.

נושא עיקרי שחוזר על עצמו בקרב מטופלי פיברומיאלגיה הוא חסר דם או חסר צ'י מתמשכים, אשר מביאים לפגיעה באיברים חשובים האחראים לייצור דם ולתפקוד השרירים והרקמות. האיברים העיקריים הקשורים לתסמונת הפיברומיאלגיה הם: הכבד, הטחול, הלב והכליות.

חשוב לי להסביר שבראייה של הרפואה הסינית, אין אבחנה אחידה לכל חולי פיברומיאלגיה, ואין טיפול אחיד שמתאים לכולם. אצל כל מטופל נראה את החסר או התקיעות באיבר אחר, מה שמסביר מדוע לחולי פיברומיאלגיה יש תסמינים שונים בדרגות עוצמה שונות. חשוב להדגיש זאת, משום שהמשמעות היא שלכל מטופל בקליניקה נבצע אבחון מעמיק ונתאים את הכלים הטיפוליים למצבו האישי, לחסר ולחוסר האיזון הספציפי שלו, מה שיאפשר לנו טיפול מעמיק ואפקטיבי יותר.

למרות זאת, ישנם מספר מצבי חסר נפוצים שניתן למצוא אצל מטופלים הסובלים מפיברומיאלגיה:

חוסר איזון של איברים פנימיים עפ"י הרפואה הסינית

מחקרים שנערכו בנושא הטיפול בפיברומיאלגיה באמצעות רפואה סינית הצביעו על כך שמטופלים רבים הסובלים מפיברומיאלגיה מפתחים את המחלה על רקע של פגיעה מתמשכת בטחול ובכבד. חוסר איזון בתפקוד איברים אלו עשוי לגרום לפגיעה באיברים נוספים כמו הלב והכליות.

לא במקרה מתארת הרפואה המערבית סטרס ואורך חיים לא מאוזן כגורם אפשרי להתפתחות הפיברומיאלגיה. גם על פי הרפואה הסינית, סטרס ממושך (כמו אחרי טראומה, או גירושים למשל) בשילוב עם תזונה לא בריאה, נטילת תרופות ואורח חיים לא מאוזן פוגעים לאורך זמן בצ'י הטחול גורמים לסטגנציה של הכבד וגורמים לחסר באיברים נוספים כמו הלב והכליות.

חסר צ'י בטחול

הטחול אחראי על הטעמת המזון שאנו אוכלים, כלומר על הצ'י שבגופנו. המזון שאנו מכניסים לגוף יוצר אצלנו אנרגיה מסוימת. אם נאכל אוכל מקולקל , הגוף ישר ידחה זאת ע"י הוצאתו החוצה דרך הצואה, ולכן אוכל בריא ומזין הם יהוו אנרגיה טובה לגופנו- מקור הצ'י שבגופנו. על-פי הרפואה הסינית הטחול אחראי גם על מערכת השרירים והרקמות בגוף ולכן כאשר הטחול חלש הוא יגרום לחולשה של צ'י בגופנו. החולשה תתבטא בעייפות, בטן נפוחה, חולשה בכל הגוף, חולשת שרירים וכאבים מפושטים בגופנו.

חסר דם ופגיעה בצ'י הכבד

הכבד אחראי לזרימה חלקה של הצ'י בגופנו. כמו כן הכבד אחראי לסילוק רעלים מהגוף ולהזנה ותפקוד של איברים ומערכות רבות. נוסף על כך, הכבד אחראי לתפקוד המערכת ההורמונלית ולתפקודם של הגידים והרצועות.

כאשר הכבד אינו מאוזן או אינו מתפקד באופן מיטבי (למשל עקב עומס תרופות,  כעס מצטבר, תסכול בעבודה או בבית) הפגיעה תורגש לא רק בשרירים וברקמות אלא גם במצב הרוח וברמות האנרגיה של הגוף. לפיכך, אבחון מצב הכבד ואיזונו משפיעים ישירות על מטופלים הסובלים מפיברומיאלגיה.

פגיעה בכבד תתבטא לעיתים בתסכול מצטבר, דכאון, עצבנות , ומצד שני ברגישות יתר ,חוסר יכולת לעשות ולהחליט דברים – תקיעות פיזית ונפשית. כאשר ישנו חסר דם בכבד זה יבוא לידי ביטוי בסחרחורות, במיגרנות, דלקות בגידים , בדכאון, ובאיכות שינה ירודה כי אין זרימה חלקה של צ'י ודם לכל התאים בגוף.

אצל חולי פיברומיאלגיה רבים נאבחן חסר דם ופגיעה בצ'י הכבד, בין היתר עקב פגיעה בטחול.

חסר דם ופגיעה בלב

על-פי הרפואה הסינית, הלב אחראי להובלת דם ותפקוד העורקים והורידים (בעוד הטחול אחראי לייצור גם והזנת הלב). כאשר תפקוד הטחול נפגע, נפגע גם הלב ונוצר חסר דם בלב אשר עשוי להגביר תופעות כגון: חוסר שינה, תשישות, חוסר ריכוז, פלפיטציות (דופק חזק ומואץ) וחרדה.

חולשה של איבר הכליות

הכליות אחראיות בין היתר לתפקוד בלוטת האדרנל, אשר מפרישה אדרנלין לגוף, וכן להפרשת חומרים אנטי-דלקתיים הדרושים לגוף במקרים של דלקות מפרקים למשל. למעשה, חולשת הכליות אצל חולי פיברומיאלגיה יוצרת תופעות כגון עייפות, חוסר שינה, תשישות ופגיעה בתפקוד היומיומי.

הטיפול בפיברומיאלגיה ברפואה הסינית

כאשר אני פוגש מטופלת או מטופל הסובלים מפיברומיאלגיה אני מסביר כי הטיפול יתבצע במספר שלבים ובאמצעות מספר כלים מעולם הרפואה הסינית. בשלב הראשון, נבצע תשאול מקיף ואבחון ע"י בדיקת דופק ולשון, על מנת לבדוק אילו מערכות ואיברים בגוף נמצאים במצב של תפקוד לקוי או חוסר איזון. בשלב השני נטפל באמצעות דיקור סיני כדי להשיג איזון והקלה ראשונית, ולאחר מכן נשלב את המשך הטיפול עם תזונה או צמחי מרפא.

חשיבות התזונה היא רבה לחולי פיברומיאלגיה ולכן בשלב מסוים אני מדריך את המטופלים שלי ומלמד אותם כיצד להשפיע על מצבם ורמות תפקודם גם ע"י שמירה על תזונה מיטבית. כמו כן, אלמנט חשוב בטיפול בפיברומיאלגיה הוא עבודה בתנועה והתעמלות אשר משפרת את רמות האנרגיה ומאיצה את ההקלה בתסמינים לצד הדיקור השיאצו והתזונה.

בקליניקה אני מדריך מטופלים כיצד לתרגל תנועה באופן קבוע ומלמד תרגילי גוף ונשימה מעולם הצ'י-קונג והטאי-צ'י. מניסיוני, התרגול מקדם הקלה בכאבים, משפר רמות אנרגיה ומצב רוח ומאיץ את הריפוי.

כיצד הטיפול ברפואה סינית יסייע לך בהתמודדות עם פיברומיאלגיה?

הטיפול בפיברומיאלגיה באמצעות רפואה סינית מסייע להקלה הדרגתית ומשמעותית בתסמינים. באמצעות דיקור סיני ושילוב עם כלים נוספים כגון: שיאצו, תזונה, צמחי מרפא ותרגילי צ'י-קונג, ניתן לאזן, להקל והאיץ ריפוי טבעי של הגוף.

מניסיוני עם חולי פיברומיאלגיה בקליניקה, הטיפול ברפואה סינית משפיע משמעותית על איכות החיים ומחזיר מטופלות ומטופלים רבים לרמות תפקוד ואנרגיה טובות יותר.

והטיפול מאפשר שיפור, הקלה וריפוי במגוון אספקטים:

  • הפחתת עוצמת הכאב
  • שיפור טווח התנועה ותפקוד השרירים והרקמות
  • ריפוי ואיזון מערכת העיכול
  • שיפור איכות השינה וטיפול בהפרעות השינה
  • שיפור ברמות העייפות והעלאת רמות האנרגיה בגוף
  • שיפור במצב הרוח והחיוניות הכללית

לסיכום

פיברומיאלגיה היא תסמונת מורכבת אשר פוגעת באיכות החיים ובתפקוד וגורמת לכאב וסבל רב.  למרות הקושי הגדול והיעדר הפתרון הרפואי לפיברומיאלגיה חשוב לי להדגיש כי יש הרבה מה לעשות וניתן לשפר באופן משמעותי את רמות התפקוד ואיכות החיים באמצעות טיפול ברפואה סינית.

אם אתם מזהים כמה מתסמיני פיברומיאלגיה בגופכם ובחייכם, אני ממליץ לבקש מרופא המשפחה הפניה לראומטולוג אשר יאבחן אם אכן מדובר בתסמונת זו, ובמקביל ניתן לבוא אלי לייעוץ וטיפול, עם או בלי קשר לאבחון, מאחר שהרפואה הסינית יכולה לעזור בכל מקרה.

אם אתם סובלים מפיברומיאלגיה,ומכירים מקרוב את הכאבים, הקושי היומיומי והתסכול שהמחלה גורמת, אני מבטיח לכם כי ניתן להגיע לשיפור והקלה.

אני מזמין אתכם ליצור קשר לייעוץ ללא כל עלות, על מנת לשאול כל שאלה או לשמוע בהרחבה כיצד יכולה הרפואה הסינית לעזור לכם בהתמודדות עם פיברומיאלגיה.

אני כאן בשבילכם,

יריב.