אקולליה: הפרעות דיבור, טיפול והקשר לאוטיזם – יריב כליף

מה זה אקולליה?

אקולליה היא תופעת דיבור המאופיינת על ידי חזרה או חיקוי באופן אוטומטי של מילים או ביטויים שנאמרו על ידי אחרים באופן לא מותאם ובלתי תקשורתי. לעיתים קרובות ניתן לצפות בהתנהגות כזו אצל אנשים עם אוטיזם או תסמונת טורט.

 

אקולליה, הפרעות דיבור נחלקות לשני סוגים עיקריים:

  1. אקולליה מידית- מתרחשת כאשר האדם חוזר מיד או מהדהד מילים או ביטויים שזה עתה שמע. לדוגמה, אם מישהו שואל, "אתה רוצה קצת מיץ?" האדם עם אקולליה עשוי להגיב על ידי חזרה, "אתה רוצה קצת מיץ?" מבלי להבין בהכרח את המשמעות מאחורי השאלה.
  2. אקולליה מאוחרת הכוונה לחזרה על מילים או ביטויים שנשמעו קודם לכן, לעתים קרובות באיחור. זה יכול לכלול חזרה על שורות מסרטים, תכניות טלוויזיה או שיחות קודמות. אקולליה מושהית עשויה לשרת מטרות שונות עבור אנשים עם אקולליה, כגון הבעת צורך, חיפוש תשומת לב או ניסיון לתקשר למרות האתגרים בהבנת השפה והפקת השפה.

אקולליה לא תמיד מעידה על חוסר הבנה או ניסיון ללעוג לאחרים. במקרים מסוימים כאמור, זו עשויה להיות דרך עבור אנשים לתרגל ולחזק את כישורי השפה שלהם או ליצור קשר עם אחרים. עם זאת, זה יכול להיות גם סימפטום של קשיי תקשורת וליקויים בשפה אקספרסיבית.

 

אקולליה-אוטיזם

בדרך כלל אקולליה שכיחה במצבים של הפרעות התפתחותיות כמו אוטיזם והפרעות נוספות המצויות גם הן על הספקטרום האוטיסטי, מכיוון שיש להם יכולת תקשורתית מילולית מוגבלת או התפתחות שפה מאוחרת. ילדים הלוקים באוטיזם ומתקשים בתקשורת מילולית, אקולליה היא סימפטום המאפיין את המחלה. לכן, ישנה סבירות גבוהה שזה יפגע במהלך הדיבור התקין שלהם.

על פי מחקרים מסוימים, אנשים עם אוטיזם משתמשים באקולליה כחלק מגשר לפיתוח תקשורת עצמאית ומשמעותית יותר. כמו כן, ילדים עם אוטיזם עשויים לעשות שימוש באקולליה למלא צורך של פורקן חושי, על מנת להרגיע את עצמם בזמן חרדה או כאשר מוצפים רגשית. זאת ועוד, הם עשויים לעשות בה שימוש כאמצעי ליצירת קשר חברתי או כאמצעי לרכישת השפה. בשל כך, הבנה ותמיכה באנשים עם אקולליה כרוכה בהכרה בסגנון התקשורת הייחודי שלהם ומתן התאמות והתערבויות מתאימות כדי להקל על התקשורת ורווחתם שלהם.

 

אקולליה בגיל שנתיים

כל הילדים חווים אקולליה בשלב בו הם מתחילים לדבר לראשונה. אקולליה למעשה מייצגת מעין חיקוי ומהווה מרכיב אופייני לשפתם של ילדים בגילאי שנה וחצי עד שנתיים וחצי. אולם אקולליה גיל 3  אמורה להתמתן ולהיות מינימלית מאוד, ואף להיעלם. מרבית הילדים מפתחים חשיבה עצמאית עם הזמן ומצליחים להתגבר על האקולליה באופן טבעי, אולם מעט מהילדים ימשיכו לבצע חזרתיות על מה שהם שומעים. 

על מנת להימנע מאקולליה מתמשכת בקרב ילדים, מומלץ עבור ההורים לעודד צורות אחרות של תקשורת ולחשוף את ילדיהם לטווח רחב של מילים וביטויים ובכך להעשיר להם את השפה. 

 

אקולליה טיפול

אקולליה היא סימפטום הקשור למצבים בסיסיים שונים, כגון הפרעת הספקטרום האוטיסטי או הפרעות נוירו-התפתחותיות אחרות. הטיפול באקולליה כולל בדרך כלל שילוב של טיפולים התנהגותיים ותקשורתיים, כמו גם התערבויות חינוכיות ותומכות.

כאמור חלק מהאנשים עם הפרעות התפתחותיות או מצבים כמו אוטיזם עשויים לסבול מתסמינים או אתגרים נוספים שעלולים להפיק תועלת מהדיקור. אלה עשויים לכלול חרדה, רגישויות תחושתיות או קשיים בקשב או בוויסות עצמי. דיקור סיני הוא שיטת רפואה סינית מסורתית הכוללת החדרת מחטים דקות לנקודות ספציפיות בגוף כדי להמריץ את זרימת האנרגיה ולקדם ריפוי.

חשוב ומומלץ לגשת לטיפול באקולליה בצורה הוליסטית ולשקול התערבויות אשר מוכרות כיעילות בטיפול במצב הבסיסי הגורם לאקולליה. יש להתייעץ עם צוות הרפואי, שעשוי לכלול אנשי מקצוע כגון מטפלים בדיבור, מטפלים התנהגותיים ורופאים, ולבנות תכנית טיפולית מקיפה המותאמת לצרכיו של הפרט.

 

בואו לשמוע מידע נוסף אודות אוקלליה. מה זה הפתרון שיסייע בהקלה? 

לקבלת מידע והתאמת טיפול, הינכם מוזמנים ליצור עימי קשר. אני יריב כליף, מטפל ברפואה הסינית לכל המשפחה ויכולתי לסייע וללוות אתכם בדרך של ריפוי והחלמה אל עבר חיים בריאים וחיוניים יותר. הקליניקה שלי שופעת קסם ושלווה, וממוקמת ברמת גן. 

אל עולם הטיפול נכנסתי בשנת 2003 ואני מטפל מוסמך ברפואה סינית, שיאצו, שונישין (דיקור יפני לילדים ללא מחטים) וכן מדריך לטאי-צ'י, צ'י קונג ומדיטציה. כמו כן, על מנת להעניק למטופלים שלי ערך נוסף ופתרון הוליסטי, מלבד דיקור ושיאצו, ניתן לקבל גם ייעוץ תזונתי, צמחי מרפא, תרגילי גוף ונשימה ואלמנטים נוספים של מודעות גוף ונפש. כמובן שהכל נעשה בהתאמה מלאה למצב הגופני והרפואי, וכן, להעדפה ולקצב האישי של המטופל. 

בהגעה שלכם אל הקליניקה, נערוך ראשית שיחת היכרות ותשאול מקיף על מנת לקבל תמונה מלאה אודות הכאב, המחלה והסימפטומים הגופניים שלכם.

אתם מוזמנים לצעוד אל עבר חיים בריאים ואיכותיים יותר, לקבלת ליווי להחלמה וריפוי צרו קשר בטלפון 052-2496551.